SPORTSHOWROOM

adidas

Samba

Kultūras ietekmējošs sporta apavs, kas balstās uz nepārtrauktu atjaunošanos.

adidas Samba
© adidas

Inovatīvas futbola kurpes

Tālu 1949. gadā kurpnieks vārdā Adolfs Dasslers pēdējos pieskārienus veica revolucionāriem jauniem futbola apaviem. Viņš bija izveidojis to ārējo zoli, lai nodrošinātu saķeri ledainos apstākļos — kaut ko, ko neviens cits apavs tolaik nespēja — un sāka tos testēt savā dzimtajā Vācijā. Dizains darbojās labi, un apavi tika laisti ražošanā. To nosaukums bija adidas Samba. Nākamās septiņas desmitgades šie novatoriskie apavi kļuva par kultūras fenomenu, ko valkāja slavenības, sporta zvaigznes un gandrīz visi pārējie cilvēki uz planētas.

© adidas

Izgudrojošs dizainers

Adolfs Dasslers bija vairāk nekā vienkāršs kurpnieks — viņš bija izgudrotājs. Viņam kurpju dizains bija vairāk hobijs nekā darbs, un 20. gadsimta 20. un 30. gados viņš attīstīja savas prasmes, eksperimentējot ar dažādiem materiāliem un metodēm, lai izgatavotu funkcionālus apavus. Viņš bija īpaši prasmīgs sporta apavu izgatavošanā, ko pierāda apavi, ko viņš izgatavoja Džesijam Ovensam pirms viņa vairākkārtējās dalības 1936. gada Olimpiskajās spēlēs Berlīnē. Ar Dassler roku darinātajiem nagiem kājās Owens izcīnīja četras zelta medaļas, padarot slavenu gan sevi, gan savu apavu dizaineri.

Zīmola izveide

Nedaudz vairāk nekā desmit gadus vēlāk, 1949. gadā, Dasslers izveidoja adidas, atdaloties no apavu uzņēmuma, ko kopš 1924. gada vadīja kopā ar savu brāli Rudolfu. Sākot strādāt patstāvīgi, Adolfs sāka strādāt pie projektiem, kas atšķirtu viņa dizainu no brāļa, kurš arī bija izveidojis savu apavu uzņēmumu. Viens no tiem bija futbola apavi ar melnu kenguru ādas virsu, gumijas zoli un zīmola jauno logotipu, kas sastāvēja no trim slīpām strīpām ar zobainām malām. Tie tika izgatavoti ar vienu konkrētu mērķi: nodrošināt saķeri ar cietu, ar ledu klātu laukumu. Trīs piesūcekņi, kas bija iebūvēti zolē, ļāva apaviem labāk turēties uz slidenas virsmas nekā jebkuriem citiem tolaik pieejamiem apaviem, un drīz vien tas izrādījās efektīvs dizains, kad to pārbaudīja ASV Herzogenaurach – vietējā futbola komanda, kas bija saistīta ar adidas zīmolu.

© adidas

Nosaukuma meklējumi

Līdz 1950. gadam Dassler bija pilnveidojis saķeres apavu, bet vēl nebija atradis tam nosaukumu. Pēc spēles, kurā specializētā apavu zole patiešām parādīja savas priekšrocības, palīdzot spēlētājiem saglabāt saķeri un stabilitāti aukstos apstākļos, viņam ienāca prātā ideja nosaukt to par Samba. Tas ne tikai atsauca atmiņā dinamiskās kustības un prasmes, kas saistītas ar dzīvo Brazīlijas deju, bet arī atbilst tā gada FIFA Pasaules kausa norises vietai – pirmajam, kas notika šajā valstī. Diemžēl, siltie laika apstākļi, kas tika prognozēti turnīra laikā, proti, ap 20 °C un vairāk, nozīmēja, ka viņa izstrādātā zole nebūs nepieciešama. Tomēr apavu nosaukums efektīvi saistīja tos ar globālo sacensību, un tie kļuva populāri futbolistu vidū turpmākajos gados, īpaši Apvienotajā Karalistē un Eiropā.

