Nike
Vaporfly
Oriģinālais super apavs.

Jauna veida apavi
Visā savā pastāvēšanas vēsturē Nike ir bijis skriešanas apavu tehnoloģiju līderis. No Bila Bauermanna (Bill Bowerman) izstrādātās vafeļu zoles līdz Frenka Rūdi (Frank Rudy) izstrādātajai gaisa amortizācijai, zīmols vienmēr ir spējis nodrošināt skrējējiem inovatīvus dizainus, kas uzlabo dažādus komforta un veiktspējas aspektus. Tomēr 2010. gada sākumā bija viena joma, kurā šķita, ka Nike atpaliek: maratona apavi. No 2007. līdz 2014. gadam vīriešu maratona pasaules rekords tika pārspēts piecas reizes, un to paveica sportisti, kuri valkāja adidas AdiZero sērijas modeļus. Nike dizaineriem bija jāreaģē, un viņi to izdarīja visneparastākajā veidā, radot jauna veida apavus, kādus iepriekš neviens nebija redzējis. Šie tehnoloģiski progresīvie skriešanas apavi, kas pazīstami kā Nike Vaporfly, ne tikai pārspēja konkurentus, bet arī mainīja visu sporta apavu nozari.
Pirmā oglekļa šķiedras plāksne
Ironiski, ka tehnoloģija, kas ļāva Nike veikt tik nozīmīgus sasniegumus, sākotnēji tika izstrādāta adidas. Ap tūkstošgades miju Nike konkurents sadarbojās ar zinātniekiem no Kalgari Universitātes Cilvēka veiktspējas laboratorijas, kas noveda pie svarīga atklājuma. Viņi atklāja, ka, pievienojot oglekļa šķiedras plāksni skriešanas apavu vidējai zolei, ir iespējams nostiprināt citādi mīkstu polsterējumu tā, ka skrējējs zaudē mazāk enerģijas ar katru soli un tādējādi var sasniegt labākus rezultātus, īpaši garās distancēs. 2000. gadu sākumā adidas ražoja apavus ar tā saukto Pro Plate iekšpusē, un nākamajos gados šo apavu enerģijas atgriešanas īpašības nodrošināja to panākumus. Tomēr tie joprojām zaudēja konkurencē ar skriešanas apaviem bez oglekļa šķiedras plāksnes, tāpēc 2000. gadu beigās zīmols pārtrauca investēt dārgajā tehnoloģijā, izvēloties koncentrēties uz Boost putuplastu.
Svarīgs jauns zinātnieks
Apmēram šajā laikā jauns ķīniešu students vārdā Geng Luo veica pētījumu biomehānikas doktorantūras programmā. Viņa vadītājs bija Dr. Darren Stefanyshyn, kurš notikumiem sakritības dēļ bija viens no zinātniekiem, kas piedalījās adidas 90. gadu beigās īstenotajā projektā ar Kalgari Universitāti, un bija neatņemama daļa no komandas, kas izstrādāja sākotnējās oglekļa šķiedras plāksnes koncepciju. Viņa vadībā Luo piedalījās 2012. gadā adidas sponsorētā iniciatīvā, kuras ietvaros tika testēti skriešanas apavu prototipi, kas deva viņam lielisku ieskatu apavu dizainā un tehnoloģijās, kas nepieciešamas sportistiem. Lai gan Luo tas noteikti bija aizraujoši, viņš kopš bērnības bija Nike fans, kad Air Max līnija bija populāra viņa dzimtajā Ķīnā, un bija daudz vairāk nosliecies uz sadarbību ar šo uzņēmumu. Tuvojoties doktora studiju beigām, Luo uzzināja par zīmola sponsorētu apavu pētniecības konkursu, kurā viņš pienācīgi piedalījās un uzvarēja. Iespaidu guvis, Nike 2013. gadā piedāvāja Luo darbu, un viņš izmantoja šo iespēju, līdzi ņemot svarīgas zināšanas par skriešanas apavu tehnoloģijām, jo īpaši oglekļa šķiedras plāksni. Neilgi pēc pievienošanās uzņēmumam jaunajam zinātniekam tika uzticēts ambiciozs jauns uzdevums — izstrādāt modernus skriešanas apavus, ar kuriem maratona skrējējs pirmo reizi vēsturē varētu pārvarēt divu stundu barjeru. Luo kļuva par galveno figūru šo apavu izstrādes procesā.
Ekspertu komanda
2014. gadā Nike nolēma vēl stingrāk apņemties sasniegt šo mērķi, izveidojot projektu Breaking2, lai sasniegtu pirmo maratona skrējienu, kas ilgst mazāk nekā divas stundas. Projekta vadītājs bija Nike īpašā projektu viceprezidents un zīmola uzticamais darbinieks Sandijs Bodeckers, kurš, cita starpā, bija pazīstams ar ļoti veiksmīgās skeitborda nodaļas Nike SB izveidi. Bodecker jau gadiem ilgi bija aizrāvis ar ideju par divu stundu maratonu, tāpēc viņš uz savas plaukstas bija iztatuējis ciparus 1:59:59. Viņš uzskatīja to par „pēdējo lielāko, reizi paaudzē sastopamo barjeru” pēc Rodžera Bannistera četru minūšu jūdzes 1954. gadā un Džima Hainsa 10 sekunžu barjeras pārvarēšanas 1968. gadā. Šī apsēstība padarīja viņu par ideālu kandidātu šādam izaicinājumam, bet viņam bija nepieciešama arī palīdzība, tāpēc viņš sāka veidot spēcīgu ekspertu komandu, kas varētu analizēt katru faktoru, kas varētu ietekmēt maratonu, līdz pat sīkākajām detaļām. Viņa vadības grupu papildināja apavu inovāciju viceprezidents Tonijs Bignells, kurš bija atbildīgs par sadarbību ar Nike elites sportistiem un viņu atziņu izmantošanu aprīkojuma uzlabošanai, un Metjū Nērss, kurš vadīja zinātniekus un pētniekus Nike Explore Team augsto tehnoloģiju centrā, kas pazīstams kā Nike Sports Research Lab. Geng Luo, tagad vecākais pētnieks biomehānikas jomā, bija daļa no komandas, kas atbildēja par sporta apavu dizainu sacensībām, un viņam pievienojās pieredzējuši Nike darbinieki, piemēram, Helene Hutchinson, kas bija galvenā komandas locekle, kura izstrādāja Nike Free tehnoloģiju, Bret Schoolmeester, kas iepriekš palīdzēja ieviest Nike Flyknit, un bijušais NASA inženieris Jorge Carbo. Tikmēr cita zinātnieku grupa Dr. Brad Wilkins un Dr. Brett Kirby vadībā strādāja pie produktiem un stratēģijām, kas optimizētu skriešanas rezultātus. Tas ietvēra visu, sākot no treniņiem un uztura līdz sirds un asinsvadu sistēmas darbībai, un pat vides faktoriem, kas ietekmē sacensības.
