SPORTSHOWROOM

adidas

Handball Spezial

Funkcionālas rokasbumbas kurpes, kas kļuva par ielu modes ikonu.

adidas Handball Spezial
© adidas

Sporta mantojums

Rokbols Vācijā ir populārs kopš 20. gadsimta sākuma, kad tur pirmo reizi sāka spēlēt šo sporta veidu. Pat gados, kad valsts bija sadalīta Austrumvācijā un Rietumvācijā, šis sporta veids saglabāja lielu popularitāti abās robežas pusēs, un 1978. gada Pasaules rokbola čempionātā abas komandas cīnījās par titulu. Galu galā uzvarēja Rietumvācija, finālā ar vienu punktu pārsvaru pārspējot Padomju Savienību, bet Austrumvācijas komanda pārspēja Dāniju un ieguva trešo vietu. Šis panākums piesaistīja vēl vairāk cilvēku uz laukiem, un, ņemot vērā to, ka Rietumvācija rīkoja 1982. gada čempionātu, handbols sasniedza jaunas virsotnes, tāpēc tas bija ideāls laiks Vācijas sporta apģērbu zīmolam adidas izstrādāt šim sporta veidam īpaši paredzētas kurpes. Tā rezultātā tika radīts elegants, augstas kvalitātes apavs, kas pazīstams kā adidas Handball Spezial.

© adidas

Radīti veiklībai un ātrumam

Rokbols ir ātrs sporta veids, kurā spēlētājiem ir jāveic pēkšņas ātruma izrāvienas, asas pagriezienas un lēcieni gaisā, lai uzbruktu vārtiem. Tā kā šis sporta veids galvenokārt tiek spēlēts telpās, kas līdzinās basketbola laukumiem, jebkurām šim sporta veidam paredzētām apavām ir jābūt ar nepieciešamo saķeri, lai atbalstītu ātrus, precīzus kustības un aizsargātu pret paslīdēšanu un traumām. Adidas apavu dizaineri 70. gadu beigās to labi apzinājās un izstrādāja apavus, kas atbilstu Eiropas vadošo handbola komandu stingrajām prasībām. Nosaukumam viņi izvēlējās vārdu Spezial no zīmola jau tā plašajiem arhīviem, kas tika izmantots sporta modeļiem jau 1960. gados.

© adidas

Saķerejoša zole

Handball Spezial pamatā bija gumijas zole. Tā ne tikai nodrošināja izcilu saķeri, bet arī bija plāna un tuvu zemei, lai nodrošinātu labu sajūtu laukumā, savukārt mīkstā polsterējuma slānis palīdzēja aizsargāt pēdas no lēcienu un stingru soļu triecieniem. Plānajai konstrukcijai bija mazs svars, bet virsa nodrošināja izturīgu stilu, pateicoties plūksnotai zamšādai un pastiprinātai papēža daļai no balta āda. Uz pēdējās detaļas adidas uzlika savu jauno Trefoil logotipu, kas kopš 1976. gada tika izmantots tikai uz zīmola apaviem, bet labi pazīstamais Three-Stripes logotips ieņēma savu ierasto vietu uz katra sāna.

© adidas

Izaugsme Eiropā

Lai gan pēc mūsdienu standartiem tas var šķist tehnoloģiski vienkāršs, kad 1979. gadā tika laists tirgū, Handball Spezial bija augstas veiktspējas iekštelpu sporta apavs, un tas ātri kļuva populārs visā Eiropā, jo īpaši tajās valstīs, kurās handbols bija vispopulārākais, piemēram, Dānijā, Zviedrijā un Vācijā. Tomēr neilgi pēc tam Spezial atrada savu vietu citā sporta jomā, šoreiz kā ikdienas apavs.

© adidas

Futbola fanu iecienītākās

70. un 80. gados futbola fani ceļoja pa Eiropu, lai skatītos savu komandu sacensības UEFA kausā. Kontinentā viņi iegādājās Eiropas zīmolu apģērbus, kas vēl nebija pieejami Apvienotajā Karalistē, tādējādi atgriežoties mājās, viņi varēja izcelties. Viens no populārākajiem zīmoliem bija adidas, kura apavi kļuva par neatņemamu 1980. gadu futbola tribīņu ikdienas subkultūras sastāvdaļu. Handball Spezial bieži tika izvēlēti kopā ar citiem klasiskajiem modeļiem, piemēram, Samba un Gazelle, kuri visi bija pieejami vienkāršās krāsās, kas ļāva izrādīt atbalstu savai komandai, ja toņi saskanēja.

© adidas

Izplatīšanās kultūrā

Daudzi no tiem, kas valkāja ārzemju zīmolu apavus, bija jaunākas paaudzes pārstāvji, kuri tos valkāja citos kultūras kontekstos. Rezultātā Handball Spezial izplatījās tādās jomās kā underground acid house mūzikas scēna un augošā b-boy kultūra, kas nesen bija pārņemta no Amerikas Savienotajām Valstīm. 1980. gados Spezial atklāja daudzi šādi cilvēki deju zālēs, futbola tribīnēs un pilsētu ielās Apvienotajā Karalistē. Rezultātā, lai gan siluets nākamajos gados pazuda fonā, kad tas tika atjaunots vairākus gadu desmitus vēlāk, tie, kas bija klāt sākumā, to atcerējās ar siltām jūtām.

