adidas
Gazelle
Adidas nemirstīgais un ietekmīgais klasiskais modelis.

Ievērojama silueta
Savas darbības sākumā adidas koncentrējās uz funkcionālu apavu radīšanu gan amatieru, gan profesionāliem sportistiem, taču daudzi no tā sporta apavu modeļiem kļuva populāri arī kā ikdienas apavi. Viens no tiem bija adidas Gazelle – funkcionāls apavs ar vienkāršu, nekomplicētu dizainu, kas vairāku desmitgažu laikā kļuva par vienu no svarīgākajiem siluetiem zīmola plašajā produktu klāstā.
Vēstures produkts
Gazelle stāsts sākās jau daudzus gadus pirms tā radīšanas, ar vairākiem dažādiem dizainiem, kurus var uzskatīt par tās priekštečiem. Bija Rom, kas palīdzēja Vilmai Rudolphai izcīnīt trīs zelta medaļas 1960. gada Olimpiskajās spēlēs Romā, un Olympiade, ko iecienīja Vācijas sprinteru komanda 1964. gada Olimpiskajās spēlēs Tokijā. Abas bija augstas veiktspējas apavi, kas pavēra ceļu Gazelle, kura no šiem priekštečiem pārņēma tādas detaļas kā papēdis un zole.
Divas drosmīgas krāsu kombinācijas
1965. gadā tika izgatavots Gazelle sākotnējais prototips. Pirmo reizi adidas izmantoja zamšādu kā galveno materiālu apavu augšdaļai, tādējādi atšķirot tos no citiem tolaik populārajiem treniņu apaviem, kuros parasti izmantoja tradicionālo ādu. Šis plūksnainais audums bija tikpat izturīgs, bet vieglāks, nodrošināja valkātājam lielāku ātrumu un piedāvāja papildu priekšrocību, jo krāsošanas procesā varēja iegūt spilgtas krāsas. Šis sākotnējais modelis bija bagātīgā sarkanā krāsā, un, kad Gazelle tika oficiāli laists tirgū 1966. gadā, tam pievienojās zils variants. Toreiz krāsu atšķirība nebija tikai estētiska, tā norādīja arī nelielas atšķirības dizainā. Lai gan abiem modeļiem bija kenguru zamšādas virsa ar adidas raksturīgo trīs strīpu logo sānos, papēža uzliku un īpašu velves atbalstu, zole bija atšķirīga atkarībā no krāsas un tādējādi pielāgota paredzētajam lietojumam. Sarkanais modelis bija ar caurspīdīgu zoli ar zigzaga protektora rakstu, kas nodrošināja izcilu saķeri un novērsa slīdēšanu uz iekštelpu virsmām. Tie bija paredzēti galvenokārt handbola spēlēšanai, un, lai nodrošinātu to efektivitāti šajā sporta veidā, tos testēja daži no pasaules labākajiem spēlētājiem, no kuriem daudzi bija no Vācijas, kas tolaik bija viena no vadošajām handbola valstīm. Savukārt zilie apavi bija paredzēti sportistiem, kuri galvenokārt nodarbojās ar āra sporta veidiem. To gumijas zole bija optimizēta vispārējai treniņiem, un tās daudzšūnu dizains nodrošināja papildu saķeri uz dažādiem spēļu laukiem.
Eksperimenti un atkārtojumi
Ar savu zamšādas virsu un dažādajām zoles opcijām Gazelle izcēlās no pūļa, kļūstot par populāru treniņu apavu, ko izmantoja daudzi profesionāli sportisti un kas parādījās tolaik populāros sporta žurnālos. Tas bija arī lielisks modelis, ar kuru zīmola dizaineri varēja eksperimentēt, un tas iedvesmoja jaunas siluetas, piemēram, Jaguar, kas vēlāk kļuva par adidas Athen. Gazelle tika vairākkārt modificēts šajā periodā, un dažas izmaiņas, piemēram, jauna formas papēža uzlikas, atjaunināts zoles profils un formas pielāgota mēle, kļuva par pastāvīgām, bet citas, piemēram, ieteiktā rāvējslēdzēja, tika noraidītas. Viena no nozīmīgākajām izmaiņām, kas tika veiktas šajā apavā, notika 1971. gadā, kad abu krāsu modeļu zolē tika ieviests šūnu struktūras raksts. Šis pārveidojums ietvēra sešstūra mikrošūnu rindas, kas ievērojami uzlaboja saķeri, tādējādi padarot Gazelle vēl efektīvāku kā sporta apavu un dodot tam priekšrocības salīdzinājumā ar citiem tā laika sporta apaviem. Faktiski sešstūra zole bija tik laba, ka tā joprojām tiek izmantota daudzos mūsdienu Gazelle modeļos.