Trīs īpaši sportisti
Izmantojot savu plašo pieredzi un zināšanas, Breaking2 komanda izmēģināja dažādus veidus, kā oglekļa šķiedras plāksni iebūvēt apavā, vispirms pievienojot to tradicionālajam skriešanas apavam. Tas nedeva nekādu rezultātu, tāpēc viņi pārcēlās uz citām idejām, pastāvīgi saņemot atsauksmes no sportistiem, kamēr tie progresēja. Tika izvēlēti trīs vīrieši, kuri uzņēmās šo izaicinājumu, un katru no viņiem savās treniņnometnēs atbalstīja un uzraudzīja zinātnieki, kuri pielāgoja hidratāciju, uzturu un sagatavošanās rutīnas viņu konkrētajām vajadz Spānijā bija Eritrejas garo distanču skrējējs Zersenay Tadese, kurš bija izcīnījis vairākas zelta medaļas Pasaules pusmaratona čempionātā un kopš 2010. gada bija pusmaratona pasaules rekorda turētājs, bet Etiopijā bija ceļu skrējiena speciālists Lelisa Desisa, kurš bija vairākus gadus jaunāks par pārējiem, bet jau bija pārsteidzis ar vienu no ātrākajiem maratona debijām 2013. gada sacensībās Dubaijā, pirms tajā pašā gadā uzvarēja Bostonas maratonā. Varbūt visvairāk aizraujošais skrējējs šajā grupā bija vīrietis, kurš trenējās Kenijā: Eliud Kipchoge. Sākotnēji specializējies 5000 m distancē, kurā bija izcīnījis vairākas medaļas, Kipchoge 2012. gadā pārgāja uz garākām distancēm, un jau pēc gada uzvarēja Hamburgas maratonā, debitējot un uzstādot jaunu trases rekordu. Vēlāk 2013. gadā viņš ieguva otro vietu Berlīnes maratonā aiz Wilson Kipsang, kad viņa tautietis par 15 sekundēm pārspēja iepriekšējo pasaules rekordu. Kipsang skrēja adidas apavos, kas liecināja par Nike konkurenta dominanti, bet drīz vien tas tika apstrīdēts, jo Breaking2 projekts skrējiena apavu inovācijas pacēla jaunā līmenī.
Precīzi pielāgota vidējā zole
Nike vairākus gadus sadarbojās ar Kipchoge un viņa sportistu kolēģiem, līdz beidzot atklāja oglekļa šķiedras plāksnes potenciālu, veidojot tai unikālu karotes formu un ievietojot to starp divām bieziem Pebax putu plāksnēm, kas pazīstamas kā ZoomX. Zīmols šo specializēto amortizācijas materiālu izmantoja jau kopš 1990. gadiem, bet to pastāvīgi pārveidoja, lai tas atbilstu dažādiem mērķiem. Breaking2 projekta laikā zinātnieki atkārtoti pilnveidoja formulu, līdz panāca, ka putas kļuva ļoti zemas blīvuma un tādējādi daudz vieglākas un atsaucīgākas nekā EVA. Tas ļāva izmantot vairāk putu, ievērojami nepalielinot apavu svaru, tādējādi nodrošinot skrējējam labāku trieciena aizsardzību un enerģijas atdevi. ZoomX bija neticami mīksts un tādēļ potenciāli nestabils, bet oglekļa šķiedras plāksne neitralizēja šo efektu, nostiprinot zoli un sadarbojoties ar polsterējuma materiālu, lai virzītu pēdu uz priekšu un nodrošinātu elastīgu sajūtu katrā solī.
Agrīnie prototipi
Visā šajā laikā Nike novatoriskais projekts bija stingri glabāts noslēpums, bet 2016. gadā zīmola sportisti sāka sasniegt arvien labākus rezultātus oficiālās sacensībās, izraisot spekulācijas, ka tā dizaineri izstrādā jaunu un potenciāli novatorisku apavu modeli. Pirmās pazīmes par šādu modeli parādījās sieviešu maratona atlases sacensībās gaidāmajām Rio Olimpiskajām spēlēm. Pieredzējusī skrējēja Kara Goucher, kas iepriekš bija pārstāvējusi savu valsti 2012. gada Olimpiskajās spēlēs, bija viena no favorītēm, lai kvalificētos, bet, lai to izdarītu, viņai bija jāfinišē trijniekā. Tāpēc, kad viņa finišēja ceturtajā vietā, Goucher bija vismazākajā gadījumā vīlusies. Lai gan tajā brīdī viņa par to neuztraucās, viņai bija teikuši, ka daži skrējēji valkās Nike prototipu, kas varētu ievērojami uzlabot viņu rezultātus, un izrādījās, ka divi no trim cilvēkiem, kuri viņu apsteidza, to bija darījuši. Viena no tām bija sacensību uzvarētāja Eimija Kregga, kura Goucher pārspēja par vairāk nekā divām minūtēm, bet trešā vieta finišēja Šalane Flanagana, Nike sponsorētā sportiste, kura vēlāk paziņoja, ka viņas apavi bija „spēles maiņas faktors”, kas palīdzēja viņai „skriet ātrāk”. Vīriešu sacensībās Galen Rupp arī izmantoja prototipu Vaporfly, kļūstot par otro skrējēju vēsturē, kurš debitējot uzvarēja olimpiskajās maratona atlases sacensībās.
Pretrunīgi vērtētas olimpiskās spēles
Tas bija pirmais no vairākiem pretrunīgiem brīžiem Vaporfly prototipiem, jo sacensību dalībnieki bija neapmierināti, redzot, ka viņu sāncenši tos apsteidz sacensībā pēc sacensības. Labākais piemērs tam bija 2016. gada olimpiskās spēles, kurās Kipchoge uzvarēja, noskrienot ievērojamu negatīvo starpību vairāk nekā trīs minūtes. Otrajā un trešajā vietā finišēja attiecīgi Etiopijas sportists Feyisa Lilesa un Galen Rupp. Visi trīs vīrieši skrēja Vaporfly prototipā, kura spilgti rozā un dzeltenā augšdaļa bija pārņemta no Zoom Streak 6, kuras tajā dienā valkāja daudzi citi sportisti, tāpēc sākumā cilvēki domāja, ka arī viņi valkā šīs kurpes. Prototipa neparasti augstā vidējā zole bija izšķirošais faktors. Interesanti, ka viens no sacensību komentētājiem pieminēja Kipchoge arvien ātrākus laikus, bet norādīja, ka, viņaprāt, 2 stundu barjera netiks pārvarēta vēl "aptuveni 25 gadus". Nike bija apņēmusies atspēkot šo teoriju, jo līdz Breaking2 mēģinājumam bija palicis mazāk nekā gads.
