Nike
Field General
Mantojums Amerikas futbola stils rada modernu klasiku.

Sporta izcelsme
Nike veidošanās gados zīmols paplašināja savu darbību no skriešanas apavu ražošanas uz apavu ražošanu dažādiem sporta veidiem. Jau 20. gadsimta 70. gadu vidū leģendārais dizaineris Bill Bowerman ražoja amerikāņu futbola apavus, un 20. gadsimta 80. gadu sākumā viņš un viņa komanda bija izstrādājuši dažādus modeļus, kas piemēroti dažādiem segumiem un spēles pozīcijām. Šajā plašajā kolekcijā bija arī vienkāršas kurpes, kas pazīstamas kā Nike Field General. Lai gan tolaik tās bija populāras, gadu gaitā tās aizstāja modernākas futbola kurpes, taču kaut kas par tām palika Nike vadības atmiņā, un vairāk nekā četras desmitgades vēlāk tās bija gatavas atgriezties ar pārsteidzošu atgriešanos.
Interesants laiks
Nike ienāca amerikāņu futbola apģērbu tirgū interesantā laikā šim sporta veidam. 1970. gadā divas galvenās futbola līgas Amerikas Savienotajās Valstīs, Nacionālā futbola līga un Amerikas futbola līga, apvienojās, izveidojot jauno NFL, kas kļuva par populārāko sporta organizāciju valstī. Vienlaikus ar to arvien plašāku izplatību ieguva mākslīgās spēļu virsmas, īpaši pēc AstroTurf ieviešanas 60. gadu vidū un amerikāņu futbolam paredzētā Poly-Turf ieviešanas 1970. gadā. Lai gan daži spēlētāji priekšroku deva dabīgajai zālei, jo tā bija saudzīgāka un mazāk traumējoša, mākslīgās virsmas bija izturīgākas un vieglāk kopjamas, un daudzi stadioni pāriet uz tām 60. gadu beigās un 70. gadu sākumā. 1971. un 1972. gadā Super Bowl V un VI tika spēlēti uz Poly-Turf, lai gan drīz pēc tam šis materiāls tika izņemts no ražošanas, jo tas slikti darbojās karstā laikā. AstroTurf bija daudz efektīvāks, un 1974. gadā Rice Stadium Hjustonā, Teksasā, kļuva par pirmo šāda veida laukumu, kurā notika Super Bowl.
Dizaina izmaiņas
Apmēram šajā laikā Nike ieviesa vienu no savām pirmajām amerikāņu futbola apavām: Bill Bowerman Astrograbber. Kā liecina nosaukums, tās bija paredzētas mākslīgām spēļu virsmām, kas tolaik bija lielisks apavu risinājums. To popularitāte pavēra ceļu jauniem dizainiem, tostarp apaviem ar tapām, piemēram, Shark un Piranha, kā arī citiem apaviem ar plakanām gumijas zolēm, kas piemērotas mākslīgajam zālienam, piemēram, Hawk un Mako. 1970. gados sporta zinātnieki atklāja, ka amerikāņu futbola spēlētāju kāju traumu skaitu var samazināt, veicot noteiktas izmaiņas spēlētāju apavos, daudzas no kurām tos padarīja līdzīgus futbola apaviem. Šie faktori ievērojami ietekmēja dizainu, un 1980. gados lielākā daļa amerikāņu futbola apavu bija zema profila, futbola apaviem līdzīgi apavi. Tieši šajā dinamiskajā, nepārtraukti mainīgajā sporta vidē Nike laida klajā Field General.
