SPORTSHOWROOM

Nike

Cortez

Bila Bauermanna nemirstīgais klasikas darbs.

Nike Cortez
© Nike

Revolucionāras skriešanas kurpes

Kad 1964. gadā Bils Bauermans un Fils Naits izveidoja uzņēmumu Blue Ribbon Sports, viņi bija atbildīgi par apavu izplatīšanu ASV Japānas sporta zīmola Onitsuka Tiger vārdā. Lai gan uzņēmumam tobrīd nebija savu radošo izstrādājumu, Bowerman, kurš bija arī vieglatlētikas treneris Oregonas Universitātē, jau daudzus gadus pielāgoja sporta apavus, lai palīdzētu saviem studentiem sasniegt labākus rezultātus, tāpēc 1966. gadā viņam likās dabiski izstrādāt modeli Onitsuka. Izmantojot savu trenera pieredzi kā ceļvedi, viņš izveidoja TG-24 — revolucionāras skriešanas kurpes, kas kļuva par Nike zīmola pamatu. Pēc vairāk nekā pusgadsimta šis vienkāršais dizains ir ieguvis jaunu nosaukumu — Nike Cortez, un joprojām ir viens no zīmola populārākajiem un ilgtspējīgākajiem modeļiem.

© Nike

Daudzveidīgas iedvesmas

Lai gan Bowerman pirms TG-24 nekad profesionāli nebija dizainējis skriešanas apavus, viņa gadu gaitā uzkrātā pieredze vieglatlētikā un laiks, ko viņš pavadīja mājās, eksperimentējot ar apaviem, nozīmēja, ka viņš bija ideāli piemērots, lai radītu kaut ko īpašu. Kā treneris viņš bija ārkārtīgi veltīgs saviem sportistiem un vēlējās izveidot treniņu apavus, kas palīdzētu viņiem pārvarēt garas distances, vienlaikus novēršot traumas. Viņš īpaši iedvesmojās no viena no saviem Oregon Ducks skrējējiem, Kenny Moore, kurš 1965. gadā treniņa laikā guva kājas traumu. Bowerman izjauca kurpes, kuras Moore bija valkājis, lai noskaidrotu traumas cēloni, un secināja, ka ir jāuzlabo amortizācija. Viņš izgatavoja vairākus prototipus, lai Moore tos izmēģinātu, un viņa atklājumi ietekmēja dažus svarīgus TG-24 zoles elementus. Turklāt viņš izskatīja dažus Onitsuka modeļus, tostarp Spring Up un Limber Up (apavi, kas joprojām tiek ražoti), lai gūtu papildu idejas, pirms izstrādāja zoli, kas padarītu šos apavus tik populārus skrējēju vidū.

© Nike

Jauns nozares standarts

Pēc daudziem eksperimentiem un dažādiem prototipiem Bowerman pilnveidoja savu inovatīvo dizainu. Tieši zem virsas viņš ievietoja porainu gumijas slāni, ko atbalstīja pilna garuma putu vidussola. Tas ne tikai nodrošināja papildu polsterējumu zem pēdas priekšējās daļas, lai labāk absorbētu triecienus, bet arī bija pacelts pie papēža, lai samazinātu Ahileja cīpslas traumu risku. Tas izveidoja jaunu standartu skriešanas apavu nozarē, bet Bowermana uzmanības koncentrēšanās uz sportistu vajadzībām kļuva par Nike galveno mērķi, kad zīmols tika izveidots 70. gadu sākumā. Papildus šai atbalstošajai vidējai zolei apaviem bija zivju asaku raksta ārējā zole, kas nodrošināja izcilu saķeri, un virsa no izturīga, bet viegla austo neilona, ko sauca par „Swoosh Fiber”. Šis audums bija izturīgs pret mitrumu un saglabāja savu formu efektīvāk nekā daudzi citi tolaik izmantotie materiāli, tādējādi ļaujot TG-24 sasniegt labākus rezultātus nekā konkurentiem.

