SPORTSHOWROOM

Nike

Shox

Atšķirīga elastīgu sporta apavu klāsts.

Nike Shox
© Nike

Jauna veida amortizācija

80. gadu sākumā Nike Air amortizācijas tehnoloģija sāka strauji attīstīties. Sākotnēji tā tika ieviesta zīmola skriešanas apavos 70. gadu beigās, bet pēc tam tika pievienota plašam modeļu klāstam, sākot no basketbola apaviem līdz ikdienas apaviem. Tomēr Nike vienmēr ir bijis novatorisks, un drīz vien tā dizaineri sāka strādāt pie jauna veida amortizācijas. Kamēr Air bija balstīts uz mīkstiem, spilvenveida polsterējumiem, kas pildīti ar inertu gāzi, šī atbalsta sistēma bija vairāk mehāniska. Tādējādi tā radīja pilnīgi jaunas problēmas dizaineru komandai. Tomēr, kad tās tika atrisinātas, šis ambiciozais projekts radīja unikālu apavu veidu, kāds līdz tam vēl nebija redzēts. Paplašinoties līdz neparastu dizainu kolekcijai, kas apvienota zem Nike Shox zīmola, tas mainīja sporta apavu tirgu un joprojām rada viļņus kultūrā.

© Nike

Relikvijas atklāšana

Gadu desmitiem vēlāk, 2023. gadā, kuratoru grupa, kuru vadīja slavenais Glenn Adamson, saņēma ekskluzīvu piekļuvi Nike arhīvu nodaļai. Šī reta privilēģija tika piešķirta, lai komanda varētu atrast priekšmetus, ko izstādīt izstādē, kas 2025. gadā tiks atklāta Vitra Design Museum Vācijā. Meklējumu gaitā, līdzās prototipiem un neizlaistiem dizainiem, viņi atklāja dīvaini izskatošu ierīci. Tā sastāvēja no liela metāla rāmja ar apavu centrā, ar lielām atsperēm priekšējā daļā un aiz papēža, un no pirmā acu uzmetiena bija grūti iedomāties, kāds varētu būt tās mērķis. Faktiski tas bija izgatavots, lai pētītu, kā atsperes ietekmē kurpes kustību un amortizāciju. Šis eksperimentālais ierīce bija relikvija no Nike Shox projekta pirmsākumiem un perfekti raksturoja tā neparasto domāšanu.

Sarežģīts izaicinājums

Šāda specializēta aprīkojuma klātbūtne Nike arhīvos liecina par to, cik grūti bija izstrādāt efektīvu mehānisku amortizācijas sistēmu, kas, iespējams, ir iemesls, kāpēc izstrādes process ilga tik ilgi. Shox projekts sākās 1984. gadā, un to vadīja dizaineris Bruce Kilgore, kurš tikko bija radījis vienu no zīmola ikoniskākajiem modeļiem — Air Force 1. Kilgore komanda novēroja sprinterus, kuri skrien pa elastīgo poliuretāna skrejceļu Hārvarda Universitātē, lai gūtu iedvesmu, un veica virkni biomehānisku testu, lai pārbaudītu, vai šo materiālu var izmantot, lai radītu tādu pašu atsaucību apavos. Tajā laikā Air Max vēl nebija izgudrots, un Shox amortizācija bija paredzēta kā pārsteidzošs Nike Air turpinājums, bet dizaineriem bija grūti atrast formulu, kas darbotos.