Inovatīvs mērķis
Vaporfly prototipa valkātāju sasniegumi bija pierādījuši Nike inženieriem, ka tas var uzlabot sniegumu garās distancēs, un, kamēr skriešanas kopiena debatēja par morāli, kas saistīta ar zīmola prototipa apavu izmantošanu oficiālās sacensībās, Bodecker un viņa komanda gatavojās paziņot pasaulei par Breaking2. Viņi to izdarīja 2016. gada 12. decembrī preses relīzē, kurā projekts tika aprakstīts kā „inovācijas mērķis, kas izstrādāts, lai atraisītu cilvēka potenciālu”. Nākamajos mēnešos, kamēr trīs skrējēji uzsāka īpaši izstrādātu septiņu mēnešu treniņu plānu, Nike publicēja virkni citu ziņu, kurās tika aprakstīti vīrieši un sievietes, kas stāvēja aiz šī mēģinājuma, iesaistītie sportisti un, tikai vienu dienu pirms pasākuma, sacensību stratēģija. Pēdējā atklāja neticamo precizitāti, ar kādu komanda piegāja pie mēģinājuma, un dažādus veidus, kādos viņi centās optimizēt katru sīkumu, lai sasniegtu savu mērķi. Tas ietvēra trīsdesmit skrējēju grupas no astoņām dažādām valstīm, kuri tika izvietoti trīs galveno skrējēju priekšā sešu sportistu trijstūrī. Tika noteikts, ka šī būs labākā formācija, lai aizsargātu sportistus no vēja, ar trim skrējējiem, kuri apmēram ik pēc pieciem kilometriem tika nomainīti pret svaigiem skrējējiem. Šo atbalsta komandu vadīja elektriskais automobilis, kas projicēja zaļu līniju, kuru viņiem bija jāseko, vienlaikus parādot tempu, pagājušo laiku un paredzamo finišu. Katram skrējējam ar mopēdiem braucoši palīgi piegādāja personalizētus dzērienus, kas saturēja īpaši sagatavotus ogļhidrātu, kofeīna un šķidrumu maisījumus, lai nodrošinātu pienācīgu hidratāciju ar minimālu traucējumu. Šo mākslīgo apstākļu dēļ sacensības nevarēja uzskatīt par oficiālu rekordu, bet Nike bija vairāk ieinteresēta radīt vēsturi nekā uzstādīt pasaules rekordu
Zoom Vaporfly Elite
Tieši šajā periodā Nike atklāja Zoom Vaporfly Elite detaļas sabiedrībai. 2017. gada 7. marta preses konferencē zīmols to aprakstīja kā „koncepta apavu”, kas „apvieno sportistu pieredzi ar biomehānikas analīzi un modernāko inženierijas sasniegumiem”. Tā arī paskaidroja, ka Vaporfly dizains ir pretrunā ar tradicionālo uzskatu, izvēloties pieeju „vairāk ir vairāk”, pretstatā tradicionālajai zemas profila konstrukcijai. Tā vietā, lai izmantotu minimālistisku dizainu, apaviem bija ZoomX vidējā zole ar „21 mm priekšpēdas augstumu”, kas gan amortizēja pēdu pret ceļu, gan nodrošināja izcilu enerģijas atdevi, kā arī „vienvirziena oglekļa šķiedras plāksne ar sportistiem optimizētu stingrības profilu” un plūstoša papēža „modelis, kas izstrādāts, lai nodrošinātu maksimālu aerodinamiku”. Citi izcelti elementi ietver „9 mm nobīdi”, kas palīdzēja aizsargāt Ahileja cīpslu, „Flyknit augšdaļu”, kas noturēja pēdu, un „ikonisko vidējās zoles krāsu pāreju”, kas vizuāli atspoguļoja „oglekļa šķiedras plāksnes ģeometriju”. Geng Luo atklāja šīs plāksnes efektu, norādot, ka tās rūpīgi izstrādātā forma un stingrība samazināja „enerģijas zudumu, kad skrējējs saliec pirkstus... nepalielinot slodzi uz kājām”. Rakstā bija iekļauta informācija par Breaking2 projektu un par to, kā viss, kas saistīts ar apaviem un citiem speciāli izstrādātiem apģērbiem, tika pielāgots rekordus labojošajam pasākumam, kas tagad bija tikai divus mēnešus attālumā.
Breaking2 sacensības
2017. gada 6. maijā Kipchoge stājās rindā blakus Tadese, Desisa un pirmajiem sešiem tempa skrējējiem Monzas Formula 1 sacīkšu trasē, gatavs uzņemties izaicinājumu. Trases maršruts bija rūpīgi izvēlēts, ņemot vērā tā labvēlīgos apstākļus, tostarp zemu augstumu, mērenu laiku un īsu apļa garumu ar garām, pakāpeniskām pagrieziena līkumām, kas nepalēnina skrējēju. Bija agrs rīts, un vēl gandrīz krēslā, bet kenijietis izcēlās ar savu spilgti oranžo veste un piedurknēm, bet visi trīs skrējēji valkāja Nike Vaporfly Elite apavus ledus zilas krāsas, kas bija īpaši pielāgoti viņu kājām. Skaidri varēja redzēt zaļo gaismu, ko izstaroja tempa lāzeri, un, kad Sandijs Bodeckers iedziedāja sacensību sirēnu, grupa devās ceļā, ātri izveidojot iepriekš noteiktu bultas formāciju. Laikam ritot un gaismai kļūstot labākai, kļuva skaidrs, ka tikai viens cilvēks varētu izaicināt divu stundu barjeru. Aptuveni 16 km attālumā Desisa sāka atpalikt no nepieciešamā tempa, un Tadese atkrita apmēram 20 km atzīmē, atstājot Kipchoge vienu pašu. 30. kilometrā viņš bija vienu sekundi atpalicis no nepieciešamā tempa, un viņam nekad neizdevās atgūt laiku, finišējot sāpīgi tuvu mērķim ar rezultātu 2:00:25. Neskatoties uz to, Kipchoge pēc finiša līnijas šķērsošanas uz sejas bija plaša smaida, un jau pēc brīža viņu intervēja Paula Radcliffe, kura to aprakstīja kā „fenomenālu sasniegumu” un „ļoti iedvesmojošu sniegumu”. Vēlāk intervijā Kipchoge parādīja savu raksturīgo lielisko attieksmi, apgalvojot, ka „pasaule tagad ir tikai 25 sekundes attālumā” no maratona, kas ir īsāks par divām stundām.
