SPORTSHOWROOM

Nike

Blazer

Klasiskas sporta kurpes 70. gadu stilā.

Blazer
© Nike

Nopietns izaicinājums

1970. gadu sākumā Nike dibinātāji Fils Naits un Bils Bauermans cītīgi strādāja, lai attīstītu savu jauno zīmolu. Tikko pārtraukuši septiņus gadus ilgušo sadarbību ar Japānas uzņēmumu Onitsuka Tiger, viņi bija labi pazīstami skriešanas aprindās, bet salīdzinoši maz zināmi citos sporta veidos. Bauermans uzņēmās vadību dizaina jomā, radot inovatīvas treniņu kurpes, kas Nike nodrošināja lielisku startu. Tomēr drīz vien viņš nolēma, ka viņam ir nepieciešams jauns izaicinājums, tāpēc uzņēmās uzdevumu izstrādāt apavus basketbolistiem. Bowermanam raksturīgā stilā viņš izmantoja šo iespēju un radīja vienus no zīmola ikoniskākajiem sporta apaviem — Nike Blazer.

© Nike

Nosaukuma meklējumi

1970. gadu basketbola apavi galvenokārt tika ražoti divu zīmolu. Converse dominēja tirgū kopš All Star izlaišanas 1917. gadā, bet adidas, kaut arī salīdzinoši jauns zīmols, 1969. gadā ienāca tirgū kā spēcīgs konkurents ar Superstar. Bowerman zināja, ka viņam jāizstrādā stabils apavu modelis, lai varētu konkurēt ar šiem populārajiem modeļiem, un viņa pirmais mēģinājums bija pienācīgs basketbola apavu modelis Bruin, kas tika izlaists 1972. gada sākumā. Nike vietējā basketbola komanda Portland Trail Blazers sāka valkāt Bruin prototipus, parādot, ka tie ir piemēroti profesionāliem spēlētājiem. Portland komanda NBA bija vēl samērā jauna, jo pievienojās tikai 1970.–1971. gada sezonā kā viena no piecām komandām, kas veidoja pirmo Pacific Division, tāpēc Bowermanam tā bija laba vieta, kur izmēģināt savus apavus. 1972. gada beigās, kad viņš radīja savu otro basketbola apavu modeli, viņš godināja Trail Blazers, nosaucot to pēc attīstībā esošās franšīzes. Tomēr, tā vietā, lai izmantotu pilnu nosaukumu, viņš izvēlējās kaut ko īsāku, vieglāk atcerēties un tuvāku nosaukumam, ko bieži izmantoja fani, nosaucot to par Nike Blazer.

Labi izstrādāts basketbola apavs

Pirmās Blazer kurpes parādījās jau 1972. gada decembrī, laikā, kad Trail Blazers cīnījās, lai ietekmētu līgu. Tomēr, pateicoties modernajai tehnoloģijai un tīrajai estētikai, kurpes sāka gūt panākumus pret saviem konkurentiem. Blazer tehnoloģiskās inovācijas izrietēja no Bowermana vēlmes nodrošināt sportistiem augstākā līmeņa sacensībām nepieciešamo aprīkojumu. Tāpēc tās sastāvā bija trīs galvenās sastāvdaļas: izturīga ādas virsa, mīksta neilona mēle un vulkanizēta gumijas zole. Šodien nekas no tā nešķiet īpaši augsto tehnoloģiju sasniegums, un arī tolaik tas nebija īpaši revolucionārs, jo vulkanizētā zole jau gadiem ilgi bija All Star galvenā iezīme. Tomēr tā bija labākā iespējamā izvēle tolaik, un Blazer apavi veiksmīgi izmantoja visus trīs elementus, lai nodrošinātu spēlētājiem izturību, elastību un atbalstu, kā arī veiklību, kas nepieciešama, lai tiktu līdzi straujajam basketbola spēles tempam. Papildus tam Bowerman pievienoja dažas dizaina detaļas, kas uzlaboja Blazer komfortu. Sākotnējā reklāmā šīs kurpes tika aprakstītas kā „radītas darbībai un izturībai”, vienlaikus uzsverot tādas īpašības kā „polistirola mēle, polsterēta potītes apkakle un sūklveida atbalsts uz pēdas liekuma”, „mitrumu absorbējoša frotē auduma iekšzole” un „populāra čaulas ārējā zole”, kas ļāva Blazer konkurēt ar saviem laikabiedriem.