© Nike

Enerģijas atgriešanās meklējumi

Nākamajā desmitgadē komanda turpināja eksperimentus, mēģinot izveidot amortizācijas sistēmu, kas nodrošinātu lielisku enerģijas atgriešanos — kaut ko, ko tolaik neviena apavu zīmola nebija sasniegusi. Faktiski, 1980. gadu beigās New York Times ziņoja, ka enerģijas atgriešanās koncepcija ir „ārkārtīgi sarežģīta” un „slikti saprotama”, apšaubot pasaules apavu ražotāju apgalvojumus, ka tas vispār ir iespējams. Neraugoties uz to, Nike dizaineri turpināja darbu un izmantoja visdažādākās metodes, meklējot apavus ar enerģijas atgriešanu. Viņi pat mēģināja pievienot vidējai zolei tērauda lokveida atsperes, kuras tradicionāli izmantoja transportlīdzekļu piekares sistēmās, bet izmantojams produkts joprojām nebija atrodams, un pagāja vēl vairāki gadi bez risinājuma. Tikmēr Air Max kļuva par globālu panākumu, un Nike izstrādāja atsaucīgu, enerģiju atgriežošu Zoom Air amortizācijas sistēmu. Beidzot, pateicoties tādu vadošo dizaineru kā Sergio Lozano (Air Max 95 idejas autors) ieguldījumam un mūsdienīgām putu ražošanas metodēm, komandai izdevās izveidot darboties spējīgu prototipu. Tas bija 1997. gads.

© Nike

Shox pīlāri

Beidzot pilnveidojot Shox zoli, Nike dizaineriem bija nepieciešami vēl trīs gadi, lai izstrādātu pirmo siluetu, kurā to izmantot. 2000. gadā tika laists klajā šis revolucionārais modelis ar nosaukumu Nike Shox R4, kas atspoguļoja apavu dizainu. Burtu R apzīmēja skriešanu, kas bija piemēroti, ņemot vērā, ka Nike jau sen bija sporta apavu tehnoloģiju līderis, bet cipars 4 apzīmēja jauno amortizācijas konstrukciju, kas sastāvēja no četriem stabiņiem, kas tika saukti par Shox Pillars jeb „puckiem”. Katrs Pillar, kas atradās zem papēža, bija doba caurule, izgatavota no īpaša veida poliuretāna putuplasta, kura elastīgās īpašības ļāva tai absorbēt kājas triecienu pret grīdu, saspiežoties zem tās svara, pirms atgriezties atpakaļ un atdot enerģiju valkātājam, kad tā atkal pacēlās. Četras kolonnas tika noturētas vietā starp divām TPU plāksnēm, kas atradās zem papēža, viena virs tām un otra zem tām, ar nelieliem iecirtumiem centrā, lai nodrošinātu, ka katra kolonna spiežas uz iekšu, nevis uz āru, un tādējādi sasniegtu atsperes enerģijas atgriešanu, kāda bija paredzēta to konstrukcijā. Tas palīdzēja stabilizēt visu Shox struktūru, bet tradicionālā Phylon putplasta pildījums pārējā vidējā zolē nodrošināja ērtu atbalstu līdz pat pirkstiem.

© Nike

Shox BB4

Neilgi pēc R4 izlaišanas Nike laida klajā savu otro mehāniski amortizēto apavu modeli Shox BB4. To izstrādāja Eric Avar, kurš bija radījis dažus no Nike veiksmīgākajiem basketbola apaviem 90. gados, sākot no klasiskiem firmas modeļiem, piemēram, Air Max Penny, līdz ļoti inovatīvajiem Air Foamposite One. Avar centās katram savam dizainam piešķirt „vienu drosmīgu, ikonisku izpausmi”, norādot, ka ir iespējams „iztikt ar divām”. Shox BB4 modelim viņam bija nepieciešama tikai viena, jo viņš centās padarīt Shox amortizāciju par modeļa galveno elementu, dekorējot kolonnes spilgtās krāsās, piemēram, Lapis un University Red.

