New Balance
990
Augstākās klases skriešanas apavi, kas kļuva par iecienītiem dzīvesstila sporta apaviem.

Atjaunots zīmols
Bostonā bāzētais apavu zīmols New Balance tika dibināts pirms vairāk nekā 100 gadiem, bet tikai 1972. gadā, kad uzņēmumu nopirka jauns uzņēmējs Džims Deiviss, tas sāka patiesi attīstīties. Iepriekšējie īpašnieki kopš 20. gadsimta 60. gadu sākuma ražoja skriešanas apavus, un, lai gan Deiviss paplašināja zīmola klāstu, iekļaujot tajā arī brīvā laika apģērbus, viņš turpināja ražot sporta apavus, izmantojot skriešanas popularitāti, kas 70. un 80. gados pārņēma Amerikas Savienotās Valstis. Tajā laikā New Balance bāze atradās Bostonā, kas notika būt šīs jaunās tendences centrā. Tas ļāva Davisam attīstīt uzņēmumu un ievērojami paplašināt darbinieku skaitu no sešiem darbiniekiem, kas bija viņam, kad viņš pārņēma uzņēmumu. 70. gadu beigās viņš bija izveidojis augsti kvalificētu pētnieku, izstrādātāju un apavu dizaineru komandu. Ar šo novatorisko ekspertu grupu viņa atjaunotais zīmols bija gatavs ražot vienu no ikoniskākajiem modeļiem sporta apavu vēsturē: New Balance 990.
Drosmīgs plāns
1978. gada pavasarī New Balance pētniecības un attīstības nodaļas darbinieki vērsās pie Deivisa ar plānu izveidot izcilas skriešanas kurpes. Lai nodrošinātu šī mērķa sasniegšanu, viņi izteica drosmīgu lūgumu — dot viņiem brīvību strādāt bez jebkādiem laika vai naudas ierobežojumiem. Davis, kurš pats bija ambiciozs cilvēks, nekavējoties atbalstīja projektu, un komanda sāka darbu pie revolucionārā silueta, kas ievadītu zīmolu jaunā panākumu ērā.
Perfekts līdzsvars
Pēc gandrīz četriem gadiem smaga darba New Balance dizaineru komanda bija pabeigusi prototipu, un tika veikti sagatavošanās darbi, lai 1982. gadā to laistu tirgū. Apavi, ko viņi prezentēja Davisam, bija piepildīti ar tehnoloģijām un nodrošināja ideālu atbalsta un elastības kombināciju — kaut ko pavisam unikālu tajā laikā. Saskaņā ar agrīno 990 reklāmas katalogu, lai gan apavu dizaineri parasti ņēma vērā šīs divas īpašības, viņiem parasti neizdevās panākt pareizo līdzsvaru, un rezultātā apavi bija vai nu elastīgi, vai stabili, bet ne abas īpašības vienlaikus. Savukārt 990 piedāvāja „neparastu elastību, nemaz nemazinot stabilitāti”.
Tehnoloģiski progresīvs dizains
Vairākas funkcijas ļāva apaviem sasniegt šo vēlamo kombināciju, ne mazāk svarīga bija zīmola patentētā Motion Control Device ierīce, kas bija „izgatavota no izturīga, bet elastīga poliuretāna”, lai tā aptvertu papēdi, neierobežojot kustības. Šī atbalstošā sastāvdaļa bija tik labi izstrādāta, ka New Balance to izmanto joprojām. Kad papēdis bija nodrošināts, pārējā apavu augšdaļa tika „izgatavota kā čības”, kas 990 modelim piešķīra nepārspējamu elastību. Neuzņemoties par laiku vai naudu, komanda varēja ieguldīt arī tehniski sarežģītā slip-lasting metodē, radot neticami ērtus apavus, kas, kā teikts katalogā, „labāk piestāv, ir ērtāki un nodrošina lielāku elastību”. Superflex zole bija izturīga pret nodilumu „gandrīz par 30 % labāk nekā parastie zoles materiāli”, un tās „novatoriskais oglekļa gumijas papēža polsterējums” uzlaboja izturību šajā intensīvi izmantotajā zonā. Savukārt vidējā zole bija „izgatavota no trim dažādiem EVA slāņiem”, lai nodrošinātu maksimālu triecienu absorbciju un komfortu. Visbeidzot, New Balance turpināja savu firmas zīmola fokusu uz „platuma izmēriem”, kas tolaik bija ekskluzīvs šim zīmolam, padarot 990 pieejamu „dažādos platumos, lai nodrošinātu perfektāku pielāgojumu”.