© Nike

Vienkārša estētika un acīm tverams logotips

Lai gan Bowerman un Knight zināja, ka Blazer stabilais dizains var sacensties ar adidas un Converse kvalitāti, viņi arī apzinājās, ka ar to vien nepietiks, lai uzvarētu konkurentu ilggadējos fanus. Lai to novērstu, viņi koncentrējās uz izteiksmīga izskata radīšanu, piešķirot oriģinālam balto virsdaļu, atklātu putu mēli ar zīmola etiķeti un, vissvarīgākais, melnus swoosh logotipus, kas dinamiski slīdēja uz leju pa katru sānu. Tajā laikā Nike simbols, kas atgādināja ķeksīti, vēl bija diezgan jauns, bet jau bija kļuvis par zīmola produktu tūlīt atpazīstamu simbolu. Spēcīgais kontrasts starp lielu, acīm piesaistošu logotipu un Blazer balto virsdaļu nozīmēja, ka to nevarēja nepamanīt laukumā, pat skatoties no stadiona pēdējām rindām vai uz graudainu TV ekrānu. Šī drosmīgā toņu variācija kļuva par Blazer zīmolu, jo Nike drīz vien pēc balta un melna OG modeļa izlaides sekoja dizaini, kas bija dekorēti ar košām krāsām un baltiem swoosh logotipiem, radot tikpat iespaidīgu kontrastu. Šie vienkāršie toņi, kas ietvēra sarkanu, zilu un zaļu, kopā ar agrīno balto un melno zemo topu izlaišanu deva spēlētājiem vairākas izvēles iespējas, ļaujot viņiem izvēlēties krāsas, kas visvairāk atbilst viņu komandas krāsām un stilam, kādā viņi vēlējās spēlēt. Atkal Knight bija klāt, lai izveidotu pievilcīgu saukli, aprakstot zamšādas versijas kā „krāsas, kas radītas uzvarētājiem”.

© Nike

Aizvien pieaugošā uzmanība

Līdz 1977. gadam Blazer bija ieguvis slavu kā labi izgatavots basketbola apavs ar labu komfortu un atbalstu. Tā saistība ar Portland Trail Blazers bija panākusi to, ka to valkāja tādi NBA spēlētāji kā All-Star Geoff Petrie, un Phil Knight gudrās reklāmas kampaņas, kurās viņš apavu dēvēja par „čempionu izvēli”, bija to popularizējušas pietiekami labi, lai tas varētu ērti konkurēt ar saviem sāncenšiem. Nike arī sāka paplašināt balto krāsu klāstu, pievienojot virsai dažādu toņu svītras, tostarp violetas, pelēkas un vairākas citas. Laukumā Portland Trail Blazers komanda tika pastiprināta, parakstot līgumu ar spēcīgo spēlētāju Maurice "The Enforcer" Lucas un pieaicinot augsti cienīto Jack Ramsay par galveno treneri, un 1977. gadā komanda pirmo un līdz šim vienīgo reizi uzvarēja līgā. Tas palīdzēja atjaunot interesi par Nike basketbola apaviem, jo aizsargs Larry Steele spēlēja Bruins apavos ar savu uzvārdu uz papēža, bet Blazer popularitāte bija gatava pieaugt vēl vairāk, pateicoties citam no zīmola pirmajiem spēlētāju atbalstītājiem. Tas notika pateicoties līgas stilīgākajam vīrietim: George Gervin.