Labi izstrādāts amerikāņu futbola apavs
1982. gadā laistie Nike Field General bija augstas kvalitātes futbola apavi ar elegantu dizainu. To nosaukums bija iedvesmots no slenga termina, ar ko apzīmē spēlētāju, kurš laukumā vada uzbrukumu. Patiešām, Nike, izstrādājot šo apavu, ņēma vērā šo pozīciju, aprīkojot to ar Bowerman slaveno Waffle zoli ar dziļām riepām, kas nodrošina izcilu stabilitāti un daudzvirzienu saķeri uz mākslīgajiem laukiem. Tam bija arī ērta putu polsterēta vidējā zole un aerodinamiska virsa no viegla neilona un ādas, kas veicināja labu ātrumu un paātrinājumu, kā norādīts agrīnā reklāmā: “Un kad zāle ir mākslīga, Nike ir dabiska izvēle. Ar Field General minimālam svaram un maksimālai ātrumam.” Rezultātā tas ļāva kvartbakiem spēlēt ar pārliecību un veiklību, palīdzot viņiem viegli manevrēt ap kabatu, veikli izvairīties no briesmām un pat veikt drosmīgus uzbrukumus, kad bija pienācis īstais brīdis.
Zvaigžņu spēks
Field General bija populāra izvēle daudziem NFL kvartbekiem, un Nike izmantoja viņu zvaigžņu spēku, lai reklamētu šo apavu. Viens no nozīmīgākajiem atbalstītājiem bija Dan Fouts no San Diego Chargers, kurš 1980. gadu sākumā bija lieliskā formā, palīdzot savai komandai izcīnīt trīs AFC West divīzijas titulus pēc kārtas un četras reizes pēc kārtas iegūt NFL labākā garāmgājiena līdera titulu. 1982. gada sākumā viņš spēlēja galveno lomu tā sauktajā "Epic in Miami" — plaši uzskatītajā par vienu no labākajām spēlēm NFL vēsturē —, kuras laikā viņš lauza vairākus franšīzes un pēcsezonas rekordus, metot 433 jardus pagarinājumā, kas nodrošināja Chargers uzvaru. Arī viņa komandas biedrs Kellen Winslow spēlēja izcili, uzstādot jaunu izslēgšanas spēļu rekordu ar trīspadsmit uztveršanām 166 jardu attālumā un vienu touchdown. Ap šo laiku Winslow kopā ar Fouts un prasmīgo plašo uztvērēju John Jefferson parādījās militāri iedvesmotā plakātā „Bombs Away”, kas parādīja Nike amerikāņu futbola apavu daudzpusīgumu. Fouts bija ideāls kvaterbeks, lai pārstāvētu Field General, jo viņa sasniegumi 1982. gadā viņam ieguva NFL Offensive Player of the Year balvu. Tajā pašā laikā viņš un Winslow abi iekļuva tā gada Pro Bowl, tika iekļauti All-Pro Team un vēlāk kļuva par Hall of Famers.
Field Generals
Fouts parādījās arī īpaši atmiņā paliekošajā plakātā „Field Generals”, kurā bija attēloti ne mazāk kā astoņi līgas labākie spēlētāji dažādās armijas uniformās no dažādiem Amerikas vēstures periodiem. Tieši blakus Fouts bija divi Super Bowl uzvarētāji no Oakland Raiders: Marc Wilson un Jim Plunkett. Abi cīnījās par sākuma kvartbeka pozīciju savā laikā Raiders komandā, un pieredzējušākais Plunkett 1980. gadā vadīja komandu līdz Super Bowl XV, kur viņš tika nosaukts par MVP par saviem 261 jardu garajiem metieniem un trim touchdowniem 27-10 uzvarā pār Philadelphia Eagles – sniegums, kas viņam arī nodrošināja NFL Comeback Player of the Year balvu. Blakus Wilsonam un Plunkettam bija daudzsološais Detroit Lions saspēles vadītājs Eric Hipple, ar cienīto Archie Manningu blakus. Manning bija spēlējis vienpadsmit sezonas New Orleans Saints, kur viņš bija izveidojis reputāciju kā augsta līmeņa spēlētājs, neskatoties uz to, ka saņēma maz aizsardzības no savas komandas. Piemēram, 1980. gada sezonā viņš sasniedza labākos rezultātus savā karjerā, metot iespaidīgus 3716 jardus un 23 touchdownus, lai gan Saints uzvarēja tikai vienā no sešpadsmit spēlēm. Pārējās Field Generals vietas ieņēma trīs citi spēlētāji: Vince Evans no Chicago Bears kopā ar Jim Zorn no Seattle Seahawks, kurš bija pazīstams ar savu spēju izvairīties no briesmām – ko viņam palīdzēja izdarīt Field General – un izcilais piespēlētājs Bert Jones, kurš pēc deviņām veiksmīgām sezonām Baltimore Colts komandā aizvadīja pēdējās spēles savā karjerā Los Angeles Rams komandā.