Veiksmīgs rezultāts
Lai gan neviens no trim skrējējiem nesasniedza divu stundu mērķi, Breaking2 projekts bija milzīgs panākums Nike. Kipchoge bija tik tuvu mērķim, un Tadese pārspēja savu iepriekšējo personīgo rekordu par gandrīz četrām minūtēm, tādējādi pierādot, cik labas ir Vaporfly kurpes. Tas arī deva skrējējiem visā pasaulē pārliecību, ka viņi var noskriet maratonu ātrāk par divām stundām, un, kad 2017. gada jūlijā Nike Vaporfly 4% tika laistas pārdošanā plašākai sabiedrībai, tās guva tūlītēju panākumu. Faktiski drīz vien šīs kurpes kļuva grūti pieejamas, un daudzi cilvēki nedēļām ilgi gaidīja rindā, lai tās iegādātos. Daudzi Nike sponsorētie sportisti saņēma šīs kurpes pirms to publiskās pārdošanas, un visa gada garumā viņi atkārtoti pierādīja oglekļa šķiedras plāksnes un ZoomX putu efektivitāti.
Ievērības cienīgs gads
2017. gada beigās Nike izveidoja infografiku, kas parādīja šo apavu dominanti, izmantojot slaveno saukli „It’s gotta be the shoes” („Tie noteikti ir apavi”) no Jordan Brand reklāmām par agrīnajiem Air Jordan modeļiem. Blakus tam tika minēti „19 top finiši” un „6 pasaules maratoni”, kuros Vaporfly bija piedalījies šajā gadā, tika minēti kopā ar atsaucēm uz tā “Nepārspējamajiem finišiem uz pjedestāla” un faktu, ka “No 36 iespējamajiem finišiem 2017. gada pasaules lielākajos maratonos, sportisti Nike Zoom Vaporfly 4% apaviem sasniedza 19”. Tajā tika uzskaitīti arī sasniegumi konkrētos pasākumos, parādot, ka 83 % no vīriešu un sieviešu sacensību trijnieka Bostonas maratonā valkāja šos apavus, bet Čikāgā un Ņujorkā astoņi no divpadsmit medaļu ieguvējiem skrēja ar šiem apaviem. Shalane Flanagan tika godināta par to, ka kļuva par pirmo amerikānieti kopš 1977. gada, kas uzvarēja Ņujorkas maratonā, apsteidzot otro vietu par 61 sekundi, un Kipchoge tika pieminēts par to, ka Berlīnes maratonā „uzrādīja ātrāko laiku visos sešos pasaules maratonu čempionātos, valkājot Zoom Vaporfly 4%”.
Negaidīta tikšanās
Kipchoge izaicinošais sniegums 2017. gada Berlīnes maratonā bija saistīts ar sīvu cīņu ar Etiopijas skrējēju un maratona debitantu Guye Adola. Faktiski, sākot no apmēram 30 km atzīmes, Adola un Kipchoge bija vieni paši priekšā, jo bijušais pasaules rekorda turētājs Wilson Kipsang izstājās no sacensībām. Pāris turpināja skriet plecu pie pleca nākamos 5 km, līdz Adola veica manevru un atrāvās no Kipchoge. Tomēr pieredzējušais kenijietis vēl nebija pabeidzis sacensības un 40. km atkal samazināja atstarpi. Drīz vien viņš apsteidza Adolu un pēdējos 2 km pakāpeniski palielināja savu pārsvaru, uzvarot ar tikai četrpadsmit sekunžu pārsvaru. Kipchoge iedvesmojošais skrējiens piesaistīja vizionārā dizainera Virgil Abloh uzmanību, kurš tobrīd pabeidza savu ikonisko kolekciju „The Ten” Nike. Daudzi no Abloh izvēlētajiem siluetiem bija retro klasika, piemēram, Blazer un Air Jordan 1, bet līdzās šiem tradicionālajiem modeļiem bija arī Vaporfly. Kolekcija sastāvēja no apaviem, kas „pārvarēja barjeras veiktspējas un stila ziņā” – frāze, kas perfekti raksturoja Vaporfly, un tādēļ dizainers uzskatīja par nepieciešamu tos iekļaut kolekcijā. Pēc Berlīnes maratona Abloh devās uz tikšanos ar Kipchoge, lai apspriestu skriešanas un apavu inovāciju tēmas. Intervijas laikā, kurā Kipchoge valkāja savus Vaporfly skriešanas apavus, bet Abloh – Vapormax modeli no savas gaidāmās kolekcijas, maratonists runāja par savu vēlmi „iedvesmot” savus „komandas biedrus sasniegt augstus mērķus un nekad nepaskatīties atpakaļ”, bet dizainers teica, ka tieši tāpēc, ka apavi bija izgatavoti „skrējējam”, viņš jutās pienākums tos izvēlēties, jo vēlējās „izcelt šo inovāciju ideju” un parādīt, ka „gan sports, gan dizains ir projekti, kas sakņojas cilvēciskajās īpašībās”. Pēc tam viņš dalījās ar Kipchoge savās spokainās baltās Nike Zoom Vaporfly x Off-White apavās, uzrakstot skrējēja vārdu un uzvaras laiku Berlīnes maratonā – 2:03:32 – ar savas apģērbu zīmola Off-White raksturīgo melno burtu. Intervijas beigās Abloh teica: „Idejas debija ir kaut kas, kas ir jānotiek, lai varētu pievienot otro ideju. Tad kultūra var to uztvert un apgūt.” Neatkarīgi no tā, vai viņš to apzinājās vai nē, šim apgalvojumam bija interesantas paralēles ar Vaporfly stāstu, kas sākumā izraisīja zināmas kontroversijas, bet vēlāk tika uzskatīts par pionieri sporta apavu pasaulē.