© adidas

Zināšanu apguve

Adidas Samba palīdzēja uzņēmumam kļūt pazīstamākam tā darbības sākuma gados, bet vislielāko uzmanību zīmolam pievērsa Adolfs Dasslers, strādājot Vācijas futbola izlasē. Iegūstot trenera Seppa Herbergera labvēlību, viņš ceļoja kopā ar komandu uz spēlēm, iepazīstoties ar spēlētāju vajadzībām, lai varētu nodrošināt viņiem labāko apavu sportam. Viņš kopā ar Herbergeru skatījās spēles, un spēlētāji nāca pie viņa konsultēties, ja bija problēmas ar apaviem, lai viņš tos uz vietas varētu pielāgot. Šajā laikā Dassler ieguva neatsveramas zināšanas, kas ļāva izstrādāt atjauninātu futbola apavu modeli ar skrūvējamiem tapiem, kurus varēja mainīt atbilstoši katras konkrētās spēles apstākļiem. 

© adidas

Bernas brīnums

1954. gadā Dassler dizains palīdzēja Rietumvācijas komandai izcīnīt slaveno Pasaules kausa uzvaru, kas pazīstama kā Bernes brīnums. Tā kā Rietumvācijas komanda nebija tiesīga piedalīties 1950. gada turnīrā, tā bija izmisīgi vēlējās parādīt sevi no labākās puses nākamajā turnīrā, kas notika kaimiņvalstī Šveicē. Pēc grupu turnīra izkļūšanas tā ceturtdaļfinālā uzvarēja Dienvidslāviju un pusfinālā ar 6:1 pārspēja Austriju, iekļūstot finālā, kurā tikās ar turnīra favorīti Ungāriju. Pazīstama kā Zelta komanda, spēcīgā Ungārijas izlase bija neuzvarēta 32 spēlēs un viegli pārspēja Rietumvācijas komandu ar 8:3 turnīra pirmajā kārtā, lai gan pretinieki bija rezerves komanda. Fināla dienā sāka līt lietus, padarot laukumu slapju un dubļainu. Tas bija ne tikai ideāls apstāklis kapteiņa Fricisa Valtera spēles stilam, bet arī ideāls apstāklis Dasslera maināmajiem tapām, kas Vācijas komandai deva ievērojamu priekšrocību, ļaujot tai pielāgoties grūtajiem apstākļiem. Neskatoties uz to, ka komanda sastāvēja no amatieriem un tai netika dota nekāda cerība uz uzvaru, Rietumvācija izcīnīja uzvaru, pārspējot ungārus ar 3:2, radot vienu no lielākajiem pārsteigumiem Pasaules kausa vēsturē un izcīnot savai valstij pirmo Žila Rimē kausu.

Funkcionālas atjauninājumi

Adolf Dassler uzņēmums guva nopietnu uzmanību turpmākajos gados, kad arvien vairāk profesionālu futbolistu sāka valkāt viņa apavus. Tas palīdzēja Samba saglabāt popularitāti turpmākajos gadu desmitos, jo Dassler atgriezās pie šī modeļa, ko viņš atkārtoti pārstrādāja, katru reizi uzlabojot tā veiktspēju un veicot ievērojamu attīstību. 20. gadsimta 60. gadu sākumā apaviem tika piešķirts zemāks profils, un sānu logotipa svītras tika paplašinātas, padarot uzņēmuma preču zīmi izteiktāku. Zema izgriezuma apkakle tika atkārtoti pārstrādāta 1972. gadā, kad tai tika piešķirta izteiktāka izliekuma forma, kas pielāgojās potītes formai. Tika pārveidota arī pagarinātā mēle, kas tika saīsināta, lai padarītu to kompaktu, pēdas pamatnes polsterējums, kas nodrošināja lielāku atbalstu visā pēdas garumā, un ārējā zole, kuras sadalījums trīs atsevišķās zonās nodrošināja valkātājam daudzvirzienu saķeri, tādējādi nodrošinot lielāku manevrējamību spēles laikā. Faktiski tieši šīs versijas plakanāka ārējā zole un vieglāka konstrukcija padarīja Samba ideāli piemērotas jaunam sporta veidam, kas tolaik strauji izplatījās Eiropā, — futzalam.