© Nike

Tehnoloģiski progresīvs dizains

Papildus spilgti krāsotajām kolonnām Avar apveltīja Shox BB4 ar augsto tehnoloģiju funkcijām, lai optimizētu to intensīvam basketbola sportam. Sīki izstrādāts dizaina apraksts no tā laika atklāj daļu no šīm funkcijām, tostarp priekšpēdas atbalstus, kas novērš pēdas griešanos, formētu sintētiskās ādas virsu, kurai ir „iekšēja mediālā puse pret apgriezienu stabilitātes struktūra”, un zigzaga formas ārējo zoli, kas izgatavota no izturīgas gumijas un nodrošina maksimālu saķeri. Interesanti, ka tajā jaunā amortizācija tika aprakstīta kā „atklāta fāzes papēža Air-Sole vienība”, iespējams, vēloties to saistīt ar Air tehnoloģiju, kas bija padarījusi zīmolu tik veiksmīgu, jo katrā no caurulītēm bija gaiss izcirstajā centrā. Papildus šai papēža vienībai BB4 priekšējā daļā bija šarnīra Zoom Air vienība, kas nozīmē, ka tajā bija divas no elastīgākajām vidējās daļas tehnoloģijām. Tas ļāva Nike tajā pašā rakstā apgalvot, ka šīs ir „nākotnes augstas veiktspējas, modernākās un inovatīvākās basketbola apavi” un ka tās ir „izstrādātas, lai spēles labākajiem spēlētājiem nodrošinātu augstāko līmeni eksplozivitātes, stabilitātes un ātruma ziņā”.

© Nike

Futūristiska estētika

R4 un BB4 guva lielu uzmanību, kad tās pirmo reizi parādījās, ne mazākā mērā pateicoties to futuristiskajai estētikai, kas atbilstoši laikmeta garam. Bija sācies jauns tūkstošgades sākums, un pastāvēja spēcīga vēlme pēc produktiem, kas izskatījās kā no nākotnes. Shox Pillars noteikti izskatījās tā, bet arī R4 un BB4 gludais veidots augšdaļas dizains atbilstoši šai tendencei. Tas nebija nejaušs sakars, jo abu apavu dizaineri par iedvesmas avotu bija izmantojuši kosmosa tērpus un citu kosmosa laikmeta aprīkojumu. Līdzās īpaši izstrādātajam Nike Shox logotipam gan R4, gan BB4 bija arī Nike vizionārā Alpha Project piecu punktu logotips, kas tika ieviests 1999. gada sākumā un kura mērķis bija palīdzēt sportistiem uzlabot savus rezultātus, izmantojot profesionāli izstrādātu apģērbu. Tas pats par sevi piešķīra apaviem zinātniskās fantastikas noskaņu, tāpat kā spīdīgie sintētiskie materiāli un metāliski toņi, plūstošās līnijas un perforācijas, atstarojošie akcenti un maigi raibie elementi. Turklāt papēža kolonnas izskatījās kā kosmosa raķešu dzinēji, tāpēc viss dizains izskatījās kā tehnoloģija, kas atvests no nākotnes.

Neaizmirstams sporta brīdis

Šī kombinācija no modernākajām veiktspējas tehnoloģijām un izteiksmīgā izskata nodrošināja pirmajiem Shox apaviem spēcīgu sākotnējo popularitāti. Tomēr tieši BB4 kļuva patiesi populāri, pateicoties sportiskam brīdim, kas šodien ir tikpat pārsteidzošs kā toreiz. Tas notika 2000. gada Olimpiskajās spēlēs Sidnejā, kad ASV vīriešu basketbola komanda cīnījās par savu 12. zelta medaļu šo spēļu vēsturē. Jau uzvarējusi Ķīnu, Itāliju, Lietuvu un Jaunzēlandi, ASV komanda 25. septembrī ieradās Sidnejas The Dome, lai aizvadītu pēdējo grupas spēli pret Franciju. Spēle bija jau otrajā puslaikā, un ASV komanda jau bija izveidojusi 15 punktu pārsvaru, kad komandas kapteinis Gerijs Peitons (Gary Payton) devās uz grozu, bet viņa metiens bija neprecīzs. Kad bumba atlēca un Francijas komanda centās to pārņemt, no nekurienes ieradās Vins Karters, lai turpinātu spēli. Karters bija kļuvis slavens divās iepriekšējās NBA sezonās, vispirms 1999. gadā iegūstot Gada debitanta balvu, un pēc tam 2000. gadā ar vienu no leģendārākajām sniegumiem Slam Dunk Contest vēsturē, kurā viņš uzvarēja ar neparastu stilu pēc virknes satriecošu metienu. Tomēr tas, ko viņš izdarīja pēc tam, pārspēja visus iepriekšējos sasniegumus. Viņš pārvarēja trīspunktu līniju, dodoties uz grozu, tikai lai sastaptos ar garāko vīrieti laukumā, 2,18 metrus garo francūzi Frédérick Weis. Neapstājoties, viņš turpināja skriet, izmantojot savas jaunas Shox sporta kurpes, lai lēktu pāri milzu aizsarga galvai un iemestu bumbu grozā.