Spēcīgs atbalsts
Lai gan fiziskās izmaiņas palīdzēja uzlabot Gazelle popularitāti, Horst Dassler novatoriskais darbs ar sportistiem padarīja to pazīstamu visā pasaulē. Adi Dassler, adidas dibinātāja, dēls Horst pievienojās uzņēmumam 1960. gadā un bija ieinteresēts izmantot slavenību ietekmi, lai tirgotu apavus. 1972. gadā viņš uzdāvināja amerikāņu peldētājam Markam Spitzam pāri Gazelles apavu un lūdza viņam tos valkāt Minhenes Olimpiskajās spēlēs. Lai gan varētu šķist neparasti, ka peldētājs reklamē apavus, kas paredzēti sauszemes sporta veidiem, plāns attaisnojās, jo Spitz ne tikai valkāja tos medaļu pasniegšanas ceremonijā par vienu no septiņām zelta medaļām, ko viņš izcīnīja tajā gadā, bet arī noņēma Gazelle apavus un pacēla tos gaisā, lai tos parādītu skatītājiem. Šis drosmīgais solis, ko Adi esot noraidījis, Spitzam radīja problēmas ar Starptautisko Olimpisko komiteju un izraisīja diskusijas par produktu izvietošanu sportā. Tikmēr, iespaidojoties no Spitz un viņa rekordiem olimpiskajās spēlēs, Horst izveidoja savu peldkostīmu kompāniju Arena un paplašināja savu novatorisko darbu ar sportistiem, noslēdzot ekskluzīvus apģērbu līgumus ar sporta federācijām un pat Olimpisko komiteju, galu galā kļūstot par vienu no svarīgākajiem komerciālā sporta uzņēmējiem visā pasaulē.
Agrīna dzīvesstila apavu mode
Tāpat kā daudzi adidas dizaini, Gazelle sākotnēji tika radīti kā treniņu apavi, bet galu galā kļuva arī par dzīvesstila apaviem. Daļēji pateicoties krāsainajam zamšādas virsējā materiālam, kas to atšķīra no citiem tā laika sporta apaviem, Gazelle šo pāreju veica diezgan agri, parādoties 1976. gada izdevumā japāņu vīriešu modes žurnālā Popeye un to valkājot tādiem slaveniem cilvēkiem kā Mick Jagger. Neskatoties uz to, adidas turpināja koncentrēties uz sportiskajām īpašībām, vienlaikus nodrošinot apaviem pievilcīgu dzīvesveida estētiku ikdienas valkātājiem. 1970. gadu beigās tas izraisīja Gazelle atkārtotu atjaunināšanu, šoreiz ar zīmola slaveno Trefoil logo, kas veidoja ārējās zoles saķeres formu. Turklāt tika uzlabota apavu kopējā konstrukcija un pārstrādāta priekšpuse, lai to optimizētu handbolam.
Gazelle un futbola kultūra
Šīs pastāvīgās izmaiņas nodrošināja modeļa aktualitāti arī 80. gados, pat tad, kad parādījās modernāki modeļi. Desmit gadu garumā Gazelle turpināja savu ceļu no treniņu apaviem līdz modes priekšmetam, iekļūstot dažādās subkultūrās visā pasaulē. Tas bija īpaši veiksmīgi Apvienotajā Karalistē, kur tos valkāja kaislīgi futbola fani, kas pazīstami kā Casuals. Šīs kustības dalībnieki atveda apģērbus, ko iegādājās, atbalstot savas komandas ārzemēs Eiropas sacensībās, izplatot adidas un citus ārzemju zīmolus Ziemeļanglijas un citās vietās. Lai gan vairāki adidas modeļi bija populāri, daudziem Casuals Gazelle bija labākā izvēle, jo, lai gan tā joprojām bija pieejamāka par daudziem citiem tolaik pieejamiem zīmolu sporta apaviem, tā bija nedaudz dārgāka nekā Monaco un Madeira modeļi, kas tai piešķīra premium izskatu.