© Nike

Nosaukuma meklējumi

Kad TG-24 pirmo reizi parādījās 1966. gadā, Bowerman un Knight pasūtīja tikai 300 pārus, lai pārdotu sportistiem Amerikas Savienotajās Valstīs. Uzņēmums vēl bija sava attīstības sākumposmā, un tas bija grūti regulāri sasniegt pārdošanas mērķus, tāpēc viņi varēja ievest tikai nelielu krājumu. Pateicoties vieglajam svaram un izturīgajam atbalstam, TG-24 guva lielus panākumus, un pieprasījums pieauga, mudinot Onitsuka lūgt Blue Ribbon Sports īpašniekiem izdomāt labāku nosaukumu šim modelim. Tā kā 1968. gada Olimpiskās spēles Mehiko bija jau pavisam tuvu, viņi nolēma to nosaukt par TG-Mexico, lai saistītu to ar globālo turnīru. Šajā laikā ražotie apavi bija balti ar zilu un sarkanu Onitsuka logotipu un uzrakstu „Mexico” uz sāniem, bet drīz vien Japānas zīmols pieprasīja vēl vienu nosaukuma maiņu. Saskaņā ar Meksikas tēmu Bowerman un Knight izvēlējās jauno nosaukumu Aztec, atsaucoties uz senajiem iedzīvotājiem, kas daudzus gadsimtus atpakaļ apdzīvoja teritoriju ap mūsdienu Meksiku. Diemžēl adidas jau bija sava Azteca skriešanas apavu līnija, tāpēc uzņēmums iebilda pret šo ideju, draudot ar tiesiskām darbībām, ja Onitsuka saglabās šo nosaukumu. Bowerman un Knight atkal bija spiesti sākt no jauna. Vīlušies, abi izvēlējās nosaukumu, kas atspoguļoja viņu drosmīgo, dumpīgo raksturu, un nosūtīja ziņu adidas, nosaucot to par Cortez pēc spāņu konkistadora Hernana Kortesa, kurš bija atbildīgs par Azteku impērijas sabrukumu 16. gadsimta sākumā.

© Nike

Jauns sākums

Šoreiz nosaukums palika, un jaunā Onitsuka Tiger Cortez panākumi nodrošināja Blue Ribbon Sports izdzīvošanu līdz 1960. gadu beigām. Faktiski, Fils Naits kopš tā laika ir apgalvojis, ka uzņēmuma labi ieņēmumi 1967. gadā lielā mērā bija šī modeļa nopelns. Tas arī palīdzēja popularizēt Tiger apavus plašākā mērogā Amerikas Savienotajās Valstīs, un 1968. gadā tie bija abu zīmolu vislabāk pārdotie apavi. Tomēr, neskatoties uz abu uzņēmumu auglīgo sadarbību, saspīlējums sāka pieaugt, kad Naits uzzināja, ka Onitsuka meklē citus izplatītājus Amerikas Savienotajās Valstīs. Blue Ribbon Sports vairs nebija prioritāte, un tas ietekmēja uzņēmuma peļņu, jo tas nespēja apmierināt pieprasījumu, tāpēc Naits sāka apsvērt citas iespējas. 1971. gadā viņš un Bowerman kopīgi dibināja Nike, Knight uzņemoties atbildību par biznesa pusi, bet Bowerman strādājot pie apavu izstrādes. Knight lūdza grafiskā dizaina studentei Carolyn Davidson, kuru viņš bija iepazinis, strādājot otrajā darbā Portland State University, izstrādāt logo jaunizveidotajam zīmolam. Viņas uzdevums bija izteikt kustību un izveidot kaut ko pilnīgi atšķirīgu no adidas trīs strīpu logo. No viņas daudzajiem darbiem Knight izvēlējās tagad visā pasaulē slaveno swoosh un ātri izveidoja Cortez prototipu ar savu jauno emblēmu uz sāniem Onitsuka viļņa vietā.