© Nike

Le dunk de la mort

Slavenā fotogrāfija, kas iemūžinājusi Kārtera neticamo metienu, attēlo spēlētāju, kas karājas gaisā virs pārsteigtā Veisa, ar pāri gludām baltām un tumši zilas krāsas Shox BB4 apaviem kājās un bumbu vienā rokā, ko viņš met grozā. Fonā redzami viņa komandas biedri Gerijs Peitons un Kevins Garnets, kas skatās ar apbrīnu, pēdējais ar atvērtu muti no pārsteiguma. ASV komanda uzvarēja spēli ar pārliecinošu pārsvaru un nedēļu vēlāk atkal pārspēja Franciju, izcīnot zelta medaļu, bet Kārtera pārsteidzošais metiens, iespējams, bija turnīra visatmiņasvērtīgākais brīdis, kas nodrošināja lielisku publicitāti BB4 apaviem. Francijas medijos šis metiens kļuva pazīstams kā „le dunk de la mort” jeb „Nāves metiens”, bet ASV tas ieguva vietu vēsturē kā viens no visvairāk ikoniskajiem „posterizācijas” piemēriem – spēlētāja veikums, kas ir tik ievērojams, ka to var attēlot uz plakāta.

Veiksmīgas partnerības sākums

Veisam „Nāves metiens” bija pazemojošs brīdis, bet viņš to uztvēra labi, un, kad ESPN intervēja viņu par šo notikumu 15. gadadienā, viņš bija lielmutīgs, sakot, ka Kārters „ir pelnījis ierakstīties vēsturē”. Viņš arī paziņoja, ka 2000. gada 25. septembris bija diena, kad viņš „iemācījās, ka cilvēki var lidot”. Tikmēr Carteram tas bija karjeru noteicošs brīdis, kas iezīmēja ilgtermiņa partnerības sākumu ar Nike un bija ārkārtīgi svarīgs viņam pēc tam, kad viņš bija atteicies no 10 gadu līguma ar Puma agrāk tajā pašā gadā. No tā laika Shox modeļi bieži tika izmantoti kā viņa firmas apavi, un viņš kopā ar komandas biedru Geriju Peitonu parādījās virknē ironisku reklāmu, kas demonstrēja Shox atbalsta sistēmas elastīgumu. Izmantojot Kārtera neparasto olimpisko danku, kas pats par sevi bija ideāla reklāma šai tehnoloģijai, Nike izveidoja mārketinga kampaņu, kas galvenokārt balstījās uz vienu skaņu: Shox Pillars "boing". Šo skaņu varēja dzirdēt visās televīzijas reklāmās, kurās Kārteris lēca pāri cilvēkiem, lai veiktu slam dunk, un šis vārds parādījās kā vienīgais teksts plakātos, kas reklamēja Shox.