Hiphopa mīļākie
Kad Gazelle iekaroja Apvienotās Karalistes futbola tribīnes, to pieņēma arī cita, pavisam atšķirīga subkultūra: hiphopa. Šis strauji augošais mūzikas žanrs 70. gados un 80. gadu sākumā izplatījās visā Amerikas Savienotajās Valstīs un sāka gūt popularitāti Apvienotajā Karalistē ar tādu grupu kā Run-DMC, kuras dalībnieki bija labi pazīstami ar to, ka valkāja adidas Superstar. Tā kā šis modelis un citi ar ASV hiphopa skatuvi saistītie modeļi nebija tik pieejami Atlantijas okeāna otrā pusē, britu fani bieži izvēlējās pieejamāko Gazelle. Zīmols saņēma vēl lielāku uzmanību 1986. gadā, kad Run-DMC izdeva dziesmu ar nosaukumu My Adidas, kurā viņi repēja par saviem iecienītākajiem sporta apaviem. Tas sakrita ar Gazelle atkārtoto laišanu tirgū, kas ietvēra virkni jaunu krāsu variantu, kas bija paredzēti ikdienas lietošanai domātiem modes apavu meklētājiem. Šajā brīdī siluets bija kļuvis par patiesi globālu fenomenu, un adidas sāka laist tirgū jaunas variācijas, piemēram, Gazelle Super, vienlaikus mainot apavu zīmolu (Japānā tie kļuva par adidas 300), lai pielāgotos ārvalstu tirgiem.
Ienākšana Amerikas Savienotajās Valstīs
Pēc tam, 20. gadsimta 90. gadu sākumā, parādījās tendence uz klasiskajiem sporta apaviem, kas daudzus pamudināja atgriezties pie adidas Gazelle. Pīters Mūrs un Robs Strassers, kuri 1987. gadā bija pārgājuši no Nike, mudināja adidas izmantot šo tendenci, atkārtoti izlaižot savus tradicionālos modeļus, un 1991. gadā tika izlaista jauna Gazelle versija. Drīz pēc tam ietekmīgie skeitbordisti Ēriks Kostons un Natas Kaupas sāka tos valkāt sacensībās Eiropā, pirms atgriezās ASV un popularizēja tos kā skeitborda apavus. Tikmēr Beastie Boys zvaigzne Mike D, kurš bija pazīstams ar to, ka valkāja adidas apavus, investēja Losandželosas start-up uzņēmumā X-Large – ielu modes zīmolā un apģērbu veikalā, kas pārdeva vecās skolas sporta apavus kopā ar savu apģērbu. Šo dažādo faktoru rezultātā Gazelle turpināja atrast jaunus fanus Amerikas Savienotajās Valstīs un kļuva populārs visā valstī.
Britpop zvaigznes un supermodeles
Eiropā Gazelle bija bieži sastopams Britpop mūzikas scēnā, kas strauji kļuva par kultūras fenomenu Apvienotajā Karalistē. Populārā Mančestras grupa Oasis, kuras stils daļēji izauga no 1980. gadu futbola tribīņu kultūras, vadīja šo kustību un bieži parādījās koncertos, valkājot Gazelle. 90. gadu vidū arī citas Britpop grupas, piemēram, Blur un Suede, sāka valkāt šos apavus, un, vēloties atdarināt šo izskatu, to pašu darīja arī viņu fani. Citur šie apavi parādījās Jamiroquai grupas dalībnieka Jay Kay kājās britu funk grupas videoklipā Virtual Insanity, kas 1996. gadā tika atkārtoti rādīts MTV. Bet, iespējams, tieši šīs ēras supermodeles padarīja Gazelle par tik vērtīgu apavu valsts Cool Britannia periodā. 1993. gada attēls, kurā Kate Moss neuzkrītoši pozē, valkājot bordo Gazelles, bija īpaši ikonisks; tik ļoti, ka adidas nolēma to pārveidot kā daļu no 2016. gada reklāmas kampaņas jaunajai Gazelle versijai. Vēl viens atmiņā paliekošs attēls bija ar dāņu modeli Helenu Kristensenu, kura 1994. gadā pozēja sieviešu modes žurnālam Elle, valkājot tikai melnas kurpes, padarot šo jau desmitgadēm seno siluetu par patiesi vēlamu modes priekšmetu, tuvojoties jaunajam tūkstošgadam.
Ierobežota sadarbība
2001. gadā adidas laida klajā savu ļoti populāro Originals sēriju, un Gazelle tika atjaunota vēl uz desmit gadiem. Pazīstams kā Gazelle Vintage, šis modelis bija balstīts uz 1960. gada modeli un kalpoja par pamatu vienai no pirmajām sadarbībām, kad japāņu ielu modes zīmols Neighborhood izstrādāja divas ierobežotas izlaiduma krāsu versijas. Tās tika laistas klajā, lai sakristu ar 2006. gada Pasaules kausa finālu Berlīnē, un tās bija dekorētas ar detaļām, kas atgādināja par šo notikumu, ar melnu "Home" versiju, kas bija pieejama tikai zīmola dzimtajā pilsētā Tokijā, un baltu "Away" versiju, kas tika pārdota adidas veikalos gan Japānā, gan Berlīnē.