Ikdienas lietošana
Elites sportisti, kas pārstāvēja Field General uz laukuma, ārpus tā šīs kurpes kļuva populāras gan amatieru spēlētāju, gan dedzīgo fanu vidū, kuri bija iespaidojušies par to, kā tās uzlaboja viņu mīļāko kvartbeku mobilitāti un ātrumu. Tās drīz kļuva par iecienītu modeli Nike amerikāņu futbola apavu klāstā, ko zīmols aprakstīja kā „ātrs, spēcīgs un nežēlīgs” reklāmās, norādot: „Nav labāka veida, kā sasniegt slavu.” Lai gan galvenokārt tas bija sporta apavu modelis, daži mazumtirgotāji Field General tirgoja arī kā labu izvēli „ikdienas lietošanai”, jo tā „150 tapu zole” nodrošināja „profesionāļu izskatu un augstu veiktspēju”, un apavi turpināja parādīties gan uz laukuma, gan ārpus tā.
Mainīgās tendences
1980. gados Field General piedzīvoja lielisku panākumu, vairākus gadus atbalstot profesionālos spēlētājus, līdz to aizstāja tehnoloģiski progresīvāki dizaini, piemēram, Nike Premier 90. gadu vidū. Pēc tam tas pilnībā pazuda, atgriežoties tikai nosaukumā uz apaviem, piemēram, Air Max Field General 1998. gadā un Zoom Field General 2014. gadā, kuri abi nebija nekā saistīti ar sākotnējo modeli. Tad, 2020. gada sākumā, parādījās jauna modes tendence – tradicionālie sporta dizaini, kas mudināja vairākus zīmolus atgriezties pie ikoniskajiem siluetiem no pagātnes. Adidas Samba, kura vēsture bija sakņota Eiropas futbola kultūrā, šajā laikā bija īpaši veiksmīga, bet 2023. gadā sāka cirkulēt baumas par Nike plāniem atgriezties pie noteiktiem amerikāņu sporta apaviem. Sneaker žurnāli ierosināja, ka Astrograbber tiks atkārtoti laists tirgū sadarbībā ar luksusa apģērbu zīmolu Bode, un drīz pēc tam ziņoja, ka Field General atgriezīsies sadarbībā ar augstas klases apģērbu veikalu Union LA.
Agrīna parādīšanās
2023. gada decembrī superzvaigžņu aktieris Timothée Chalamet tika fotografēts basketbola spēles starp New York Knicks un LA Clippers malā, valkājot neidentificētas sporta kurpes ar elegantu baltu virsu, spilgti sarkanām svītriņām un bagātīgu melnu zoli. Tas bija viens no pirmajiem jaunā Field General '82 redzējumiem, un tā parādīšanās izraisīja milzīgu sajūsmu un sagatavoja augsni spēcīgai atgriešanai.
Laikā atbilstošs izlaišanas laiks
Field General '82 tika laists tirgū tieši pēc 2023/24 NFL sezonas noslēguma, kurā Patrika Mahomesa Kansas City Chiefs komanda Super Bowl LVIII finālā ar tikai trīs punktu pārsvaru uzvarēja San Francisco 49ers komandu. Daudzi no spēlētājiem, kas tajā dienā bija laukumā, valkāja Nike apavus, demonstrējot zīmola amerikāņu futbola apavu modeļu ilgstošo mantojumu. Izmantojot Super Bowl izraisīto ažiotāžu, Nike 2024. gada februāra beigās laida klajā pirmos Field General '82 apavus, sākot ar acīm piesaistošajiem "White & Varsity Red", kurus Čalamets bija valkājis tikai dažus mēnešus iepriekš. Tās dizains bija gandrīz identisks 1982. gada versijai, ar tādu pašu izturīgu virsu no austi tekstilmateriāla un ādas paneļiem uz iešūtas gumijas zoles, kas satur mīkstu putu polsterējumu un ir atbalstīta ar Waffle ārējo zoli klasiskai saķerei. Tradicionālie ādas Swooshes rotāja sānu malas, lielie Nike burti rotāja papēža uzliku, retro stila zīmols bija uzšūts uz mēles uzlikas, un izmēra teksts bija uzdrukāts uz iekšējās apakšdaļas, gudri atsaucoties uz oriģinālo apavu modeli.