© adidas

Gary Aspden

Viens no cilvēkiem, kas šajā periodā bija liels adidas apavu fans, bija Gary Aspden. Uzaudzis mazā Lancashire tirgus pilsētiņā Darwen, ziemeļos no Mančestras, viņš ar futbola un mūzikas palīdzību iepazina tādas apavu modeļus kā Handball Spezial. Galu galā šī interese noveda pie darba, jo 1999. gadā Aspdens tika pieņemts darbā adidas. Strādājot zīmola izklaides mārketinga nodaļā, viņš izcēlās kā lielisks sadarbības partneris, un viņa pūles palīdzēja adidas izveidot sadarbību ar vairākiem slaveniem partneriem. Pēc gandrīz desmit gadiem Aspdens izveidoja savu uzņēmumu, bet turpināja strādāt ar adidas kā zīmola konsultants. Šajā amatā viņš palīdzēja veidot Originals kolekcijas tēlu un bija iesaistīts arī vairāku īpašu pasākumu organizēšanā saistībā ar 2012. gada Londonas Olimpiskajām spēlēm, kas izrādījās ļoti veiksmīgi. Pamatojoties uz šo pieredzi, 2013. gadā viņš uzsāka jaunu projektu, kas atjaunotu Spezial nosaukumu, kas galu galā noveda pie 70. gadu handbola apavu atkārtotas ieviešanas un atgriešanās popularitātē.

Plaša kolekcija un intriģējoša ideja

Strādājot adidas, Aspden pamanīja, ka zīmola apavi ir pārsnieguši savas sportiskās saknes un ir saistīti ar citiem kultūras aspektiem. Viņš sāka kolekcionēt adidas sporta apavus, izveidojot iespaidīgu klāstu gan ar izplatītām, gan retām krāsu kombinācijām. Laika gaitā viņš kļuva pazīstams ar savu kolekciju, un dažkārt viņam lūdza aizdot atsevišķus apavu pārus pasākumiem, kas veltīti sporta apavu kultūrai. Tomēr viņš uzskatīja, ka, lai gan šie pasākumi bija interesanti, tie bija pārāk plaši, lai pilnībā atspoguļotu dizainu aizkulises. Iedvesmojoties no šīs domas, Aspdens nolēma organizēt savu sporta apavu izstādi, koncentrējoties uz vienu konkrētu zīmolu: adidas. Viņš sazinājās ar citu adidas konsultantu, Mike Chetcuti, lai uzzinātu viņa viedokli, un, saņēmis Chetcuti atbalstu, sāka plānot šo ambiciozo pasākumu. Lai palīdzētu visu sagatavot, Aspdens piesaistīja talantīgo fotogrāfu Lee Stanley un grafisko dizaineri Gary Watson, kurš pats bija atklājis adidas, ceļojot pa Eiropu kā jauns futbola fans. Kopā viņi uzsāka stāsta veidošanu par Handball Spezial un citiem zīmola klasiskajiem sporta apaviem.

© adidas

Sakarības ar slavenībām

Koncentrējoties tieši uz adidas, Aspden varēja padziļināti izpētīt vācu uzņēmuma vēsturi, sniedzot cilvēkiem reālu ieskatu tā radošajā ietekmē uz sporta apģērbu un dzīvesveida tendencēm, īpaši Anglijas ziemeļrietumos. Pēc tam, kad Aspdens savāca simtiem pāru no savas kolekcijas, viņš sazinājās ar dažiem sporta apavu entuziastiem, ar kuriem bija izveidojis attiecības savas karjeras laikā, tostarp leģendāro Stone Roses dziedātāju Ianu Braunu un britu popmūzikas zvaigzni Noelu Gallagheru, lai lūgtu viņiem dažus no saviem unikālākajiem krāsu toņiem un modeļiem, no kuriem daudzi kļuva par izstādes galveno daļu.

© adidas

Izsmalcināta izstāde

Kad 2013. gada jūlijā Londonas Hoxton Gallery tika atklāta Aspdena izstāde ar nosaukumu „adidas SPEZIAL: nepilnīga adidas vēsture no fana perspektīvas”, tajā bija eksponēti vairāk nekā 600 sporta apavu pāri, kā arī reti kolekcijas priekšmeti un citi zīmola suvenīri. Tajā bija iekļauti modeļi, kas datējami ar 1960. gadiem, ar maz zināmiem siluetiem, unikāliem dizainiem un izlaidumiem, kurus parakstījuši slaveni fani, piemēram, Naomi Campbell, Eminem un Run DMC grupas dalībnieks Darryl McDaniels, kurš 1980. gados palīdzēja popularizēt adidas sporta kurpes hiphopa kopienā. Būtiski, ka visi izstādē eksponētie apavi bija no faniem, neviens no tiem nebija ziedots no adidas. Tas padarīja izstādi par īstu svētkiem sporta apavu entuziastiem un viņu aizrautībai ar tradicionālajiem siluetiem. Slaveni adidas kolekcionāri no modes pasaules, piemēram, Jeremy Scott un Yohji Yamamoto, arī dalījās ar personīgiem stāstiem, sniedzot tiem, kam bija laime apmeklēt izstādi, īpaši bagātīgu pieredzi. Tādējādi Aspden varēja parādīt, kā, dizainējot apavus, piemēram, Handball Spezial, ar autentisku sportisku mērķi, adidas efektīvi savienoja cilvēkus no dažādām vidēm, kurus vienoja mīlestība pret sportu, mūziku un modi.