© Nike

Shox VC 1

2001. gadā, pateicoties šai atmiņā paliekošajai kampaņai, tika laists klajā Carters pirmā firmas apavu modelis Shox VC 1. Tās izstrādāja Nike Basketball toreizējais dizaina direktors Ārons Kūpers, kurš pēc pievienošanās kompānijai kā vecākais dizaineris 1994. gadā bija kļuvis par spēcīgu radošo balsi šajā nodaļā. Apaviem bija jābūt aprīkotiem ar pilna garuma Shox amortizāciju, taču inženieri nespēja izstrādāt darbotiesspējīgu produktu laicīgi līdz plānotajam izlaišanas datumam. Rezultātā apaviem bija četri Shox balsti papēdī, tāpat kā BB4, bet to novatoriskā augšdaļa sastāvēja no cieši pieguļoša tīkla apava, kas bija ietverts Foamposite slānī. Šī izturīgā, aerodinamiskā ārējā daļa, zeķveida iekšējā daļa un atsperīgā zole ļāva Carteram kustēties ātrāk, lidojāmāk un elastīgāk nekā jebkad agrāk. Tajā pašā laikā minimālistiskā ārējā daļa tika akcentēta ar Nike Shox logotipu un pieciem Alpha Project punktiem, un tā tika nostiprināta, izmantojot jaunu cilindriskas formas auklas fiksācijas sistēmu, ko izstrādāja Cooper un vēlāk patentēja Nike.

Shox sērijas paplašināšana

Tajā pašā gadā, kad tika izlaists VC 1, Nike arī atkārtoja savu Shox skriešanas līniju, vispirms ar R4+, kam bija tīkla virsa un rāvējslēdzēja sistēma, un pēc tam ar modeli, ko sauca par Shox NZ. Tika izveidots arī īpašs Shox treniņu apavs, pazīstams kā XT, kam zem pēdas vidusdaļas tika pievienoti vēl trīs Shox balsti, kopā veidojot septiņus atbalsta balstus. 2002. gadā Shox tehnoloģija tika izmantota beisbola apavos, kas tika izmantoti All-Star spēlētāja Ken Griffey firmas līnijā, kura iepriekšējie apavi vienmēr bija aprīkoti ar Air Max amortizāciju. Tomēr visnovatoriskākie silueti atkal bija tie, ko radīja Nike Basketball, kura dizaineri beidzot izdevās pagarināt Shox amortizāciju visā Shox VC 2 zoles garumā. VC 2 elegants un izsmalcināts izskats bija balstīts uz Bentley, un tā avangardiskais dizains ietekmēja Andy Caine pievienoties zīmolam. Vēlāk viņš atzīmēja, ka apavi bija „vienlaikus sarežģīti un vienkārši”, un galu galā kļuva par Nike apavu dizaina viceprezidentu.

© Nike

Pavasaris viņa solī

Lai parādītu enerģiju atgriežošo atsperīgumu, kas raksturīgs Carter otrajām firmas apavām, Nike izveidoja vēl vienu vieglprātīgu reklāmu, kurā galveno lomu spēlēja Toronto Raptors spēlētājs. Tajā viņš dejo pa ielu ar atsperīgu soli, enerģiski lecot uz koka, lai glābtu sievietes kaķi, pirms aiztur zagli, dejo ar sievieti uz ceļa un veic virkni akrobātisku kustību. Beigās viņš iet cauri durvīm ar uzrakstu „Raptors Basketball”, pirms norāva savu violeto uzvalku, atklājot, ka zem tā viņš valkā basketbola formu, un skrēja uz laukumu, lai spēlētu maču. Tāpat kā iepriekšējās reklāmās, arī šī uzsvēra Nike Shox basketbola apavu veiktspēju, kurus tagad valkāja vairāki NBA spēlētāji, tostarp All-Star Jason Kidd, kurš kopā ar Carteru piedalījās 2000. gada Olimpiskajās spēlēs.