Apavi, kas piemēroti Džeimsam Bondam
Neskatoties uz šo eleganto sadarbību, 2000. gadi un 2010. gadu sākums bija salīdzinoši kluss periods Gazelle, īpaši Amerikas Savienotajās Valstīs. Neskatoties uz to, adidas turpināja popularizēt šos apavus, izlaižot jaunas versijas, piemēram, apjomīgākus Gazelle 2 un pat modeli, kas bija optimizēts skeitbordistiem. To kultūras nozīme tika atkārtoti apstiprināta 2012. gadā, kad aktieris Daniels Kreigs, atveidojot Džeimsu Bondu, savā trešajā Bond filmu sērijas filmā „Skyfall” treniņu ainās valkāja elegantu tumši zilu Gazelle 2 versiju. Apavu piemērotība skeitbordistiem tika apliecināta arī 2015. gadā, sadarbojoties ar Londonas apģērbu zīmolu Palace Skateboards, kas kopā ar adidas izveidoja divas skeitbordistiem piemērotas versijas: Palace Pro, kurā tika izmantots adidas Primeknit materiāls, lai padarītu apavus vēl ērtākus un vieglākus, nezaudējot izturību, un Palace Pro Trainer, kurā tika izmantota tradicionālāka zamšāda konstrukcija.
Klasikas atdzimšana
Tikai gadu vēlāk adidas Gazelle piedzīvoja savu līdz šim lielāko atgriešanos. Tajā laikā cilvēki joprojām pirka šos apavus, bet tieši zīmola lēmums atjaunot populāro 1991. gada modeli nodrošināja tik spēcīgu atgriešanos. Šim konkrētajam modelim bija nozīmīga kultūras ietekme visā 90. gadu desmitā, un tā ietekme uz mūsdienu adidas apavu dizaineriem, piemēram, Jean Khalifé, kurš uzauga Francijas ziemeļaustrumos, kur Gazelle bija populārs sporta apavs, nozīmēja, ka viņi to uztvēra ar cieņu un godbijību, kad tas atgriezās. Atkārtotās izlaišanas brīdī neviena no oriģinālajām dizaina skicēm vairs nepastāvēja, tāpēc Khalifé un viņa komanda bija spiesti rekonstruēt Gazelle soli pa solim, lai radītu precīzu repliku, ko viņi ar prieku varēja parādīt sabiedrībai. Viņi pievērsa īpašu uzmanību tādu galveno elementu reproducēšanai kā zole, raksturīgā tekstūra un veidota mēle, lai nodrošinātu, ka apavi atbilst oriģinālam.
Kolekcionējam sadarbības
2016. gada atkārtotais izlaišanas bija liels panākums, jo 1991. gada modelis bija perfekts nostalģijas, vintage stila un daudzpusīgā dizaina līdzsvars. Tas padarīja to populāru gan vecākās paaudzes vidū, kas atcerējās šos apavus no savas bērnības, gan jaunākās paaudzes vidū, kas vēlējās ikdienas apavus ar nemirstīgu estētiku. Turpmākajos gados Gazelle kļuva par iecienītu modeli radošajiem sadarbības partneriem, tostarp itāļu ielu modes zīmolam Slam Jam, Losandželosas sporta apavu veikalam Sneaker Politics un Brendon Babenzien apģērbu zīmolam NOAH, kas izlaida divas krāsu versijas ar pievilcīgu geparda un kamuflāžas rakstu uz apavu virsas. Papildus tam bija arī neparastākas sadarbības, piemēram, ar Transport for London, kura karaliski purpura dizains atzīmēja Londonas metro Elizabeth Line izbūvi, kā arī kolekcija no adidas ilgtermiņa progresīvā partnera Yohji Yamamoto, kurš izstrādāja vairākus izsmalcinātus krāsu variantus inovatīvajai Y-3 partnerībai.