© Nike

Atjaunināts dizains

Cortez kļuva par Nike pirmo oficiālo siluetu, kad tas tika piedāvāts sportistiem, kuri piedalījās vieglatlētikas sacensībās 1972. gada Olimpiskajām spēlēm, kas notika Jūdžīnā, Oregonā, tikai pāris stundu brauciena attālumā no Nike galvenā biroja. Līdz šim brīdim Bowerman bija paspējis atjaunināt modeli, padarot to vēl efektīvāku kā skriešanas apavu. Papēdim tika pievienota pretnolietojuma aizsardzība, lai palielinātu tā izturību, un jauna 4 virzienu elastīga zolīte padarīja to ērtāku, vienlaikus samazinot pūšļu veidošanās iespēju. Tika izgatavota arī versija ar platāku purngalu, lai pielāgotos dažāda veida pēdām, un klāsts tika paplašināts, iekļaujot pulētas ādas un zamšādas versijas.

© Nike

Vēršanās tiesā

Saprotams, ka Onitsuka īpašnieki nebija apmierināti ar to, ka Nike pārņēma Cortez un pārdeva to ar savu logotipu, tāpēc 1971. gadā viņi iesūdzēja Nike tiesā par tiesībām uz nosaukumu un modeli. Trīs gadus ilgā tiesas prāvā ortopēdi norādīja, ka Bowerman revolucionārais dizains atšķīrās no jebkura cita Onitsuka apava ar to, ka tas aizsargāja Ahileja cīpslu no traumām, un tieši tas bija iemesls, kāpēc tika pieņemts lēmums, kas ļāva abiem zīmoliem turpināt pārdot šo apavu modeli. Būtiski, ka Nike tika piešķirtas ekskluzīvas tiesības izmantot Cortez nosaukumu. Onitsuka, savukārt, bija spiesta mainīt nosaukumu, izvēloties Corsair – apavu modeli, ko uzņēmums ražo joprojām.

© Nike

Sportiska atbalsta

Neskatoties uz šo ilgstošo tiesas prāvu, Nike 70. gadu sākumā palika nepārliecināts, un Bowermana sporta sakari palīdzēja padarīt Cortez par populāru izvēli sportistu vidū. Zīmola atjauninātās versijas ar swoosh logotipu oficiālā izlaide notika 1972. gada Olimpiskajās spēlēs Minhenē, kur Bowermans bija vieglatlētikas treneris. Viens no viņa Oregonas Universitātes skrējējiem, ļoti populārais Stīvs Prefonteins, tajā gadā piedalījās sacensībās, un viņa Nike Cortez izmantošana palīdzēja popularizēt šo apavu modeli, neskatoties uz to, ka viņš 5000 m finālā sāpīgi palika aiz medaļu ieguvējiem. Pēc šīs vilšanās Prefontaine ar jaunu sparu atgriezās treniņos un nākamajos trīs gados uzstādīja vairākus Amerikas rekordus dažādos distancēs. Šajā laikā viņš darbojās kā zīmola vēstnieks un bija pirmais sportists, kurš saņēma atlīdzību par Nike apavu valkāšanu. Viņa ekspresīvā personība piesaistīja uzmanību vieglatlētikas sacensībās visā valstī, kur viņš mudināja citus sportistus izmēģināt Cortez un citus modeļus. Vairākus gadu desmitus vēlāk, 2017. gadā, Nike nolēma godināt viņa lomu Cortez vēsturē, radot īpašu Stop Pre krāsu kombināciju, kas ironiski atsaucās uz T-krekliem, ko viņa fani valkāja Jūdžīnas olimpiskajās atlases sacensībās un citos pasākumos. Reti kam izdevās apturēt leģendāro garo distanču skrējēju.

© Nike

Radoša reklāma

Ar Prefontaine pievienošanos un tiesas prāvas ar Onitsuka izbeigšanu, 70. gadi bija lielisks laiks Nike un Cortez. Apavu panākumi deva Bowerman brīvību eksperimentēt ar jauniem dizainiem, kas savukārt veicināja turpmāku izaugsmi. Tajā pašā laikā Knight izstrādāja izcilas mārketinga metodes un publicēja reklāmas, kurās tika parādītas apavu veiktspējas īpašības, vienlaikus atklājot arī daļu no stāsta par to dizainu. Vienā no reklāmām, kas tika izplatīta Nacionālās sporta preču asociācijas izstādē 1973. gada jūnijā, tika paskaidrots, ka „Cortez” tika radīti kā labākie treniņu apavi garo distanču skrējējiem, aprakstot tos kā „jaunu koncepciju garo distanču treniņu apavos”. Bowerman tika slavēts kā ģēnijs, kas stāvēja aiz šī revolucionārā dizaina, bet Onitsuka tika pilnībā izlaists no stāsta, tādējādi norādot uz viņa zīmola jauno neatkarību un stingri nostiprinot Cortez kā Nike dizainu.