Stilīga krāsu kombinācija
Lai gan Field General '82 apavi bija izgatavoti no moderniem materiāliem, kas nodrošināja stabilu konstrukciju, tie vairs nebija piemēroti futbola laukumam, bet piedāvāja ikdienas komfortu un pievilcīgu vecās skolas izskatu. Ar savu minimālistisko, vienkāršo ārējo izskatu apavi ļāva izmantot kontrastējošu krāsu blokēšanu, un Nike ātri laida klajā virkni papildu krāsu variantu, daži no kuriem bija iedvesmoti no retro dizainiem, piemēram , „White & Black”, citiem bija mūsdienīgāki toņi. Lielākā daļa no tām bija viegli kombinējamas, un siluets bija iecienīts savā neuzbāzīgajā, zemā profilā. Tomēr šajā agrīnā posmā tas galvenokārt palika nepamanīts, gūstot vidēju panākumu.
Sadarbība ar Union LA
Pēc šīs veiksmīgās, bet pieticīgās atklāšanas Nike turpināja savu plānu izlaist sadarbības sporta kurpes ar Union LA. Galarezultātā 2024. gada vasarā tika izlaistas trīs dažādas krāsu variācijas, katra ar virkni pārsteidzošu un nedaudz rebelišķu izmaiņu salīdzinājumā ar pamata modeli, piemēram, papildu pārklājumi, krāsainas zigzaga šuves un stilīgs dubultā zīmola logotips. Visu sadarbības projektu papildināja dzeltena kaste, kas izskatījās kā 1980. gadu skolas skapītis, atsaucoties uz sadarbības projekta naratīvu „Union pret visiem”. Tas stāstīja par veiksmīgu vidusskolas futbolistu no tā laika, kurš, kā teikts, mācījās Union F. Hampton vidusskolā – „jaunākajā vidusskolā reģionā” , lepojās ar savu pozīciju komandā un pārstāvēja to, kad vien iespējams, valkājot savas Union LA sporta kurpes un atbilstošu kreklu. Stāsts palielināja sadarbības pievilcību, izmantojot atmiņā paliekošus attēlus, kuros redzami 1980. gadu vidusskolēni, valkājot šīs kurpes, un krāsu kombinācija „Shimmer” kļuva īpaši pieprasīta.
Comme des Garçons „Black and Pink Market” krāsu kombinācija
Vēlāk 2024. gadā Nike sadarbojās ar japāņu modes zīmolu Comme des Garçons, lai radītu vēl drosmīgāku Field General versiju. Tā bija ierobežota izlaiduma prece, kas bija pieejama tikai CDG “Black and Pink MARKET MARKET” pop-up veikalā, kurš darbojās tikai divas nedēļas novembra sākumā Haradžuku, Tokijā. Vārds „MARKET” bija atkārtoti uzdrukāts uz melnā apvalka lieliem baltiem burtiem, radot unikālu, pārsteidzošu izskatu, kas pievērsa vēl lielāku uzmanību atgriezušajamies siluetam.
Aizraujoša izlaides kampaņa
Tikmēr Apvienotajā Karalistē Nike veicināja vispārīgāku krāsu variantu izlaišanu, SNKRS lietotnē izlaižot eleganto „London” izdevumu ar burvīgu kampaņu, kurā bija iekļautas atšķirīgas stāstus no radošās zīmola aģentūras Ultra un Sam Le Roy, kurš bija apavu žurnāla un mediju platformas Hartcopy redaktors. Kopā ar Ultra viņi izveidoja mierīgu video, kurā attēloti mākslinieki, kas savienojas ar dabu un āra tamborēšanu, bet Le Roy iedziļinājās savā aizrautībā ar sporta apaviem un modernu apavu plašāko mērķi, atsaucoties uz Field General kā „ikdienas, universāliem apaviem”, kurus var kombinēt ar visdažādākajiem apģērbiem. Abas filmas izdevās atspoguļot dažādas perspektīvas par mūsdienu sporta apavu kultūru, parādot, ka tādi modeļi kā Field General ir plaši pieprasīti ne tikai sporta jomā.