© Nike

Ledus cilvēks

Džordžs Gervins bija aizsargs, kurš spēlēja Sanantonio Spurs komandā. Gervins bija acīmredzami talantīgs spēlētājs, bet vēl nebija sasniedzis savu pilnu potenciālu. Viņš jau bija izveidojis reputāciju kā kluss, strādīgs un mierīgs cilvēks laukumā, kas viņam bija nopelnījis iesauku Iceman (Ledus cilvēks), kad Rolands "Fatty" Teilors, bijušais komandas biedrs no Virginia Squires laikiem, sāka viņu saukt par Ice (Ledus). Pielāgojoties šim tēlam, Gervins uzlaboja savas spējas kā punktu guvējs, veicot savu darbu ar mieru un neatlaidību. 1977. gadā viņš pirmo reizi iekļuva NBA All-Star komandā, lai gan kā rezerves spēlētājs, un sezonu noslēdza kā sestais labākais punktu guvējs līgā ar 1895 punktiem. Turpinot šo tendenci, 1977.–1978. gada sezonā viņš pirmo reizi savā karjerā kļuva par NBA labāko punktu guvēju, pateicoties neticamajiem 63 punktiem spēlē pret New Orleans Jazz regulārās sezonas pēdējā dienā. Šis iespaidīgais rezultāts ļāva viņam sasniegt 2232 punktus ar vidējo rādītāju 27,2, tādējādi kļūstot par punktu guvēju čempionu ar niecīgu pārsvaru – tikai 0,1 punktiem spēlē.

© Nike

Nike All-Star MVP

Kad Gervins sāka uzrādīt rezultātus, kas varēja sacensties ar tādiem Converse apavu valkātājiem kā viņa bijušais Squires komandas biedrs Julius Erving, Bowerman un Knight bija sajūsmā, ka Spurs zvaigzne pārstāv viņu zīmolu, jo īpaši tāpēc, ka viņš bija pārgājis no viņu galvenā konkurenta, lai to darītu. Pirms sāka valkāt Blazer, Gervins parasti valka adidas basketbola apavus, bet pārliecinājās mainīt tos daļēji Nike piedāvātās naudas dēļ, bet arī tāpēc, ka Bowermana “neparastā” domāšana bija radījusi “labākas kvalitātes apavus”. Gervins turpināja valkāt Nike basketbola apavus visā savas karjeras laikā, un savā karjeras zenītā viņš bija Blazer sejas tēls. Pēc savas izcilās 1977.–1978. gada sezonas Iceman nākamajā gadā atkal kļuva par rezultatīvāko spēlētāju, bet nākamajā gadā viņš ieguva 2585 punktus un atkal tika atzīts par rezultatīvāko spēlētāju, šoreiz par vairāk nekā 400 punktiem apsteidzot savu tuvāko konkurentu, izcilo Moses Malone. Gervins 1980.-1981. gada sezonā pēc vairāku spēļu izlaišanas traumas dēļ nokrita uz trešo vietu kopvērtējumā, bet 1982. gadā ar vēl vienu iespaidīgu rezultātu (2551 punkts) otro reizi apsteidza Malonu. Viņš bija arī All-Star komandas galvenais spēlētājs katru gadu līdz 1985. gadam, 1980. gadā kļūstot par All-Star MVP ar swoosh uz kājām pēc spēles uzvarošā rezultāta 34 punkti un 10 atlēcieni.