Gucci Gazelle un Satellite Stomper
Ar tik daudzveidīgu sadarbības partneru sarakstu Gazelle kļuva pievilcīgs plašam cilvēku lokam no visas pasaules. Tad 2022. gadā tas kļuva par vēl lielāku globālu fenomenu ar savu līdz šim greznāko sadarbību. Britu GQ iepriekš paredzēja šo partnerību 2022. gada sākumā, kad futbola superzvaigzne Mo Salah parādījās modes žurnāla februāra numura vāciņā, valkājot tumši zaļus Gazelle apavus un lielu Gucci mēteli. Šo divu zīmolu sadarbība bija diezgan paredzama, jo vēlāk tajā pašā gadā tie apvienojās, lai radītu vienus no visvairāk pieprasītajiem Gazelle dizainiem, kādi jebkad ir izgatavoti. Pirmie no tiem parādījās 2022. gada vasarā un tika izgatavoti no izsmalcinātiem materiāliem ar unikālu Gucci zīmolu, kas tiem piešķīra augstas klases un ekskluzīvu estētiku. Nākamajos divos gados Gucci sadarbības rezultātā tika radīti desmitiem krāsu variantu dažādos ekscentriskos stilos un drosmīgās toņos, un visi tie tika izgatavoti Itālijā, lai nodrošinātu augstāko iespējamo kvalitāti. Holivudas slavenības, piemēram, Olivia Wilde un Brad Pitt, valkāja Gazelle x Gucci kolekciju, kas senajam siluetam nodrošināja jaunu popularitāti, pat kļūstot par virālu sociālo tīklu sensāciju, pateicoties pazīstamajam adidas entuziastam Harry Styles. 2023. gada dziedātāja Love On Tour koncertu laikā viņš tika filmēts, kā uz skatuves Austrālijā dzer no zaļām zamšādas Gucci Gazelles, un, kad video nonāca sociālo tīklu vietnēs, to nekavējoties izplatīja visā pasaulē viņa apbrīnojošie fani, izraisot visu Gazelles modeļu pārdošanas pieaugumu. Styles saistība ar šo siluetu ir tik ikoniska, ka zīmola Austrālijas tīmekļa vietnē ir atsauce uz viņa fanu iesaukumu Gazelle – Satellite Stompers –, kas cēlies no viņa dejošanas, izpildot dziesmu “Satellite”. Pat tagad, meklējot Satellite Stompers adidas tīmekļa vietnē, parādās Gazelle lapa, jo zīmols godina superzvaigznes mūziķa saistību ar šo sporta apavu modeli.
Ietekmīga silueta
Harija Stila, Gucci un adidas Gazelle pārliecinošā kombinācija bija viens no izcilākajiem mirkļiem šo apavu garajā vēsturē. Kopš tā laika apavu zīmols ir turpinājis paplašināt Gazelle krāsu klāstu, vienlaikus sadarbojoties ar jauniem partneriem, tostarp sporta apavu entuziastu un ielu modes ekspertu Šonu Voterspūnu, britu skeitbordistu un mākslinieku Blondey McCoy, Edisona Čena Honkongas dzīvesstila zīmolu CLOT un Puertoriko reperi Bad Bunny, kurš radīja divus stilīgus dizainus ar individuāliem detaļiem un unikāliem zīmola efektiem. Šis siluets ir kļuvis par populāru stila izvēli arī modes ietekmētājiem, piemēram, Gigi Hadid, kura 2024. gadā, dodoties iepirkties, izvēlējās šos apavus, nevis ļoti populāros adidas Samba, kā arī aktrisēm, piemēram, Emmai Vatsonei un Dženiferai Lorensai.
Daudzveidīgi dizaini un stili
Šodien adidas Gazelle ir pieejams plašā krāsu klāstā, kas piemērots gandrīz jebkuram stilam, ar dažādiem modeļiem, tostarp ADV skeitborda apaviem, Bold ar trīskāršu platformas zoli, Indoor, kura dizains izraisīja Gazelle tendenci 2020. gada sākumā un uz kura balstījās Gucci sadarbība, un 85, kas atdarināts no 80. gadu vidus versijas. Tikmēr standarta modelis joprojām ir 1991. gada versija, kuras dizains iemieso adidas Originals līnijas nemirstīgās kvalitātes.
Pusgadsimts un turpinās
Pēc vairāk nekā pusgadsimta adidas Gazelle joprojām ir aktuāls kā nekad, kas liecina par tā spēju pielāgoties daudzajām modes tendencēm, kas ir nākušas un pagājušas tā vēstures laikā. Turklāt Gazelle ir ietekmējis šīs tendences, definējot futbola subkultūru, mūzikas skatuves un ievērojamu sociālo tīklu modes cienītāju stilu. Ar tik plašu fanu loku šis tradicionālais dizains ir sasniedzis savu varenības virsotni un nekas neliecina, ka tā popularitāte drīzumā mazināsies.