© adidas

Ideālie futzala apavi

Futsals radās 1930. gados Urugvajā, kur to izstrādāja skolotājs Huans Karloss Ceriani. Viņš vēlējās padarīt futbolu pieejamāku, jo īpaši vietējās YMCA biedriem, tāpēc izdomāja iekštelpu versiju, kas lielā mērā balstījās uz tradicionālās spēles noteikumiem, bet iekļāva arī basketbola, ūdenspolo un handbola noteikumus, lai pielāgotos īsākām spēlēm un piecu spēlētāju komandām. Lai gan sākotnēji tas bija paredzēts spēlēšanai basketbola laukumā, daudzas citas telpas izrādījās piemērotas šim sporta veidam, atvieglojot tā organizēšanu, jo spēles varēja notikt dažādās vietās neatkarīgi no laika apstākļiem. Šis sporta veids ātri kļuva populārs futbola mīlošajās Dienvidamerikas valstīs un galu galā nonāca Rietumeiropā, pateicoties imigrantiem, kas 1970. gados apmetās Spānijā un Portugālē. Kad futzāls izplatījās citās Eiropas valstīs, tā vēsture kļuva saistīta ar adidas Samba, kura saķerejošā ārējā zole un vieglums, kā arī reaģētspēja padarīja to ideāli piemērotu šī ātrā spēles veida vajadzībām. Zema profila ādas purngals, tagad ar raksturīgo T veida pārklājumu, nodrošināja valkātājam iespēju sasniegt augstu līmeni precīzas bumbu kontroles, ļaujot driblēt un manevrēt šaurās telpās un atalgojot individuālo spēlētāju tehniskās prasmes. Tolaik neviena cita apavu marka neatbalstīja futzāla spēlētājus uz dažādiem iekštelpu segumiem, tāpēc šie apavi bija daudzu pirmā izvēle līdz 1990. gadiem, kad citas markas sāka ražot apavus, kas paredzēti tieši šim sporta veidam.

© adidas

Kļūstot par dzīvesveida apaviem

Apmēram tajā pašā laikā, kad Samba kļuva pazīstams Eiropas futzāla laukumos, tas sāka savu ievērojamo pāreju no funkcionāla futbola apava uz modernu dzīvesveida apavu. Šo lēno pārmaiņu ierosināja tā saucamie „Casuals”, kurus regulāri varēja redzēt Anglijas futbola klubu tribīnēs 70. gadu beigās un 80. gados. Pirms došanās uz spēlēm šīs subkultūras pārstāvji uzvilka atšķirīgu „apģērbu” – Eiropas zīmolu, piemēram, adidas, Lacoste un Fila, dizaineru apģērbus, kurus viņi bija iegādājušies, sekojot savām komandām Eiropas kausa un UEFA kausa kampaņās. Ideja bija izskatīties labāk nekā pretinieku atbalstītāju grupas, izvēloties unikālus apģērbus, un adidas apavi bija populāra izvēle. Kad šis stils izplatījās plašākā sabiedrībā, Samba varēja redzēt tādu pilsētu ielās kā Liverpūle un Londona, kurās bija daži no tolaik veiksmīgākajiem Eiropas klubiem.

© adidas

Britpopa mīļākie

Lai gan 1980. gados adidas popularitātes pieaugumu Apvienotajā Karalistē daļēji veicināja ikdienas subkultūra, nākamajā desmitgadē, kad Britpop pārņēma valsti, tā nozīmi saglabāja mūzikas ietekme. Šī spilgtā, iespaidīgā mūzikas forma, kas ir tipiska britu kultūras kustība, dominēja valstī 90. gadu vidū, un to vadīja konkurējošās grupas Oasis un Blur. Nākuši no tādas pašas strādnieku šķiras kā Casuals, dumpīgie Gallagher brāļi bieži tika redzēti uz skatuves, valkājot adidas apavus, piemēram, Samba, un šis modelis ātri kļuva saistīts ar Britpop, padarot to par iecienītāko šī žanra fanu vidū. 

© adidas

Hiphops un skeitbordistu kopiena

Tikmēr Amerikas Savienotajās Valstīs Samba kļuva populārs arī cita veida mūzikas ietekmē: hiphopa. 80. gadu vidū Run-DMC tika uzskatīti par vieniem no labākajiem māksliniekiem valstī, un viņi bieži parādījās koncertos, valkājot adidas sporta kurpes. Lai gan viņu īpaši iecienītākais modelis bija Superstar, grupas 1986. gada dziesma My Adidas padarīja zīmolu pazīstamu plašākai auditorijai, jo īpaši tāpēc, ka tas noveda pie vēsturiska reklāmas līguma noslēgšanas starp abiem. Pateicoties šai sadarbībai, Samba beidzot iekļuva skeitborda pasaulē, jo 80. un 90. gados hiphopa kultūra savijās ar šo dumpīgo sporta veidu. Tāpat kā futbolistiem, arī skeitbordistiem ir nepieciešama lieliska saķere un reaģētspēja, lai viņi varētu efektīvi kontrolēt dēli, tādēļ Samba ir lielisks skeitborda apavs. Viņi arī vēlējās noteiktu stilu, kas atbilstu skeitborda dzīvesveidam, un Run-DMC atbalsts to nodrošināja. Lai gan Samba skeitborda versija tika izlaista tikai 2017. gadā, kad parādījās Samba ADV, adidas 2006. gadā radīja modeli, kas pazīstams kā Busenitz un bija paredzēts tieši skeitbordistiem. Nosaukts par godu amerikāņu skeitbordistam Dennisam Busenitzam, kurš bija izcila figūra šajā sporta veidā 90. gadu beigās un vēlāk, tas bija pretrunā ar tolaik valdošo tendenci izmantot vulkanizētus skeitborda apavus, jo tā pamatā bija Samba, kam bija izturīgāka zole, kas nodrošināja atbalstu tiem, kuri vēlējās skeitot un veikt trikus ar lielāku triecienu, piemēram, ollieing lielos kāpņu posmus vai grinding rails blakus lieliem kritumiem.