Shox Stunner

Tomēr populāri bija ne tikai VC modeļi: cits Cooper izstrādātais dizains, pazīstams kā Shox Stunner, tika uzskatīts par vienu no labākajiem Shox basketbola apaviem. Šie ļoti modernie apavi tika radīti pēc tam, kad Cooper un viņa kolēģis dizaineris Eric Avar nolēma godināt kolēģi David Bond, kurš atstāja uzņēmumu, ar īpašiem apaviem, kas veltīti viņa radošajai ietekmei uz Nike Basketball vairāk nekā desmit gadu laikā, strādājot šajā nodaļā. Lai to izveidotu, viņi apkopojot augstas veiktspējas funkcijas no dažiem no ietekmīgākajiem zīmola modeļiem 90. gadu beigās un 2000. gadu sākumā, piemēram, Nike Air Penny IV, Air Flightposite, Air Kukini un Air Presto. Tā vietā, lai izvēlētos Stunner apaviem Air zoli, kā visiem pārējiem modeļiem, Cooper un Avar nolēma tos izcelt ar Shox amortizāciju, tādējādi parādot, cik augsti šī tehnoloģija tika vērtēta tajā laikā.

Ietekmīgs apavs

Pēc izlaišanas Stunner kļuva neticami populārs, to valkāja tādi ievērojami NBA All-Stars spēlētāji kā Tim Hardaway un Baron Davis, WNBA All-Star Sue Bird un visa Maryland Terrapins komanda, kas nodrošināja vēl vienu lielisku reklāmu Shox tehnoloģijai, jo 2002. gadā, valkājot šos apavus, komanda uzvarēja savā pirmajā NCAA turnīrā. Cooper izveidotajam gudrajam dizainam bija pievienota arī gumijas aproce, kas pati par sevi kļuva ļoti pieprasīta un ietekmēja ļoti veiksmīgo Livestrong Foundation aproci, kas savukārt izraisīja globālu interesi par šāda veida aksesuāriem.

© Nike

Shox amortizācijas uzplaukums un noriet

Nike Shox sporta apavi turpināja būt populāri līdz 2000. gadu vidum, kad sērija tika paplašināta ar vēl vairākiem Vince Carter modeļiem. Tas kulminēja 2006. gadā ar Shox VC 5, bet citi jauni dizaini ietvēra Shox TL, kura nosaukums bija balstīts uz "pilnīgo" Shox segumu, ko nodrošināja divpadsmit kolonnas gar zoles garumu. Tenisa pasaule arī ieguva Shox dizainu, kad Serena Williams 2004. gadā Flushing Meadows valkāja Shox Glamour, bet 2005. gadā tika izlaists apjomīgais Shox Bomber kā vēl viens basketbola modelis, ko valkāja Indiana Pacers zvaigzne Jermaine O'Neal. Tikmēr Shox apavi parādījās populārajā kultūrā, jo Hugh Laurie bieži tos valkāja, spēlējot cinisko ģēniju Dr. Gregory House augsti novērtētajā TV seriālā. Tad 2006. gadā tehnoloģija iekļuva strīdā, kad Nike apgalvoja, ka konkurējošais apavu ražotājs adidas ir kopējis dažas Shox zoles detaļas, lai izgatavotu savu a3 amortizāciju. Pret adidas tika iesniegta prasība par patenta pārkāpumu, un 2007. gadā šis jautājums tika atrisināts ārpus tiesas. Tomēr šajā brīdī strīds vairs nebija aktuāls, jo Shox kādā veidā bija zaudējis savu pievilcību un tehnoloģija vairs nebija populāra.

© Nike

Pazīstams pazemes aprindās

Pēc 2006. gada Shox apavi vairs nebija tik populāri kā iepriekš, un Nike dizaineri pārtrauca izmantot mehānisko amortizāciju jauno sporta apavu dizainā. Daži uzskatīja, ka tas bija saistīts ar neparasto izskatu, bet citi apgalvoja, ka amortizācija nebija tik elastīga un ērta, kā apgalvoja zīmols. Neatkarīgi no iemesla, Shox uz ilgu laiku pazuda no aprites, saglabājot popularitāti tikai dažādās subkultūrās visā Eiropā, kur tos valkāja noteiktas futbola fanu grupas. Tikmēr Apvienotajā Karalistē tas kļuva par svarīgu daļu no underground grime skatuves, kur Shox Pillars drosmīgais, atšķirīgais izskats radīja spēcīgu modes paziņojumu un ļāva subkultūras pārstāvjiem veidot identitāti, kas tos savienoja. Rezultātā modeļiem kā Shox R4 piešķīra noteiktu ielu kredibilitāti, kas nodrošināja dumpīgu alternatīvu galvenajām modes tendencēm, pat ja to bija aizmirsti lielākā daļa sporta apavu fanu.