© Nike

Blazer popularizēšana

Gervina neticamie sniegumi un ievērojamās spējas gūt punktus izvirzīja Sanantonio Spurs no vidusmēra komandas uz komandu, kas parasti ieņēma pirmo vietu savā divīzijā un regulāri iekļuva izslēgšanas spēlēs. Viņš pat aizveda komandu līdz konferences finālam 1982. un 1983. gadā, bet abas reizes tā tika izslēgta no Magic Johnson Showtime Lakers un neapturamā Kareem Abdul-Jabar. Neraugoties uz to, Gervina sasniegumi pacēla Nike Blazer uz vēl lielākiem augstumiem, jo, lai gan viņš nekad neieguva titulu, viņš bija kāds, ko fani vienkārši mīlēja skatīties. Viņi zināja, ka viņš rādīs lielisku šovu, kā to atzīmēja viens komentētājs, kurš spēles laikā pret LA Lakers viņu dēvēja par „cilvēcisko izcilību rullīti”. Šī reputācija palīdzēja popularizēt Nike Blazer, un joprojām ir iespējams atrast slavenas fotogrāfijas, kurās viņš valkā balto un melno modeli, eleganti izpildot savu firmas pirksta rullīša metienu, kas perfekti iemieso prasmi, kontroli un talantu, ko viņš ienesa spēlē. Gervina slava bija tik laba Blazer, ka Knight un Bowerman nolēma izgatavot spēlētājam viņa paša īpašo pāri. Līdzās Steele Bruin, tas bija viens no pirmajiem Player Exclusive piemēriem un kļuva pazīstams kā Iceman Blazer, jo Gervina neaizmirstamais iesauka bija uzdrukāta uz papēža ar treknām melnām burtiem. Laukumā šis unikālais modelis pievērsa vēl lielāku uzmanību Blazer, bet ārpus tā Gervins palīdzēja popularizēt apavus ar Nike reklāmas kampaņām. Vienā īpaši ikoniskā attēlā viņš redzams sēžot uz ledus troņa ar OG Blazer augstajiem apaviem kājās un atvērtu smaidu sejā.

© Nike

Tehnoloģija attīstās

70. gadu beigās un 80. gadu sākumā Džordžs Gervins izcēlās kā viens no visu laiku labākajiem NBA spēlētājiem, vienlaikus palīdzot Blazer kļūt par populāru basketbola apavu modeli gan līgā, gan starp amatieru spēlētājiem. Tomēr drīz vien abi bija sasnieguši savu karjeras virsotni un tika lēnām aizstāti ar jaunākiem modeļiem. Gervins bija jau krietni pāri 30 gadiem un vairs nebija tik ātrs kā agrāk, un pēc sezonas kopā ar jauno Maiklu Džordanu Čikāgas Bulls komandā viņš beidza karjeru NBA, lai dotos uz ārzemēm un turpinātu spēlēt Itālijā un Spānijā. Tikmēr Nike Blazer tika aizstāts ar tehnoloģiski progresīvākiem basketbola apaviem, piemēram, 1982. gada Air Force 1 un Jordan firmas līniju, kuras pārsteidzošais panākums padarīja Nike par vadošo zīmolu šajā sporta veidā turpmāko desmitgažu laikā. Tomēr tas nebija Gervina mīļoto Blazer beigas, jo to glāba diezgan negaidīta subkultūra.

Jaunas mājas meklējumi

Lai gan Nike bija izstrādājis Blazer basketbolam, tāpat kā daudzus citus sporta apavu modeļus, tas galu galā atrada mājvietu citur. Blazer gadījumā šī mājvieta bija skeitborda pasaule. Līdz brīdim, kad Blazer tika laists tirgū, šis sporta veids jau pastāvēja vairākus gadu desmitus, bet joprojām attīstījās un vēl nebija sasniedzis ievērojamu popularitāti. Tomēr, 1972. gadā izgudrojot pirmo poliuretāna skeitborda ratu, situācija mainījās, un arvien vairāk cilvēku sāka nodarboties ar šo sporta veidu. Šiem jaunajiem faniem bija nepieciešams īpašs apavu veids, lai efektīvi brauktu ar skeitbordu, un tā gadījās, ka Blazer bija ideāli piemērots šim nolūkam. 70. gadu beigās skeitbordisti sāka to saprast, un vairāki profesionāļi izvēlējās tos valkāt, jo vulkanizētā gumijas zole nodrošināja potīšu atbalstu, saķeri un labu sajūtu uz dēļa. Tie bija arī ļoti izturīgi apavi ar biezu dubļu aizsargu un izturīgu ādas vai zamšādas virsu, kas spēja izturēt ikdienas skeitborda braukšanas grūtības.

© Nike

Ienākot jaunajā tūkstošgadē

80. un 90. gados Nike basketbola apavi bieži nonāca skeitbordistu kājās. Dunk un Air Jordan 1 kļuva par iecienītākajām skrituļošanas apavām, un Blazer arī palika šajā kultūrā, tādējādi iegūstot jaunu identitāti un nesot savu vārdu nākamajā tūkstošgadē, galvenokārt skrituļošanas subkultūrā. Tomēr Blazer saistība ar skrituļošanu nav novērtējama par zemu, jo tieši tā beidzot atgriezās apavu galvenajā plūsmā.