© adidas

Atgriešanās galvenajā straumē

2000. gados adidas Samba jau bija piedzīvojis episku ceļojumu caur neskaitāmām kultūrām un sporta veidiem, pat nonākot uz lielā ekrāna, kad Ewan McGregor 1996. gada filmā Trainspotting valkāja bordo krāsas Samba Super, bet tā stāsts ar to nebeidzās. Pēc dažiem klusiem gadiem siluets atgriezās 2010. gados, kad adidas atgriezās pie savām futbola saknēm ar Samba Super Battle Pack, kas tika izlaists 2014. gadā, lai atzīmētu Pasaules kausa atgriešanos Brazīlijā pirmo reizi kopš 1950. gada. Tajā pašā gadā zīmols godināja siluetu, izmantojot to kā pamatu pirmajiem adītajiem futbola apaviem: Samba Primeknit. Slavenības, piemēram, Kate Moss, drīz sāka to atkal valkāt kā modes aksesuāru, un tas kļuva par populāru adidas Originals klāsta produktu, kas godina zīmola tradicionālos siluetus. Pat pēc tik daudziem gadiem Samba minimālistiskā estētika joprojām padarīja to par universālu apavu, kas derēja pie jebkura stila, bet tā bagātā vēsture piesaistīja tos, kas interesējās par sporta apavu kultūru. Krāsu klāsts sāka paplašināties, un arvien vairāk slavenības tika fotografētas, valkājot šos apavus, tostarp A$AP Rocky, Frank Ocean un Jonah Hill. Tajā pašā laikā adidas sadarbojās ar sporta, ielu modes un dzīvesstila zīmoliem, piemēram, Oyster Holdings un Fiorucci, lai radītu jaunas, novatoriskas versijas šiem klasiskajiem apaviem.

© adidas

Ietekmīga sadarbība

Tieši šādas sadarbības ļāva adidas Samba apaviem iegūt stabilu pozīciju modes pasaulē 2020. gada sākumā, un drīz vien tie kļuva par patiesi globālu fenomenu. Katalizators šim straujajam kāpumam bija kolekcija, kas tika radīta sadarbībā ar angļu modes dizaineri Grace Wales Bonner un viņas pašas luksusa zīmolu. Bonner stilīgie adidas sporta apavi bija iedvesmoti no viņas britu-jamaikiešu mantojuma un veiksmīgi apvienoja Samba retro sportisko estētiku ar augstās modes elementiem, izmantojot sarežģītu izšūšanu un klasiskas detaļas, piemēram, atlocāmo mēli, kas bija redzama agrākajās apavu versijās. Apmēram pirms diviem gadiem Bonner un adidas sāka sadarbību, un kopš tā laika ir izlaistas vairākas apavu versijas, katra no kurām ir bijusi veiksmīgāka par iepriekšējo.