Rekordliela cena
Šādu augsto tehnoloģiju skriešanas apavu ražošana bija dārgs bizness, jo īpaši tāpēc, ka New Balance bija pazīstams ar to, ka ražoja savus produktus Amerikas Savienotajās Valstīs, nevis izmantoja lēto darbaspēku ārzemēs, kā to darīja citi tolaik pazīstami apavu zīmoli. Tāpēc 990 bija jāpārdod par augstāku cenu, un New Balance izveidoja jaunu tendenci, padarot to par pirmo skriešanas apavu, kas maksāja 100 dolārus. Tādas augstas cenas noteikšana bija diezgan riskanta, ņemot vērā, ka neviens cits zīmols neprasīja tik daudz, un daudzi šaubījās, vai kāds būtu gatavs maksāt tik daudz par skriešanas apaviem. Galu galā šis solis izrādījās veiksmīgs uzņēmumam. Mārketinga komanda, kas jau bija izdomājusi gudru saukli: „1000 punktu skalā šīs kurpes ir 990 punkti”, pievērsās cenai, reklāmā norādot: „Ja jūs maksājat par skriešanas kurpēm tikpat daudz, cik maksā 990, jums ir tiesības sagaidīt, ka tās būs ērti valkājamas.” Pateicoties New Balance dizaineru komandas smagajam darbam, tas arī notika, un valsts pieaugošais skrējēju skaits bija vairāk nekā gatavs maksāt nedaudz vairāk par augstāko kvalitāti. Tikmēr ārpus sporta pasaules šīs kurpes bija populāras ikdienas valkātāju vidū, jo tās lieliski piestāvēja un bija ērti valkājamas, bet tās tika uzskatītas arī par statusa simbolu; galu galā, spēja atļauties pāri 100 dolāru vērtu sporta kurpju liecināja par noteiktu bagātības līmeni.
Negaidīts panākums
Kad 1982. gadā tika laistas tirgū New Balance 990, tās izcēlās no tolaik tipiskajām krāsainajām skriešanas apavām ar savu urbāno krāsu gammu un Terry Heckler lielā N logotipa uz sāniem, kas abi kļuva par nākamo versiju raksturīgajām iezīmēm. Davis bija prognozējis, ka uzņēmums pārdos apmēram 5000 pāru, bet faktiskie rezultāti ievērojami pārsniedza viņa cerības. Tās kļuva par tūlītēju panākumu, jo pirmajā gadā tika pārdotas vairāk nekā 10 reizes vairāk nekā prognozēts, paceldamas zīmolu jaunā līmenī. Skrējēji bija sajūsmā par to, ko kāds žurnāla raksts tolaik aprakstīja kā „tehnoloģiski visprogresīvākās skriešanas kurpes tirgū”. Tajā pašā rakstā 990 tika ieteikts „veltītiem skrējējiem, kuri meklē optimālu elastības un kustību kontroles kombināciju”, norādot, ka tā „izsmalcinātā aizsardzības, komforta un kustību kontroles kombinācija” nenodrošina „ne mazāko ierobežojumu pēdas dabiskajai kustību amplitūdai”.
Eksperimenti ar tehnoloģijām
Šīs īpašības turpināja padarīt 990 par populāru izvēli turpmākajos gados, un Davis izmantoja šo panākumu, izstrādājot virkni līdzīgu modeļu, kas tika laisti tirgū desmit gadu periodā no 1986. līdz 1996. gadam un numurēti no 995 līdz 999. Katrs no tiem deva New Balance dizaineriem iespēju eksperimentēt ar jaunām tehnoloģijām, kas galu galā tika ieviestas pašā 990 modelī. Tomēr visā šajā laikā 1982. gada oriģinālais modelis palika nemainīgs, un tikai 1998. gadā Davis beidzot nolēma veikt pirmo tehnoloģisko atjauninājumu šim iemīļotajam sporta apavam.