© Nike

Agrīnās sadarbības

Tāpat kā daudziem Nike klasiskajiem modeļiem, Blazer atgriešanās noslēpums bija sadarbība. Viena no pirmajām sadarbībām bija ar populāro ielu apģērbu zīmolu Stussy. Skeitbordistu kopienā iecienītais Stussy jau bija sadarbojies ar Nike, radot Dunk versiju, un 2002. gadā nākamajam sadarbības projektam izvēlējās Blazer. Kopā viņi izveidoja divus ādas apšuvumus vidēja augstuma apavus: vienus tumši zilos toņos ar spilgti rozā swoosh, otrus ogļmelna pelēkos toņos ar spilgti zaļu logo, tādējādi saglabājot klasiskā Blazer vienkāršo divtoņu krāsu shēmu. Nākamajā gadā novatoriskais grafiti mākslinieks Futura izveidoja versiju, kas bija pārklāta ar plūksnainu zamšādu ar tumši zilu pamatni, smilškrāsas pārklājumu un zaļgani brūnu akcentu. Šie klusie toņi piešķīra apaviem elegantu izskatu, padarot tos par populāru dizainu, bet to ierobežotais izlaidums tikai 1000 pāru apjomā nozīmēja, ka tikai nedaudzi cilvēki varēja iegūt šos sadarbības sporta apavus.

© Nike

Oficiāls skrituļslidošanas apavs

Neskatoties uz to, ka šīs divas sadarbības pievērsa Nike Blazer apavu entuziastu uzmanību, 2000. gadu sākumā tie joprojām bija diezgan nišas modelis. Tomēr, kad Sandy Bodecker 2002. gadā veiksmīgi iekaroja skeitborda pasauli, iesaistot skeitbordistus un skeitborda veikalu īpašniekus Nike SB izveidē, tika radīti apstākļi vēl spēcīgākai atgriešanai. Tas notika 2005. gadā, kad pazīstamais skeitbordists un Blazer fanu Lance Mountain apvienojās ar Nike jauno skeitborda nodaļu, lai pārveidotu šo modeli, padarot to piemērotu skeitbordistiem. Tā kā tas jau bija labs variants skeitbordistiem, šī atjaunināšana šķita sen gaidīta, un nebija nepieciešams daudz izmaiņu, lai to pielāgotu citiem šī sporta veida kvalitatīviem apaviem. Mountain vienkārši pievienoja nedaudz vairāk polsterējuma, īpaši uz mēles, un ievietoja Zoom Air polsterējumu vidējā zolē, lai nodrošinātu maksimālu komfortu, beidzot padarot Blazer par oficiālu skeitborda apavu. Šodien tas ir Nike SB klāsta galvenais produkts, un Mountain, kurš 2007. gadā oficiāli parakstīja līgumu ar zīmola skeitborda komandu, ir atbildīgs par vairākiem populāriem SB Blazer sadarbības projektiem.

© Nike

The Supreme x SB Blazer

Balstoties uz SB Blazer pieaugošo panākumu, skeitborda dzīvesstila zīmols Supreme 2006. gadā nolēma iesaistīties sadarbībā, lai radītu trīs kopīgus sporta apavu modeļus. Ar polsterētu jakas tipa virsu, mākslīgās čūskādas svītru un zelta detaļām šis grezns dizainu komplekts piešķīra Blazer klāstam augstākās klases izskatu un retro šiku, ļaujot tam konkurēt ar neticami populāro SB Dunk.