© adidas

Plašs dizainu klāsts

Pēc pirmā Wales Bonner Sambas modeļa parādīšanās visi, sākot no skeitbordista Jason Dill līdz ierakstu producentam Pharrell WIlliams, Kanādas dizaina studijai JJJJound, luksusa vintage apģērbu ražotājam Sporty & Rich un pat Ajax futbola klubam, vēlējās šo siluetu, pēdējais no tiem sadarbojoties ar Bob Marley ģimeni, lai godinātu reggae leģendu. Tajā pašā laikā adidas vēl vairāk dažādoja Samba klāstu, piedāvājot alternatīvus modeļus. Papildus Samba OG, kas saglabāja iecienīto ikdienas izskatu, un skeitborda ADV modelim, tika piedāvāts Velosamba, kas bija optimizēts riteņbraukšanai, un Classic, kura garā, atlocāmā mēle, vieglais dizains un EVA injekcijas zole padarīja to piemērotāku futzalam. Apjomīgākais, ielām piemērotākais Samba Super palika kolekcijas sastāvā, un tam pievienojās Samba RM, kura zole bija aprīkota ar adidas BOOST tehnoloģiju, lai padarītu to mīkstāku un atsaucīgāku, kā arī sieviešu ekskluzīvie modeļi, piemēram, Sambarose, kas bija aprīkots ar platformas zoli.

© adidas

Mūsdienu tendences

Pēkšņi Samba kļuva par aktuālo dzīvesstila apavu modeli. Modes ikonas, piemēram, Bella Hadid, Kendall Jenner un Kaia Gerber, padarīja to par daļu no pieaugošās „clean girl aesthetic” tendences, fotografējoties ar šiem apaviem publiskās vietās un publicējot fotogrāfijas savos sociālo tīklu kontos. Tas padarīja Samba par obligātu apavu savām sekotājām un daudziem citiem jauniešiem, bet to sportiskā mantojuma dēļ apavi kļuva vēl populārāki sociālajos tīklos, kur tie bija būtiska blokecore stila sastāvdaļa. Blokecore, kas parādījās pirms 2022. gada Pasaules kausa, zināmā mērā bija atgriešanās pie ikdienas subkultūras un adidas futbola vēstures, jo tajā Samba tika kombinētas ar vecām futbola kreklu replikām un Levi's džinsiem. Atšķirībā no iepriekšējām futbola kustībām, šī bija globāla, padarot Samba par visur sastopamu parādību pilsētās visā pasaulē. Modelim iekarojot sociālo tīklu platformas no visām pusēm, 2023. gads bija tā līdz šim veiksmīgākais gads, jo īpaši pēc tam, kad Wales Bonner novembrī paziņoja par jaunu ponyskin izlaidumu, kas parādīja sadarbības nozīmīgo ietekmi uz Samba popularitāti.

© adidas

Turpinās panākumi

Adidas Samba neticamais uzplaukums 2024. gadā neparādīja pazīmes, ka tas varētu palēnināties, pat pēc tam, kad Apvienotās Karalistes premjerministrs Rishi Sunak draudēja sabojāt tā uzticamību, valkājot to tagad slavenajā intervijā. Šīs sporta kurpes turpināja parādīties visās sociālo tīklu vietnēs, un ietekmīgi cilvēki un modes zīmoli rakstīja veselas publikācijas par to, kā stilizēt šo ikonisko siluetu. Adidas godināja plašo Samba variantu klāstu, atjaunojot 2009. gada Samba Millenium pēc sadarbības ar augstas kvalitātes amerikāņu apģērbu kompāniju Adsum 2023. gada beigās, vienlaikus paplašinot savu sadarbību ar skeitbordistiem, strādājot ar daudzsološo skeitbordistu Kader Sylla. Zīmols vēlreiz palielināja savu modes pievilcību, kad sadarbojās ar daudzveidīgu zīmolu mazumtirgotāju Dover Street Market un izmantoja savas futbola saiknes, radot krāsu variantu sēriju kopā ar zīmola vēstnieku Lionel Messi.

© adidas

Pārmaiņu meistars

Neskatoties uz savu vecumu, adidas Samba ir saglabājis savu panākumu vairāk nekā 70 gadu garumā, ienākot mūsdienu laikmetā kā viens no populārākajiem 2020. gadu sporta apaviem. Tās neticamā vēsture ir aizvedusi to no Eiropas ziemas ledainajiem laukumiem uz 70. gadu futzāla laukumiem un 80. gadu futbola tribīnēm, caur 90. gadu skeitborda un britpopa skatuvi, līdz pat 2010. gadu slavenību kultūrai un 2020. gadu nepārtraukti mainīgajām modes tendencēm. Samba tīrā estētika, daudzpusīgais stils un vintage sportiskais šarms turpina piesaistīt jaunus fanus, bet šī silueta spēja mainīties līdzi laikam ir tā spēcīgākā īpašība, kas nodrošina tās panākumus neatkarīgi no modes tendencēm.

Read more

SPORTSHOWROOM izmanto sīkdatnes. Par mūsu sīkdatņu politiku.

Turpināt

Izvēlieties savu valsti

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East