4 % apgalvojums
Pirmā Nike Vaporfly pārsteidzošā dominēšana pārsteidza citus sportistus un apavu zīmolus, izraisot debates par godīguma jēdzienu sportā un sporta aprīkojuma lomu. Tikmēr sporta zinātnieki sāka pētīt tehnoloģiju, kas palīdzēja Nike skrējējiem sasniegt tik neticamus rezultātus. Jo īpaši viņi pētīja apgalvojumu, ka Vaporfly var uzlabot skriešanas ekonomiku par 4 %, par ko zīmols bija tik pārliecināts, ka to pat iekļāva apavu oficiālajā nosaukumā. Pētījums, kas tika izmantots, lai iegūtu šo skaitli, tika veikts Kolorādo Universitātē un publicēts 2017. gada novembra izdevumā Sports Medicine, secinot, ka Nike prototipa apavi samazināja „skriešanas enerģijas patēriņu” par „4,16 un 4,01 %” salīdzinājumā ar „diviem atzītiem maratona apaviem” pateicoties augstajai enerģijas atdevei 80 % papēžā un 77 % priekšējā pēdā. Pētījumā arī tika norādīts, ka augsta līmeņa sportisti, kuri valkā šos apavus, „varētu skriet ievērojami ātrāk un sasniegt pirmo maratonu, kas ir īsāks par 2 stundām”. Šos secinājumus apstiprināja analīze, ko 2018. gadā veica The New York Times. Analizējot sacensību datus, kas kopš 2014. gada tika vākti maratona un pusmaratona fitnesa lietotnē Strava, tika pierādīts, ka 4 % apgalvojums ir pareizs, secinot, ka „skrējēji, kuri valkāja Vaporflys, skrēja par 3–4 % ātrāk nekā līdzīgi skrējēji, kuri valkāja citas kurpes, un par vairāk nekā 1 % ātrāk nekā skrējēji, kuri valkāja nākamās ātrākās sacensību kurpes”. Daži no secinājumiem bija vēl pārsteidzošāki, piemēram, fakts, ka 85 % skrējēju sasniedza labākus rezultātus pēc pārejas uz Vaporflys apaviem starp 2017. un 2018. gada Bostonas maratoniem.
Dizaina uzlabošana
Pēc veiksmīgā debijas gada Vaporfly kļuva arvien spēcīgāks, jo Nike centās uzlabot oriģinālā super apava inovatīvo dizainu. 2018. gada aprīlī zīmolam izdevās samazināt apavu svaru, izgatavojot Elite versiju ar 3D drukātu virsu. Šis tā sauktais Flyprint modelis tika izveidots tieši pirms Londonas maratona, kurā Kipchoge atkal uzvarēja. Lielāko daļu sacensību laikā šķita, ka viņš varētu uzstādīt jaunu pasaules rekordu, taču viņš nespēja noturēt tempu un finišēja tikai nedaudz vairāk nekā minūti aiz Dennis Kimetto 2014. gada laika. Tomēr maratona meistars ilgi negaidīja, lai to pārspētu, jo viņš bija gatavs veikt vienu no lielākajām sacensībām savā karjerā līdz šim.
Pārsteidzošs rekords
2018. gada augustā Nike ieviesa Zoom Vaporfly 4% Flyknit. Izturīgais, viegls Flyknit audums, kas izmantots apavu augšdaļā, nodrošināja labāku elpojamību, kā arī augstu komforta un stabilitātes līmeni, uzlabojot vispārējā modeļa dizainu. Šis materiāls jau bija izmantots Elite versijā un atkal tika izmantots apavos, kurus Kipchoge valkāja, startējot Berlīnes trasē 2018. gada 16. septembrī. Pēc uzvarām 2015. un 2017. gadā cerības bija augstas, bet Kipchoge bija pakļauts vēl lielākam spiedienam, jo viņa pēdējie rezultāti liecināja, ka viņš ir spējīgs uzstādīt jaunu pasaules rekordu, īpaši Berlīnes maratona labvēlīgajos apstākļos. Kenijas sportists gadu gaitā bija kļuvis pazīstams ar savu garīgo stingrību, un tas parādījās, kad viņš spēcīgi startēja sacensību pirmajā pusē, pēc 10 km izveidojot 50 metru atstarpi no pārējiem vīriešu sportistiem. Pirms sasniedza 16 km, viņam bija palicis tikai viens no trim tempa skrējējiem, un komentētāji izteica pieņēmumu, ka, neskatoties uz Kipchoge ātro startu, lietas varbūt neiet kā plānots. Pēdējais skrējējs, neatlaidīgais Josphat Boit, drosmīgi turpināja skriet kopā ar Kipchoge līdz 25 km, bet drīz pēc tam izstājās, atstājot viņu vienu. Līdz šim brīdim Boit bija izpildījis savu uzdevumu, jo Kipchoge jau bija vairāk nekā minūti priekšā otrajam skrējējam un, kas varbūt vēl svarīgāk, 26 sekundes priekšā pasaules rekorda tempam. Pārējā sacensību laikā Kipchoge vēl vairāk samazināja Dennis Kimetto rekordu, beigās finišējot ar ievērojamo laiku 2:01:39, skrienot tieši savam trenerim rokās, pirms nevarēdams noticēt savam sasniegumam, nometās uz ceļiem. Viņa izcilais laiks bija par vienu minūti un astoņpadsmit sekundēm labāks nekā iepriekšējais pasaules rekords, kas bija lielākais uzlabojums vīriešu maratonā vairāk nekā piecdesmit gadu laikā.
Vēl vairāk putu
Kipchoge tajā dienā valkātās kurpes izskatījās kā Vaporfly 4% Flyknit kurpes spilgti sarkanā krāsā, bet patiesībā tās bija nedaudz atšķirīgas. Lai gan tām bija tā paša kurpes augšdaļa, to zole bija uzlabota, iekļaujot 15 % vairāk ZoomX putu, kuras elastīgās un izturīgās īpašības ļāva vidējai zolei absorbēt, uzkrāt un galu galā atdot skrējējam vairāk enerģijas nekā jebkad agrāk. To oglekļa šķiedras plāksne saglabāja dizainu, kas bija nodrošinājis tik lielu panākumu iepriekšējam modelim, stabilizējot potītes locītavu un samazinot slodzi uz kājām katrā solī. Varbūt tieši tas deva Kipchoge papildu stimulu, lai paātrinātos sacensību pēdējās stadijās un beidzot sasniegtu pasaules rekordu. Jāatzīmē, ka viņš apsteidza daudzus sportistus, kuri valkāja adidas skriešanas apavus, tostarp savu tuvāko konkurentu Amosu Kipruto, kā arī pārspēja divus Nike skrējējus, kuri valkāja prototipu Vaporfly, no kuriem viens bija viņa Breaking2 komandas biedrs Zersenay Tadese, kurš 36 gadu vecumā uzstādīja jaunu personīgo rekordu.