Otrā versija
New Balance 990v2 gan vizuāli, gan tehnoloģiski atšķīrās no oriģinālajiem 990, bet tā pamatā izmantotais elpojošais tīkls un mīkstā zamšāda apdare augšdaļā to izcēla kā 1982. gada klasikas attīstību. Tomēr pārklājumu kopējais izkārtojums un forma tika mainīta, lai padarītu to nedaudz gludāku un vairāk izceltu tīklu. Papildu pārklājums bija redzams arī priekšpēdas daļā, piešķirot estētikai lielāku dziļumu, bet atstarojušas detaļas tika izmantotas pirkstu, sānu un papēža daļās. Lielākā inovācija, kas tika ieviesta 990 otrajā versijā, bija triecienu absorbējošā ABZORB vidējā zole, kuras augstas kvalitātes putu maisījums nodrošināja vēl labāku amortizāciju zem pēdām. Papildus veiktspējas uzlabošanai, ABZORB zole piešķīra 990v2 pilnīgi atšķirīgu vizuālo izskatu ar izliektāku profilu un no papēža izvirzītu hermētisku amortizācijas burbuli, kas faktiski parādīja šo tehnoloģiju. Turklāt uz sarežģīta protektora raksta tika izmantota pretslīdoša gumija, mēle bija ar biezāku polsterējumu, lai samazinātu auklas spiedienu, un daži zīmola elementi tika izšūti, lai nodrošinātu vēl izsmalcinātāku izskatu.
Vēl viena gara gaidīšana
Lai gan uzlabotā 990v2 tehnoloģija padarīja to par populāru turpinājumu, šīs līnijas faniem nācās gaidīt vairākus gadus, līdz tā tika atkārtoti izlaista, un šajā laikā plašākajai sērijai tika pievienoti modeļi 991, 992 un 993. Tad 2012. gadā New Balance laida klajā trešo 990. sērijas modeli. Šis simboliskais gads iezīmēja silueta 30. gadadienu, līdz kuram brīdim tas bija izveidojis to, ko New York Times aprakstīja kā „kulta sekotāju”. Tā panākumi daļēji bija saistīti ar daudzpusību, kas padarīja to populāru universitāšu kampusos, nopelnot tam iesauku „frat cruiser”. Tā bija iecienīta arī nedaudz vecāku cilvēku vidū, kuri novērtēja tās sniegto komfortu, un daudzas slavenības bija tās funkcionālās konstrukcijas un vienkāršā stila fani, tostarp Stīvs Džobss, kurš bija slavens ar to, ka iecienīja 990 sērijas modeļus.
Jauns modelis ar jaunu tehnoloģiju
New Balance 990v3 izstrādātājs bija vecākais veiktspējas skriešanas apavu dizaineris Endrū Nisens. Strādājot uzņēmumā mazāk nekā desmit gadus, viņš ieviesa jaunu perspektīvu 990 modelim, attīstot tā izskatu un atkal mainot tā tehnoloģisko uzbūvi. Tam bija vēl gludāka virsa nekā tā priekšgājējam, ar vēl vairāk elpojoša tīkla slāņa, ko atklāja noapaļotā zamšādas pārklājuma forma. Tika mainīta arī zoles tehnoloģija, ENCAP vidējā zole aizstājot 990v2 ABZORB polsterējumu. Šī alternatīvā polsterējuma sistēma, kas sastāv no poliuretāna rāmja ar vieglu mīkstu EVA putu plāksni iekšpusē, nodrošināja lielāku stabilitāti pēdai, vienlaikus saglabājot izcilu komfortu. Tajā pašā laikā papildu atbalstam zem pēdas velves tika ievietots oglekļa šķiedras kātiņš, bet ārējā zole tika pārveidota, lai nodrošinātu vēl labāku saķeri nekā iepriekš, un tajā tika izmantota izturīga Ndurance gumija. Estētiskā ziņā zīmols tika atkal mainīts, jo N logotips uz katra sāna bija nedaudz lielāks ar izteiktiem kontūriem, kas to padarīja izteiksmīgu un pamanāmu. Mēle bija arī pūkaināka, un tās teksturētā virsma bija rotāta ar uzkrītošu uzrakstu „New Balance USA”. Tas viss piešķīra 990v3 papildu stilu, bet spēcīgais atbalsts zem pēdām nozīmēja, ka tas joprojām bija efektīvs kā skriešanas apavs, kas, iespējams, bija iemesls, kāpēc tas kļuva par vienu no veiksmīgākajiem 990 modeļiem.