© Nike

Farrah apavi

No paša sākuma Cortez tika tirgots kā garo distanču skriešanas apavs, bet pat dažās no pirmajām reklāmām tas tika aprakstīts kā „ideāls ikdienas apavs”. Tomēr tikai ap 70. gadu vidu tas kļuva par dzīvesstila apavu. Viena konkrēta notikuma dēļ tas pārsniedza sporta pasaules robežas: tas parādījās Holivudas aktrises Farrah Fawcett kājās. 1976. gada epizodē populārajā televīzijas seriālā „Čārlija eņģeļi” viņa valkāja Senorita Cortez — 1975. gadā izlaisto versiju, kas bija paredzēta īpaši sievietēm — slavenā ainā, kurā viņa aizbēga no noziedznieka, aizbraucot ar skeitbordu. Attēls, kurā Fawcett redzama tupus uz dēļa savās nevainojami baltās sporta kurpēs ar izteiksmīgu sarkanu zīmolu uz sāniem, kļuva par ikonu un izvirzīja Cortez kurpes uzmanības centrā. Šī aina bija tik spēcīga, ka nākamās dienas beigās daudzos veikalos kurpes bija izpārdotas. Daži fani sāka tās dēvēt par „Farrah kurpēm”, un daudzas Kalifornijas čirlīderes tās valkāja uzstāšanās laikā. Gadiem vēlāk amerikāņu supermodele Bella Hadid godināja šo brīdi, atkārtoti atveidojot slaveno attēlu Cortez 45. gadadienā 2017. gadā.

© Nike

Pāri sportam

1980. gados Nike Cortez turpināja būt populārs skriešanas apavs, ko apliecināja pionieris sieviešu garo distanču skrējējs Joan Benoit Samuelson, kas no 1979. līdz 1985. gadam uzvarēja virknē maratonu. Šī modeļa 45. gadadienā viņa izteica savu apbrīnu par Cortez, norādot, ka tas viņai sniedza nepieciešamo atbalstu, lai kā jauna sportiste pārliecinoši pārvarētu savas robežas. Tomēr, lai gan šie apavi palīdzēja tādiem sportistiem kā Samuelson, tie izgāja ārpus sporta sfēras, kļūstot populāri arī citās populārās kultūras jomās, piemēram, mūzikā. Savā 1980. gada pasaules turnejā Elton John, kurš jau bija saņēmis īpaši viņam izstrādātu Cortez modeli ar 1979. gada Nike Roadrunner zoli, veltīja dziesmu Nike, uzstājoties zilā un baltā krāsu apavos. Tikmēr Austrumkrasta b-boys iecienīja Cortez par to vieglumu, kas deva viņiem lielāku kustību brīvību breikdancā, bet Rietumkrastā šie apavi ieguva lielu popularitāti, īpaši Losandželosā, kur atradās daudzi no pirmajiem Nike veikaliem. N.W.A. reperis Eazy-E kļuva pazīstams, valkājot šo modeli 80. gadu beigās, un viņa fani sekoja viņa piemēram, nosaucot to par Dope Man Nike pēc ietekmīgās hiphopa grupas 1987. gada dziesmas. Cortez drīz kļuva par svarīgu apģērba elementu gangsta rap vidē, un drīz vien Rietumkrasta bandas sāka iekļaut šos apavus savā garderobē, jo to minimālistiskā krāsu izmantošana ļāva cilvēkiem parādīt, kurai grupai viņi pieder. Neskatoties uz šīm konotācijām, Cortez turpināja būt populārs visā valstī līdz pat 90. gadiem, kad tas ieguva veselīgāku atbalstu, kas to aizveda uz globālu trajektoriju.