NEXT%
Kipchoge uzvara Berlīnes maratonā un citi 2017. gada sasniegumi viņam nodrošināja IAAF Pasaules gada sportista balvu, bet tas arī iezīmēja jauna posma sākumu Vaporfly sērijai. Viņa prototipa uzlabotā zole bija daļa no Nike jaunākā super apava ZoomX Vaporfly NEXT% pētniecības un attīstības programmas . Pateicoties palielinātajam putu daudzumam vidējā zolē un zemākam papēža un pirksta atstatumam, kas tika samazināts līdz 8 mm, zīmols atklāja, ka sportisti var gūt vēl lielākus ieguvumus skriešanas efektivitātes ziņā, un kādu laiku tā radītāji domāja par nosaukumu Vaporfly 5%, lai atspoguļotu šo pieaugumu. Tomēr viņu pētījumi arī atklāja, ka uzlabojumu līmenis ir atkarīgs no indivīda, dažiem ieguvumi ir lielāki, citiem mazāki. Tā rezultātā viņi nolēma atstāt procentu zīmi bez skaitļa, tādējādi parādot, ka ieguvumi var būt pat lielāki nekā iepriekš.
Uzlabots dizains
Papildus lielākam putu daudzumam, Vaporfly NEXT% tika aprīkots arī ar virkni citu uzlabojumu. Viens no galvenajiem uzlabojumiem bija virsa, kas tika izgatavota no jauna materiāla ar nosaukumu Vaporweave. Apvienojot divas dažādas termoplastmasas formulas, kas nodrošināja elastīgas, bet cieši pieguļošas īpašības, tā galvenā priekšrocība salīdzinājumā ar iepriekšējo dizainu bija tā, ka tā absorbēja par 93 % mazāk ūdens, kas nozīmē, ka skrējējiem netraucēja papildu svars, ko radīja slapja virsa mitros apstākļos. Šī vieglāka virsa deva vecākajam apavu dizaineram Vianney de Montgolfier un viņa komandai iespēju pievienot papildu milimetru putu papēžā un vēl četrus milimetrus priekšējā daļā. Šīs izmaiņas padarīja apavu pamatni platāku, nodrošinot nedaudz lielāku stabilitāti un radot papildu vietu pirkstiem. Papēžā tika ievietota mīksta polsterējuma, lai uzlabotu piegulumu, nodrošinātu mīkstu komfortu ap pēdas aizmuguri un aizsargātu Ahileja cīpslu no traumām. Aizsietu sistēma tika novirzīta, lai samazinātu spiedienu uz pēdas augšdaļu. Pēdējā izmaiņa nodrošināja pietiekami daudz vietas, lai uz vidējās malas un pēdas priekšdaļā varētu izvietot milzīgu Swoosh logotipu. Šāds solis tika veikts, ņemot vērā to, ka Kipchoge parasti bija „pirmais, kas šķērsoja finiša līniju”, kas nozīmēja, ka viņu vienmēr fotografēja no priekšpuses, tādējādi padarot to par labāko vietu zīmola ikoniskajam logotipam.
Vēl viens pasaules rekords
Līdz 2019. gadam citi zīmoli beidzot sāka izstrādāt savas super apavas, taču Nike sportisti turpināja dominēt maratonā. Aprīlī Kipchoge uzvarēja savā ceturtajā Londonas maratonā ar tobrīd otrā ātrākā laika rezultātu vēsturē, labojot savu paša trases rekordu, bet otrā un trešā vieta arī tika skrējējiem, kuri valkāja Vaporfly. Sieviešu sacensībās cita Kenijas skrējēja Brigid Kosgei kļuva par jaunāko sievieti, kas uzvarējusi šajā pasākumā, nodrošinot sev un Nike Vaporfly lielisku gadu. Septembrī viņa uzstādīja jaunu trases rekordu Great North Run sacensībās, bet viņas lielākais sasniegums bija tikai mēnesi vēlāk Čikāgas maratonā. Londonā viņa bija valkājusi Vaporfly 4%, bet jūlijā tika laistas klajā jaunas Vaporfly NEXT%, tāpēc viņa izvēlējās atjaunināto versiju Čikāgas skrējienam, tāpat kā daudzi citi sportisti, radot jūras krāsu spilgti rozā skriešanas apavu jūru sacensībās. Pēc uzvaras iepriekšējā gadā Kosgei bija labā formā, lai to atkārtotu 2019. gadā, un viņu vēl vairāk motivēja viņas tautietis Eliuds Kipčoge, kurš tikko bija noskrējis pirmo maratonu, kas bija īsāks par divām stundām, valkājot Nike jauno super apavu prototipu. Viņa skrēja tik ātri, ka lielākā daļa konkurentu atpalika jau 10 km distancē, un pusceļā viņa bija vairāk nekā minūti priekšā Paula Radcliffe ilgstošajam pasaules rekordam, kas bija spēkā kopš 2003. gada. Viņa turpināja sasniegt šo laiku par 81 sekundi, finišējot ar rezultātu 2:14:04 un apsteidzot nākamo skrējēju par gandrīz septiņām minūtēm.
Vēl viens dominējošs gads
2019. gadā atšķirība starp Nike un tā konkurentiem palielinājās, jo trīsdesmit sešās vietās uz goda pjedestāla tā gada World Marathon Majors sacensībās nonāca sportisti, kuri valkāja Vaporfly apavus. Tie bija tik populāri, ka 2020. gada janvārī Hakone sacensībās Japānā vairāk nekā 80 % dalībnieku skrēja šajos apavos. Tika pārspēts ne tikai sieviešu maratona pasaules rekords, bet arī vairāki trases rekordi, un pat tika ziņots, ka sportisti, kuri pārstāv citus zīmolus, sacensībās skrēja ar maskētiem Vaporfly apaviem, lai varētu turēt līdzi saviem Nike sponsorētajiem kolēģiem. Daži skriešanas kopienas locekļi uzskatīja, ka šo apavu sniegtās priekšrocības ir pārāk lielas, un 2020. gada sākumā, kad Nike Alphafly apavi padarīja cilvēkus vēl ātrākus, World Athletics ieviesa jaunus ierobežojumus sporta apavu dizainam.