SPZL projekts

Lai gan izstāde nebija īpaši veltīta Handball Spezial sporta apaviem, tā atkal pievērsa uzmanību šim nosaukumam, kas Aspdenam simbolizē adidas zīmola labāko. Pēc Hoxton Gallery izstādes vārds Spezial atgriezās adidas leksikā, jo Aspdenam tika uzticēts jauns projekts ar nosaukumu adidas SPZL. Nākamajos 10 gados ar nosaukumu SPZL tika ražotas desmitiem sporta apavu, katrs no tiem ņemts no zīmola plašā iepriekšējo modeļu kataloga. Izmantojot savas eksperta zināšanas, Aspdens izvēlējās vēsturiskos modeļus no dažādiem vēstures posmiem un piedāvāja tos jaunajai sporta apavu fanu paaudzei, tādējādi godinot adidas mantojumu.

© adidas

Ideālais brīdis

Kad adidas vārds atkal kļuva populārs, zīmols nolēma atjaunot Handball Spezial siluetu, 2018. un 2019. gadā izlaižot virkni jaunu krāsu variantu. Kā daļa no ārkārtīgi populārās Originals līnijas, tas guva zināmu panākumu, bet tikai 2020. gados tas patiešām kļuva populārs. Desmitgades sākumā episkas sadarbības un virāli momenti padarīja Samba un Gazelle par ikdienišķu skatu pilsētu ielās visā pasaulē, un 2023. gadā sporta apavu entuziasti bija gatavi jaunam siluetam, kas bija ideāls brīdis adidas Handball Spezial. 2023. gadā aktrise Gal Gadot tika nofotografēta tumši zilos apavos Ņujorkas ielās, un apavi sāka izplatīties citās modes apzinīgās pilsētās, piemēram, Parīzē. Tad 2024. gada pavasarī tās parādījās ietekmīgu modes cienītāju, piemēram, Molly-Mae Hague, sociālo tīklu kontos, kura, pavadot dienu Londonā, valkāja burvīgu brūnu pāri, kas nākamajā dienā ātri izpārdeva daudzos veikalos. Tikmēr Gary Aspden bija aizņemts ar Spezial vārda izplatīšanu, organizējot vēl vienu izstādi DECADE, kas atzīmēja SPZL projekta desmit gadu jubileju.

© adidas

Modīgas sadarbības

Pateicoties šādiem nozīmīgiem kultūras notikumiem, Handball Spezial atgriezās adidas visvairāk mīlēto modeļu vidū un tika izvēlēts par paraugu sadarbībai ar stilīgiem modes zīmoliem, piemēram, videi draudzīgo Sporty & Rich un Ronnie Fieg dzīvesstila zīmolu Kith. Apavu daudzpusīgais, minimālistiskais ārējais izskats nodrošināja lielisku pamatu šiem stila meistariem, un, kamēr Kith izlaidums izcēlās ar eleganto ādas virsu, Sporty & Rich izlaida četru apavu komplektu, kas bija pārklāti ar tradicionālo zamšādu, klasiskos retro toņos un ar baltiem Three-Stripes logotipiem uz sāniem. Šīs elegantas Handball Spezial sadarbības versijas papildināja desmitiem vispārēji pieejamu krāsu variantu ar komfortu uzlabojošām funkcijām, piemēram, porainu Ortholite zolīti, un silueta popularitāte atkal sasniedza lielus augstumus.

© adidas

Sporta un modes ikona

Pēc vairāk nekā 40 gadu pastāvēšanas Handball Spezial ir kļuvis par vienu no populārākajiem zīmola tradicionālajiem sporta apaviem. Tāpat kā daudziem citiem līdzīgiem apaviem, arī šo apavu sākotnējais panākums balstījās uz to praktisko sportisko funkcionalitāti, bet vēlākais uzplaukums bija saistīts ar to nemirstīgo estētiku, kas ļāva tiem atgriezties kā izsmalcinātiem 21. gadsimta modes priekšmetiem. Šodien Spezial joprojām ir ērta izvēle ikdienas sporta aktivitātēm telpās, bet tā pievilcīgais vintage stils ir padarījis to par izcilu modernās ielu modes kultūras ikonu.

Read more

SPORTSHOWROOM izmanto sīkdatnes. Par mūsu sīkdatņu politiku.

Turpināt

Izvēlieties savu valsti

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East