© Nike

Kļūstot globāliem

90. gadi sākās ar ikonisko Vitnijas Hjūstonas uzstāšanos Super Bowl XXV. Dziedot valsts himnu, viņa valkāja klasiskos baltos Cortez ar izteiksmīgu sarkanu swoosh kā daļu no savas brīvā stila apģērba izvēles. Tikai dažus gadus pēc tam, 1994. gada filmā Forrest Gump, Cortez vārds kļuva pazīstams visā pasaulē. Filmā Toma Henksa tēlotais varonis saņem dāvanā Cortez apavus, kurus viņš skaidri parāda kamerai, pirms dodas skriet pa Amerikas Savienotajām Valstīm — ideāla reklāma šiem tradicionālajiem skriešanas apaviem. Filma ieguva vairākas Oskara balvas un guva globālus panākumus, nodrošinot Cortez ievērojamu popularitātes pieaugumu vairāk nekā 20 gadus pēc to pirmās izlaišanas. Tās klātbūtne filmā bija tik nozīmīga, ka sarkano, baltu un zilo modeli, ko valkāja Hanks, tagad bieži dēvē par Forrest Gump krāsu kombināciju, un 2024. gadā tika izlaists īpašs retro dizains, lai atzīmētu 30 gadus kopš filmas pirmizrādes. Papildus šiem nozīmīgajiem mirkļiem Cortez atrada savu vietu arī Amerikas televīzijas ekrānos vienā no populārākajām 1990. gadu situāciju komēdijām Seinfeld, kurā varonis Džordžs Kostanza bieži tika redzēts valkājot šo modeli. Aktieris Džeisons Aleksandrs, kurš spēlēja šo varoni, esot tos mīlējis tik ļoti, ka lūdza, vai var paturēt vienu pāri kā atmiņu par savu laiku seriālā, kad tas beidzās 1998. gadā.

© Nike

Čikānu kultūras godināšana

2000. gados Cortez bija viens no atpazīstamākajiem Nike modeļiem, un tāpēc to sāka izmantot sadarbības projektos. Viens no pirmajiem bija ar meksikāņu-amerikāņu tetovējumu mākslinieku Marku Machado, pazīstamu kā Mister Cartoon, kura darbi bieži atsaucas uz Losandželosas ielu dzīvi no viņa bērnības. Liela daļa no tā bija čikānu kopienas modes, kas cēlusies no vietējiem meksikāņiem, kuri dzīvoja šajā reģionā pirms eiropiešu ierašanās. Augot, Machado bieži redzēja cienījamus čikānus, kuri valkāja Nike Cortez, tāpēc viņš nolēma godināt šo faktu, aizstājot savu pirmo sadarbības sporta apavu zīmolu ar azteku karaļa galvu, kuras iezīmes izskatījās nedaudz eiropiešu. Tādējādi, nevis negatīvi vērtējot apavu nosaukumu, mākslinieks izvēlējās attēlot čikānu mantojumu kā vietējo iedzīvotāju un ārvalstu ietekmju apvienojumu un iepazīstināt jauno paaudzi ar savu senču vēsturi. Kopš tā laika Nike ir godinājis šo siluetu saistību ar latīņamerikāņu kopienām, izlaižot tādas edīcijas kā Latino Heritage Month un Dia de los Muertos.

© Nike

Iespaidīgs pagrieziena punkts

Mister Cartoon pirmā Nike Cortez patiešām radīja saikni ar Losandželosas kopienu, un 2010. gados Nike turpināja meklēt jaunus sadarbības partnerus savam vecākajam modelim. Tas noveda pie sadarbības ar ielu apģērbu zīmolu Undefeated 2015. gadā, kas radīja melnbaltu krāsu kombināciju, iedvesmojoties no Losandželosas. 2017. gadā, Cortez 45. gadadienā, Mister Cartoon radīja vēl trīs stilīgus dizainus, un Nike izlaida desmitiem retro un jaunu krāsu variantu, lai atzīmētu šo iespaidīgo pagrieziena punktu. Tie ietvēra modeļu komplektu, kas atsaucās uz Kenny Moore traumu, kas iedvesmoja dažas no Bowerman dizaina idejām, kā arī klasiskās versijas no neilona un ādas, versijas ar izšūtiem un ar dārgakmeņiem rotātiem swoosh logotipiem, Flyknit modeli un divus sporta apavus, kas centās atspoguļot apavu saikni ar Losandželosas pilsētu, godinot Long Beach un Compton.