Stingri noteikumi
Daži sportisti jau kopš sākotnējā Vaporfly izlaišanas aicināja World Athletics mainīt sporta noteikumus, lai ierobežotu tā saukto super apavu izmantošanu, bet sākumā organizācijai bija grūti precīzi noteikt, kura dizaina daļa sniedz skrējējiem tik lielu priekšrocību. 2020. gadā atbilde bija skaidra: tā bija iespaidīga putu slāņa un oglekļa šķiedras plāksnes kombinācija. Pēc baumām, ka Kipchoge Alphafly apavos bija trīs šādas plāksnes, Pasaules vieglatlētikas federācija ierobežoja visus turpmākos skriešanas apavus ar vienu „cietu iebūvētu plāksni vai lāpstiņu (no jebkura materiāla)”, norādot, ka tā „var būt vairākās daļās, bet šīs daļas jānovieto secīgi vienā plaknē (ne uzkrātas vai paralēli) un tās nedrīkst pārklāties”. Zolei tika noteikts arī ierobežojums „maksimālais biezums ne vairāk kā 40 mm”. Turklāt WA mainīja noteikumus par prototipiem, nosakot, ka „no 2020. gada 30. aprīļa jebkuras apavi četrus mēnešus pirms to izmantošanas sacensībās jābūt pieejamiem iegādei jebkuram sportistam atklātā mazumtirdzniecības tirgū (tiešsaistē vai veikalā)”. Jebkuras kurpes, kas neatbilst šiem kritērijiem, tiks uzskatītas par prototipu un tādējādi nebūs atļautas oficiālās sacensībās. World Athletics devās tālāk, pieprasot padziļinātu izmeklēšanu par skriešanas apavu tehnoloģiju, lai noteiktu tās ietekmi uz sporta integritāti. Nike atbildēja, ka šie noteikumi „ilgtermiņā apspiestu inovācijas”, bet daudzi tos atbalstīja, un daži uzskatīja, ka WA vajadzētu noteikt vēl stingrākus ierobežojumus attiecībā uz vidējās zoles biezumu.
2020. gada olimpiskās atlases sacensības
Nike ļoti svarīgi bija tas, ka gan Vaporfly, gan Alphafly palika legālas skriešanas kurpes, un visi ar tām sasniegtie rekordi joprojām tika uzskatīti par derīgiem. Abas kurpju siluetas turpināja uzrādīt labus rezultātus globālās sacensībās, un 2020. gada olimpiskās maratona atlases sacensības parādīja, cik dominējoša ir Nike pozīcija garo distanču skriešanas pasaulē. Sacensībās, kurās vairāki citu zīmolu sponsorēti sportisti mēģināja slēpt faktu, ka viņi valkā Vaporfly, rupji nokrāsojot ārējo daļu melnā krāsā, atklājās, ka 94 % dalībnieku, kuri pabeidza sacensības, startēja apavos ar oglekļa šķiedras plāksni. Līdz šim brīdim sportisti bija sapratuši, ka, ja to nedarīs, paliks atpaliekot, un, neskatoties uz to, ka Nike vairs nebija vienīgais uzņēmums, kas ražoja šādas apavas, sacensībās joprojām bija 408 skrējēji, kuri valkāja kādu no Nike dizainiem. Starp tiem bija 65 vīrieši un 148 sievietes, kuri valkāja Vaporfly NEXT%, un 53 vīrieši un 95 sievietes, kuri valkāja jauno Alphafly. Lai gan Nike apavi sieviešu sacensībās ieguva tikai vienu vietu uz pjedestāla, vīriešu sacensībās tie dominēja, Galen Rupp un Jacob Riley ieņemot attiecīgi pirmo un otro vietu ar Alphafly apaviem, bet Abdi Adbirahman ieņemot trešo vietu ar Vaporfly apaviem.
Pārsteidzoša uzvara
Turpmāko mēnešu laikā daudzi vadošie maratona skrējēji izvēlējās modernāko Alphafly modeli. Tomēr daži turpināja lietot Vaporfly, un etiopietis Shura Kitata pārsteidza visus, uzvarot atliktajā 2020. gada Londonas maratonā ar vecāko apavu modeli, neskatoties uz to, ka sacentās ar Alphafly lietotājiem, piemēram, trešajā vietā finišējušo Sisay Lemma un monumentālo talantu Eliud Kipchoge, kurš finišēja sestajā vietā, piedzīvojot savu pirmo maratona sakāvi septiņu gadu laikā. Vienā no visvairāk aizraujošajām maratona fināla cīņām Kitata apsteidza Kenijas sportistu Vincent Kipchumba, kurš valkāja adidas Adizero Adios Pro, tādējādi pierādot, ka vācu zīmolam vēl ir daudz darāmā, lai panāktu super apavu cīņā.
Vēl viena noteikumu izmaiņa
Pasaules pandēmijas dēļ 2020. gada Londonas maratons notika bez skatītājiem, un daudzi citi starptautiski pasākumi tika atcelti, tostarp četri no sešiem Marathon Majors maratoniem. Tas radīja traucējumus tādiem sportistiem kā Kipchoge, kura zemākie rezultāti daži saistīja ar skatītāju trūkumu, un ietekmēja Nike plānus par jauno produktu laišanu tirgū. Tikmēr World Athletics mainīja dažus no saviem jaunajiem noteikumiem, lai iekļautu prototipu skriešanas apavus, kas bija liela daļa no dizaina procesa. Pēc šī lēmuma konkrētiem sportistiem noteiktā periodā, parasti vienu gadu, atsevišķās sacensībās būtu atļauts valkāt tā sauktās „attīstības apavus”. Tas atkal pavēra vieglatlētikas pasauli iespējai skrējējiem sacensties ar moderniem apaviem, kas nav pieejami citiem skrējējiem, radot ļoti konkurētspējīgu vidi, kurā dažādi zīmoli nākamajos gados laida klajā arvien jaudīgākus super apavus.
Vaporfly sērijas paplašināšana
Lielā mērā pateicoties Alphafly, Nike izdevās apsteigt savus konkurentus daudzās sacensībās, bet zīmols turpināja paplašināt Vaporfly sēriju, 2021. gada sākumā laistot klajā Nike ZoomX Vaporfly NEXT% 2. Jaunais dizains daudzās lietās atgādināja savu priekšteci, tostarp pārbaudīto oglekļa šķiedras plāksnes un ZoomX vidējās zoles kombināciju. Faktiski zole palika praktiski nemainīga, un lielākā daļa izmaiņu skāra virsdaļu. Visvairāk ievērojams ir tas, ka Nike nomainīja Vaporweave audumu pret inženierijas tīkliņu, kas bija elpojošāks un nedaudz mīkstāks, padarot to daudz ērtāku vairākos aspektos. Sintētiskie pārklājumi ap priekšpēdu nodrošināja lielāku izturību, bet nobīdītā auklas sistēma tika atjaunināta ar elementiem, kas iedvesmoti no Alphafly, piemēram, drošākām auklām ar izcirtumiem un rūpīgi novietotu polsterējumu uz nedaudz pārveidotas mēles, kas mazināja auklas spiedienu. Tāpat kā iepriekšējās versijas, arī Vaporfly NEXT% 2 vidējā zolē bija uzspiests raksturīgs teksts, kas atsaucās uz tā zinātnisko pamatu un veiksmīgo vēsturi ar vārdiem „Izmērīts laboratorijā. Apstiprināts ar medaļām un rekordiem” un „Izstrādāts atbilstoši pasaules klases skrējēju precīzajām specifikācijām”.