Kriss Deiviss un „tēva kurpes” tendence
Ne ilgi pēc 990v3 izlaišanas New Balance sāka mainīt savu fokusu. Kā īpašnieks, Jim Davis vienmēr bija pretojies idejai pārveidot zīmola sporta modeļus par dzīvesstila apaviem, jo viņa galvenā vēlme bija koncentrēties uz tehnisko veiktspēju, nevis modi. Tomēr viņa dēls Chris, kurš uzņēmumā sāka strādāt 2008. gadā, domāja citādi. Kāpjot augstāk uzņēmuma hierarhijā, Kris sāka iegūt arvien lielāku ietekmi un pakāpeniski mainīja sava tēva pieeju, virzot zīmolu un 990 modeli jaunā virzienā. Rezultātā, kad 2016. gadā tika izlaista ceturtā versija, tā tika veidota, ņemot vērā tobrīd strauji augošo „tēva kurpes” tendenci. Šis nostalģiskais stils tika saistīts ar 80. un 90. gadiem, kad apaviem bija tendence būt ar biezāku zoli un lielāku uzsvaru uz ikdienas komfortu. Tajā pašā periodā pieauga arī Normcore estētika, kuras piekritēji priekšroku deva funkcionāliem apaviem ar nemainīgu izskatu, padarot Krisa lēmuma pieņemšanas laiku vēl labāku.
990v4
Tā kā 990 modelis vienmēr bija saglabājis savu klasisko 80. gadu estētiku, v4 modelim nebija nepieciešams daudz darba, lai tas atbilstu 2010. gadu vidus un beigās valdošajām modes tendencēm. Rezultātā tas izskatījās diezgan līdzīgi savam priekštečim, ar dažiem nelieliem pielāgojumiem virsas zamšādas un tīkla paneļu formā, zīmola efektiem un ārējās zoles protektora rakstā, kurā tika izmantota vēl vairāk Ndurance gumijas. Tā saglabāja izturīgo, bet atbalstošo ENCAP zoli, un tās oglekļa šķiedras kātiņš tika nomainīts pret tikpat atbalstošu, bet elastīgāku plastmasas kātiņu. Šīs ērtās un praktiskās funkcijas padarīja 990v4 par lielisku izvēli ikdienas valkāšanai, bet tās tēva apavu estētika piesaistīja plašu auditoriju, sākot no ikdienas apavu faniem līdz ikvienam, kas meklēja modernu un uzticamu apavu pāri.
Pārticības laiks
990v4 panākumi sakrita ar vispārēju New Balance uzplaukuma periodu, kas noveda pie virknes apbrīnojamu sadarbību. Dažas no ievērojamākajām bija klasiskā 990v2, ko izstrādāja amerikāņu dzīvesstila zīmols Kith, eleganta 990v3, kas tika radīta sadarbībā ar dizaina studiju JJJJound, un izsmalcināta 990v4, kas tika izstrādāta sadarbībā ar leģendāro modes namu Stüssy.