© Nike

Daudzi sadarbības partneri

Blazer sadarbības 2000. gadu vidū nostiprināja siluetu kā vienu no Nike klasikas modeļiem, un zīmols 2010. gados piedāvāja virkni jaunu krāsu variantu. Tā reputācija paplašinājās, kļūstot par vairāk nekā tikai cienītu skeitborda apavu, un cilvēki sāka tos valkāt kā ikdienas dzīvesveida apavus to komforta un vienkāršās estētikas dēļ. Arvien vairāk sadarbības partneru vēlējās strādāt ar Blazer, kas noveda pie aizraujošām partnerībām ar Japānas modes zīmolu Comme des Garçons, Hiroshi Fujiwara Fragment Design, ielu modes veikalu Slam Jam, Chitose Abe progresīvo zīmolu sacai un pat zinātniskās fantastikas seriālu Stranger Things. Līdz ar to Blazer palika nozīmīga daļa no skeitborda skatuves, un Nike sadarbojās ar skeitborda zīmoliem, piemēram, Zviedrijas Polar Skate Co, Elissa Steamer Gnarhunters un Madrides Welcome Skateboarding, kā arī ar profesionāliem skeitbordistiem, piemēram, Kevin Bradley, Mason Silva un Grant Taylor. Viena no visvairāk pieprasītajām Blazer sadarbībām ir 2017. gada sporta kurpes, kas radītas sadarbībā ar Virgil Abloh Off-White™ modes zīmolu. Šis mākslinieciski dekonstruētais dizains bija daļa no Abloh novatoriskās kolekcijas „The Ten”, ar palielinātu swoosh, raksturīgo Off-White zīmolu un akcentētiem elementiem, kas izceļ Blazer būtiskākās detaļas. 2018. gadā Abloh izstrādāja vēl divas krāsu kombinācijas, šoreiz ar Halovīnu tēmu, pirms sāka darbu pie īpašā modeļa kopā ar tenisa superzvaigzni Serena Williams.

© Nike

Modes ikona

Līdz 2020. gadam Blazer atkal bija kļuvis par nozīmīgu daļu no mūsdienu popkultūras, un Nike turpināja paplašināt kolekciju ar jaunām krāsu kombinācijām, atjauninātiem dizainiem un vēl vairāk sadarbības projektiem. To pieņēma slavenības, sākot no Wiz Khalifa, kurš 2022. gada intervijā Jimmy Kimmel Live valkāja klasiskos balto un melno augsto apavu pāri, un Anne Hathaway, kura tika nofotografēta valkājot Blazer Mid ar leoparda rakstu, līdz Tia Mowry, kura 2023. gadā sociālajos tīklos publicēja savu foto, kurā valkāja Nike Blazer Mid '77 Next Nature. Faktiski sociālie tīkli šajā laikā lielā mērā ietekmēja Blazer attīstību, jo tādas populāras ietekmes personas kā Vittoria Ceretti un Bella Hadid valkāja šos sporta apavus, piešķirot tiem vēl lielāku uzticamību kā augstās modes priekšmetam.

© Nike

Neizsīkstošs klasikas paraugs

Ir pagājuši vairāk nekā pieci gadu desmiti, kopš Nike Blazer pirmoreiz parādījās NBA basketbola laukumos, un tomēr tās joprojām ir centrālā daļa no sporta apavu kultūras visā pasaulē, kaut arī pēc šodienas standartiem tās ir sliktas basketbola kurpes. Tāpat kā daudzi citi Nike modeļi, arī šīs kurpes pāreja no sporta uz modi notika caur dažām negaidītām subkultūrām, bet atšķirībā no vairuma šo kurpju, to dizains šajā laikā gandrīz nemainījās. Šodien standarta modelis izskatās gandrīz tāpat kā 1970. gados, ar tīru estētiku, kas atvieglo stila veidošanu, izturīgu konstrukciju, kas nodrošina ilgmūžību, un ērtu zoli, kas piemērota ikdienas valkāšanai. Sākotnēji iecienīts savas sportiskās veiktspējas dēļ, bet tagad augsti novērtēts par stilīgo retro estētiku, Nike Blazer ir mūžīgās klasikas iemiesojums.

Read more

SPORTSHOWROOM izmanto sīkdatnes. Par mūsu sīkdatņu politiku.

Turpināt

Izvēlieties savu valsti

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East