Atgriešanās formā
Cerot atgūties no neapmierinošā 2020. gada, Kipchoge uzvilka jaunos Vaporfly apavus NN Mission Marathon maratonā 2021. gada aprīlī. Pandēmija joprojām izraisīja haosu sporta pasākumos visā pasaulē, un maratons, kurā varēja piedalīties tikai uzaicinātie dalībnieki, bija jāpārceļ no Hamburgas uz Tventes lidostu Nīderlandē, kur tas norisinājās bez klātienes skatītājiem. Pirms sacensībām Kipchoge norādīja, ka Londonas maratons viņam parādījis, kā skriet bez skatītāju atbalsta, un tas kļuva skaidrs, kad viņš atgriezās savā labākajā formā, izcīnot pārliecinošu uzvaru un laiku, kas atbilst šādam brīnišķīgam čempionam. Tas bija ideāls sagatavošanās posms atliktajām Tokijas Olimpiskajām spēlēm, kas bija paredzētas aiz slēgtām durvīm 2021. gada jūlijā un augustā. Pazīstamās ainās desmitiem skrējēju valkāja Vaporfly NEXT% 2, kas ar savu izteiksmīgo balto un rozā krāsu kombināciju skaidri izcēlās uz viņu kājām. Kipchoge atkal bija savā labākajā formā, paliekot līderu grupā, kas pakāpeniski saruka līdz tikai dažiem vīriešiem. Pēc 30 km distances viņš lēnām atrāvās no pārējiem konkurentiem un aizstāvēja savu titulu, apsteidzot Abdi Nageeye no Nīderlandes un Bashir Abdi no Beļģijas, kuri abi skrēja Nike Vaporfly apavos. Sieviešu sacensībās šie apavi nebija tik dominējoši, taču tie palīdzēja Brigid Kosgei izcīnīt olimpisko sudraba medaļu.
Kelvina Kiptuma burvība
Nākamajos gados Alphafly pieņēma arvien vairāk elites skrējēju, kas rezultējās ar jauniem rekordiem, kas pārspēja pat Vaporfly sasniegumus. Neskatoties uz modernāku dizainu, oriģinālās super kurpes saglabāja spēcīgu atbalstu plaša skrējēju loka vidū un joprojām atrada iespējas izcelties, pateicoties apbrīnojamajam talantam, ko parādīja jauns kenijietis vārdā Kelvins Kiptums. Viņš savā īsajā karjerā noskrēja tikai trīs maratonus, visus uzvarot ar trases rekordu. Šī nepieredzētā uzvaru sērija kulminēja ar Kiptuma pasaules rekorda labošanu Čikāgas maratonā 2023. gadā. Tajā dienā viņš skrēja ar Alphafly, bet abās pārējās uzvarās viņš skrēja ar Vaporfly NEXT% 2. Viņa pirmais sacensību maratons notika Valensijā 2022. gada decembrī, kur viņš parādīja savu potenciālu, kļūstot par trešo vīrieti, kurš finišēja ātrāk par divām stundām un divām minūtēm, ar laiku 2:01:53 — līdz šim ātrākais debijas laiks, kāds jebkad reģistrēts. Tikai dažus mēnešus vēlāk viņš skrēja vēl ātrāk Londonas maratonā, pārspējot Kipchoge trases rekordu un paliekot tikai sešpadsmit sekundes aiz viņa pasaules rekorda.
Nike ZoomX Vaporfly NEXT% 3
Neilgi pirms Kiptuma panākumiem Londonas maratonā Nike paziņoja par savu nākamo super apavu, Vaporfly 3, izlaišanu. Tie tika reklamēti kā “universāli sacīkšu apavi, kas palīdz skrējējiem veikt jebkuru distanci” un izstrādāti, pamatojoties uz elites un ikdienas sportistu atsauksmēm. Tie lepojās ar gludāku pāreju pāri pēdai, labāku stabilitāti un vēl lielāku enerģijas atdevi nekā iepriekšējie modeļi. Šos uzlabojumus nodrošināja „reduktīvā ZoomX vidējā zole”, kuras izliektā priekšpuse, izliektā papēža daļa un ķīļveida aizmugure nodrošināja lielāku komfortu un stabilitāti. Nedaudz plānāka Waffle ārējā zole ar papildu perforācijām samazināja apavu svaru, vienlaikus radot vietu papildu reaģētspējīgai ZoomX putu plastmasai, kas ļāva Nike maksimāli izmantot 40 mm augstuma limitu. Savukārt apavu augšdaļa tika austas no izturīgiem Flyknit pavedieniem, lai nodrošinātu vieglumu, elpojošumu un atbalstu, ar nobīdītu papēža šuvi, lai samazinātu berzi. Viena no pirmajām izlaistajām krāsu kombinācijām bija ikoniskais Prototype, kas godināja oriģinālā Vaporfly apavu plašo attīstības procesu ar īpašām dizaina detaļām, piemēram, uz zoles uzdrukātu testētāja identifikācijas numuru un pārspīlētu sānu swoosh, kas pārklāj apavu augšdaļas vidusdaļu, tāpat kā logotips uz Breaking2 Vaporfly.
Revolucionāras skriešanas kurpes
Nike Vaporfly stāsts sākās pirms vairāk nekā desmit gadiem, bet tas joprojām valdzina skriešanas kopienu. Tas bija viens no novatoriskākajiem apavu dizainiem vēsturē, kas izraisīja zemestrīci apavu nozarē, uz kuru bija jāreaģē praktiski visiem zīmoliem, sportistiem un pārvaldes iestādēm. Neviens no šiem sasniegumiem nebūtu bijis iespējams bez simtiem sportistu, kuri veltīja savu laiku, enerģiju un datus Nike pētniecības komandai, un Eliuds Kipčoge ir lielā mērā atbildīgs par to, ka Vaporfly kļuva par tik globālu fenomenu. Paplašinot cilvēka iespēju robežas, viņš parādīja, ka cilvēkam nav robežu, iedvesmojot tūkstošiem cilvēku kļūt par labākiem skrējējiem. Daudzos aspektos Nike izdarīja to pašu tehnoloģiju jomā, pierādot, ka joprojām ir iespējams virzīt inovāciju robežas uz priekšu, pieņemot radikāli atšķirīgu pieeju apavu dizainam. Lai gan Vaporfly daži kritizēja, daudzi to mīlēja, un bez tā skriešanas kultūra nebūtu tāda pati. Vaporfly mantojums ir tāds, ka to nekad neaizmirsīs ne tie, kas tajās sacenšas, ne tie, kas ar apbrīnu vēro, kā pasaules labākie garo distanču skrējēji labo vienu rekordu pēc otra. Tās ir vienkārši visnovatoriskākās skriešanas apavi sporta vēsturē.