Veidojot uz panākumiem
Šīs sadarbības 990 sērijai piesaistīja arvien vairāk fanu, un drīz vien kolekcijai tika pievienota piektā versija, jo zīmols turpināja attīstīties. 2019. gadā 990v5 galvenā inovācija bija TPU stiprinājuma siksna, kas nodrošināja izcilu potītes atbalstu, vienlaikus saglabājot vispārējo elastību, ar ko šī sērija ir tik labi pazīstama. Pēdas apakšā ENCAP vidējā zole nodrošināja papildu komfortu, ko vēl vairāk uzlaboja porainā Ortholite zole, bet ārējā zole tika izgatavota no pūstā gumijas, lai tā būtu vieglāka un elastīgāka. Lai kompensētu to, ka šis materiāls bija mazāk izturīgs nekā standarta gumija, daudzos pārveidotos saķeres spilventiņos tika izmantota izturīga Ndurance gumija, kas tagad bija 990 sērijas pamatelements. Estētiski v5 izskatījās kā četru iepriekšējo versiju kombinācija ar atjauninātu zīmolu, kas ietvēra atstarojošu karoga emblēmu uz mēles un plānāku N logotipu uz sāniem.
To valkā supermodeles un tēti
Lai pavadītu 990v5 izlaišanu, New Balance uzsāka gudru reklāmas kampaņu ar tādiem saukļiem kā "Radīts tiem, kam ir augstas prasības" un "Labāk glabātais noslēpums sporta apavu pasaulē". Visspilgtākais sauklis atsaucās uz faktu, ka 990 tagad varēja redzēt gan modes apzinīgu slavenību, gan komfortu meklējošu tēvu kājās, apgalvojot, ka tos valkā „supermodeles Londonā un tēti Ohaio”. Šis teikums ne tikai turpināja izmantot tēvu apavu tendenci, kas 2010. gadu beigās joprojām bija pilnā sparā, bet arī atsaucās uz 990 slavenību saikni. Mūsdienu modes ietekmētāji, piemēram, modele Kaia Gerber, sāka publiski valkāt v5, un 2020. gada sākumā tās parādījās visos sociālajos tīklos, pateicoties tādiem pazīstamiem faniem kā Timothée Chalamet un Zoë Kravitz.
Jauni radošie partneri
Balstoties uz sadarbību 2010. gadu beigās, New Balance meklēja jaunus radošos partnerus, lai radītu unikālas v5 krāsu kombinācijas. Viens no pirmajiem bija Comme des Garcons novatoriskais dizaineris Junya Watanabe, kurš 2019. gada sākumā atklāja divas stilīgas versijas. Tam sekoja izcilas partnerattiecības ar profesionālo basketbolistu Kawhi Leonard un Ņujorkas apģērbu dizaineri Engineered Garments. Viena no svarīgākajām sadarbībām tomēr bija ar Teddy Santis dzīvesstila zīmolu Aimé Leon Dore, jo tā pavēra ceļu vēl dziļākai un auglīgākai sadarbībai.
Teddy Santis pieņemšana darbā
2019. un 2020. gadā Aimé Leon Dore strādāja pie trim dažādiem projektiem ar New Balance, jo Santis savas zīmola Ņujorkas ietekmes ieviesa 997, 990v2 un 990v5 siluetēs. Šo projektu rezultātā abas puses izveidoja spēcīgas attiecības, kuru kulminācija bija Santis iecelšana par New Balance Made in USA līnijas radošo direktoru 2021. gada aprīlī. Gadu vēlāk grieķu-amerikāņu modes dizaineris izlaida savu pirmo kolekciju jaunajā amatā. Tajā viņš dziļi iedziļinājās 990 sērijas mantojumā, pārveidojot 1. līdz 3. modeli un piešķirot tiem savu raksturīgo nostalģisko stilu. Viņa darbs palīdzēja pasaulei iepazīt zīmola labāko pusi, un Santis Made in USA nodaļa kļuva par būtisku daļu no New Balance panākumiem 2020. gadu sākumā. 2023. gadā viņš turpināja paplašināt kolekciju ar savu v4 versiju, pirms pievērsās jaunākajam sērijas loceklim: 990v6.