Sociālo tīklu ažiotāža
Tas viss nodrošināja Field General '82 stabilu izaugsmi pirmajā atgriešanās gadā, un līdz 2025. gada sākumam tas bija guvis plašāku uzmanību internetā. Sociālo tīklu ietekmētāji sāka to iekļaut savos ikdienas apģērbos, demonstrējot tā daudzpusīgo, nostalģisko izskatu tā sauktajos „get ready with me” video. Tas perfekti atbilst tā laika modes tendencēm un drīz vien tika atzīts par vienu no labākajiem vasaras brīvā laika apaviem, jo tā popularitāte turpināja pieaugt.
Ietekmīgi spēlētāji un dziļi stāsti
Apmēram šajā laikā 2024/25 amerikāņu futbola sezona tuvojās kulminācijai, un Nike nolēma vēlreiz izcelt Field General. Šoreiz zīmols to izdarīja kampaņā, ko izstrādāja progresīva jauniešu kultūras izklaides aģentūra Dazed Studio. Dazed, kas pazīstama ar ietekmīgu zīmolu kampaņu veidošanu, izmantojot drosmīgu stāstīšanu un robežas paplašinošu radošumu, izmantoja savu inovatīvo stilu, lai izceltu Field General apvienoto tradicionālo veiktspēju un moderno dzīvesveida estētiku, tādējādi godinot tā sportisko mantojumu un veicinot tā atkārtoto ieviešanu. Kampaņā piedalījās kvaterbeks, kas kļuvis par cilvēktiesību aktīvistu, Kolins Keperniks, meiteņu flagfutbola zvaigzne Janasia Vilsone un Ņujorkas Giants līnijspēlētājs Kejvons Tibodo, katrs no viņiem demonstrējot Field General ikdienas daudzpusību attēlos, kas iedvesmoti no vecām fotogrāfijām, kurās iemūžināti augstākā līmeņa sportisti neformālos brīžos ārpus futbola laukuma. Kaeperniks un Tibodo tika attēloti atpūšoties izsmalcinātos ikdienas apģērbos ar elegantiem baltiem, melniem un gumijas krāsas apaviem, bet Vilsone parādījās sportiskā kapuces jakā un šortos, valkājot līdzīgu dizainu, bet ar melnu zoli klasiskā gumijas toņa vietā. Ceturtajā attēlā Kaepernick un Thibodeaux redzami sēžot uz dīvāna un spēlējot videospēles, uzsverot, kā katrs sportists šo apavu modeli ir integrējis savā personīgajā stilā. Šī izsmalcinātā kampaņa, kas tika laista klajā laikā, kad tuvojās 2025. gada februāra Super Bowl, parādīja Field General apavu modeļu nemainīgo kvalitāti, vienlaikus godinot amerikāņu futbola un tā leģendāro spēlētāju dziļo ietekmi uz modi un kultūru.
Laikmetīgs sporta apavs
No 1980. gadu amerikāņu futbola zvaigžņu atbalstīšanas līdz kļūšanai par 2020. gadu modes ikonu, Nike Field General ir piedzīvojis apbrīnojamu ceļojumu. Tās sporta orientētās funkcijas padarīja to funkcionāli efektīvu, kad tā pirmo reizi parādījās, un nodrošināja uzticamu komfortu kopā ar elegantu retro izskatu, kad tā vairāk nekā četrdesmit gadus vēlāk piedzīvoja spēcīgu atgriešanos. Šodien to nemirstīgais dizains padara par stilīgu dzīvesveida sporta apavu, kas to aizved tālu aiz sporta saknēm, uz sfērām, kas sākotnējam siluetam bija gandrīz neiedomājamas.