© Nike

Atšķirīgi dizaini

Lai gan Cortez nekad nav pazudis no aprites, tas iezīmēja spēcīga atdzimšanas sākumu, un 2018. gadā tika izlaista virkne neaizmirstamu sadarbības sporta apavu ar amerikāņu reperi Kendriku Lamāru, kurš iepriekš bija dziedājis par Cortez 2013. gada Big Sean dziesmā “Control”. Papildus tam Nike izlaida krāsu variācijas sadarbībā ar tenisisti Mariju Šarapovu, daudzveidīgo zīmolu mazumtirgotāju Dover Street Market un augstākās klases japāņu modes zīmolu Comme des Garçons, kas izveidoja vairākus melnbaltus sieviešu modeļus ar augstām platformas zolēm. 2019. gadā sekoja populārā sadarbība ar Stranger Things, kuras 1980. gadu atmosfēra perfekti saderēja ar silueta retro noskaņu, un intriģējošais Shoe Dog Pack, kura divos Cortez dizainos bija redzami agrīnie Nike logotipi, kurus zīmols bija apsvēris izmantot, pirms beidzot izvēlējās ikonisko swoosh.

© Nike

Pieprasīts modes priekšmets

2020. gados turpināja parādīties jaunas Nike Cortez versijas, un apavu 50. gadadiena tika atzīmēta ar Union LA sadarbību, kurā tika izlaisti četri krāsu varianti, katrs iedvesmots no Losandželosas, un divi ekscentriski dizaini no inovatīvā japāņu modes zīmola sacai. Cortez, kuras jau bija valkājis Leonardo Di Caprio Martina Skorsēzes 2013. gada filmā "The Wolf of Wall Street", parādījās uz Jeremy Allen White kājām, kad viņš attēloja Carmen populārajā 2022. gada TV šovā "The Bear", un White vēlāk paziņoja, ka tās ir viņa mīļākās kurpes. Tās varēja redzēt arī modes žurnālos, piemēram, Vogue, kurā tika atzīmēts, ka tās valkāja ietekmīgās personas Emily Ratajkowski un Alexa Chung, kā arī aktrise Dakota Johnson, kuras parādīšanās eleganti barokāla brūnā krāsā padarīja šos apavus par populāru izvēli 2024. gada vasarā.

© Nike

Laikmetīga klasika

Aplūkojot Nike Cortez vēsturi, ir patiešām ievērojams, cik nozīmīgs siluets tas ir bijis ne tikai Nike, bet visai apavu rūpniecībai. Vairāk nekā piecu gadu desmitu laikā tas ir bijis pamats vienam no lielākajiem apģērbu zīmoliem pasaulē, noteicis nozares standartu skriešanas apavu polsterējumam, palīdzējis superzvaigžņu sportistiem sasniegt lielus panākumus, kļuvis par neatņemamu ielu modes sastāvdaļu, parādījies Holivudas filmās un greznojis slavenību kājas gan uz ekrāna, gan ārpus tā, galu galā kļūstot par 20. un 21. gadsimta kultūras galveno elementu. Neskatoties uz savu vecumu, Cortez joprojām ir viens no Nike flagmaņiem un viens no atpazīstamākajiem sporta apavu modeļiem pasaulē. Saskaņā ar Nike galvenā dizainera Džona Hoka teikto, tas ir zīmola dizaina filozofijas „būtiskākais izpausmes veids” un kā tāds var tikt uzskatīts par vienu no svarīgākajiem – fakts, kas nekad nav ticis aizmirsts, jo šis mūžīgais apavs turpina ietekmēt mūsdienu sporta apavu kultūru.

Read more

SPORTSHOWROOM izmanto sīkdatnes. Par mūsu sīkdatņu politiku.

Turpināt

Izvēlieties savu valsti

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East