990v6 veiktspējas uzlabošana
New Balance 990v6 pirmo reizi parādījās 2022. gada beigās, kad zīmols vēlējās savam ikoniskākajam modelim piešķirt vēl vienu tehnoloģisko atjauninājumu. V6, kas tika izlaists tajos pašos urbānajos toņos kā visi iepriekšējie modeļi, sākot no eleganta balta, dažādiem pelēkā toņiem līdz pat tumši melnam, tika veidots, balstoties uz NB 990 līnijas nemainīgajiem principiem – radīt vislabāko iespējamo produktu. Tādējādi eleganta silueta apavi tika papildināti ar jaunākajām inovācijām, īpaši uzlabojot zoles komfortu. Vidējai zolei tika pievienota jauna augstas veiktspējas putu plastmasa, kas pazīstama kā FuelCell, kā arī uzticamā ENCAP amortizācija. Šī ļoti atsaucīgā putu plastmasa, kas sākotnēji tika ieviesta New Balance elites skriešanas apavos 2019. gadā, apvieno slāpekli saturošu TPU ar EVA, lai nodrošinātu izcilu enerģijas atdevi un komfortu vieglā, izturīgā apavu konstrukcijā. Turklāt apavu augšdaļā tika izmantots vairāk tīkla nekā jebkad agrāk, jo zābaku pārklājumi tika samazināti vidējā pēdas daļā, nodrošinot labāku elpojamību sānos. Šī izmaiņa arī piešķīra v6 izteiksmīgu estētiku, jo īpaši tāpēc, ka N logotips pirmo reizi 990 vēsturē tika novietots tieši virs tīkla pamatnes. Apavu apakšdaļā ārējā zole palika tikpat saķerejoša un izturīga kā jebkad, pateicoties rūpīgi izstrādātajam protektora rakstam un Ndurance gumijas pārklājumam.
Aizraujošas sadarbības
Ar saviem izliektiem pārklājumiem, aerodinamisko dizainu un atbalstošajām funkcijām 990v6 pārstāvēja New Balance labāko, kad tas tika laists tirgū, padarot to neticami populāru turpmākajos gados. Teddy Santis piešķīra v6 savu unikālo zīmolu, izstrādājot virkni stilīgu krāsu variantu, un siluets piesaistīja aizraujošas jaunas partnerības ar augstās modes zīmoliem, piemēram, Carhartt WIP, WTAPS un Kith, kā arī ar slaveno New Balance sadarbības partneri Joe Freshgoods. Dažas no visvairāk pieprasītajām 990v6 sadarbības versijām tika radītas kopā ar ekscentrisko reperi Action Bronson, kurš 2023. gadā izstrādāja divas atmiņā paliekošas krāsu kombinācijas, un luksusa itāļu modes zīmolu Loro Piana, kura elegantie modeļi bija pieejami tikai 1000 pāru ierobežotā tirāžā, padarot tos ļoti pieprasītus.
Ražots vietējā tirgū, mīlēts visā pasaulē
Kad New Balance 990 pirmo reizi parādījās 1982. gadā, tas paplašināja veiktspējas skriešanas apavu robežas, izaicinot nozari ražot tehnoloģiski progresīvākus apavus visiem skriešanas veidiem. Tas palīdzēja izveidot spēcīgu New Balance identitāti laikā, kad uzņēmums demonstrēja skaidras vērtības, apņemoties ražot iekšzemē, nevis izmantot lētu ārvalstu darbaspēku. Tas parādīja plašāku apņemšanos nodrošināt kvalitāti, ar ko zīmols ir pazīstams joprojām. 990 vienmēr ir bijis saistīts ar šo izcilības līmeni, un tā dizaineri vienmēr ir bijuši uzmanīgi, atjauninot šo sporta apavu, nodrošinot, ka vienmēr tiek ievēroti augstākie standarti. Kad 2018. gadā Chris Davis tika jautāts par oriģinālo 990 modeli, viņš to aprakstīja kā perfektu piemēru New Balance ētikai „Fearlessly Independent” (nebaidīga neatkarība), kas ļāva zīmolam pieņemt savas īpatnības un parādīt savu atšķirīgo identitāti. Vadoties pēc šīs filozofijas, Davis ir piešķīris 990 neticami plašu pievilcību, un šodien tas ir populārs starp visdažādākajiem cilvēkiem visā pasaulē, daudzi to uzskatot par vienu no ikoniskākajiem sporta apaviem vēsturē.