Kluss periods

2010. gados Shox varēja redzēt nelielas pazīmes, kad ap 2014. un 2015. gadu parādījās vairāki NZ krāsu varianti kopā ar melnu un zeltu Shox TLX Mid, bet tie nespēja iegūt lielu popularitāti. Zīmols pat eksperimentēja ar radikālākiem dizainiem, tostarp neizlaisto Air Force 1 Shox, ko beigās iegādājās bijušais Nike darbinieks tiešsaistes izsolē. 2018. gadā Nike veica mērķtiecīgākus pasākumus, lai atjauninātu tehnoloģiju, izstrādājot jaunu modeli ar nosaukumu Shox Gravity. Tā atjauninātajā dizainā bija izmantotas gludas cilindriskas kolonnas rāmī zem papēža, radot jaunu Shox izskatu, kas atgādināja 1991. gada prototipu no Kilgore attīstības fāzes. Tad tas tika apvienots ar modernākajām Nike tehnoloģijām, piemēram, Flyknit un Flywire, lai padarītu apavus izturīgākus un ērtākus.

© Nike

Atgriešanās uzmanības centrā

Gravity guva zināmu panākumu, bet tieši apbrīnojamā 2019. gada sadarbība ar Comme des Garçons atkal izvirzīja Shox uzmanības centrā. Izmantojot 2010. gadu beigās radušos tendenci uz apjomīgiem Y2K skriešanas apaviem, CDG sadarbojās ar Nike, lai radītu divas superapjomīgas 2003. gada Shox TL versijas. Tās izskatījās vēl ekscentriskāk nekā oriģināls, ar rupji izgrieztu tīkla virsu, dumpīgu apdari un apžilbinošām Comme des Garçons ķ ēdēm, kas aptvēra pēdas vidusdaļu. Šis acīm tveramais dizains perfekti saderēja ar pilnībā izteiksmīgo Shox polsterējumu zem pēdām un bija lielisks veids, kā atkal ieviest tradicionālo tehnoloģiju sporta apavu kultūrā.

Godinot grime skatuvi

Papildus CdG x Shox sporta apaviem Nike nolēma godināt vēsturisko saikni starp Shox un Apvienotās Karalistes grime skatuvi, sadarbojoties ar britu-nigēriešu reperi un ierakstu producentu Skepta. Skepta, kas bija izcila grime MC 2000. un 2010. gados, izvēlējās TL modeli, jo, ceļojot uz Anglijas ziemeļrietumiem, viņš “redzēja, ka visi bērni valkā Shox”, un vēlējās godināt to, kas viņam bija “īstas ielas kurpes”. Viņa dizainā bija elementi, kas godināja viņa nigēriešu mantojumu, tostarp spēcīgs lauvas uzdruks uz zolītes. Šis iespaidīgais motīvs bija iedvesmots no Nigērijas igbo tautas Isiagu apģērba, kas simbolizē spēku, autoritāti un lepnumu. 2018. gada aprīlī Skepta tika iecelts par Nigērijas virsaiti, tāpēc viņa Shox TL tika izgatavoti, lai godinātu šo faktu, kā arī viņa ģimenes saknes, vienlaikus izmantojot kultūras spēku, lai savienotu valsti ar pārējo pasauli.

© Nike

Atgriešanās sākas

Šīs divas atmiņā paliekošās sadarbības nodrošināja jaunu pamatu, uz kura Nike varēja veidot Shox sporta apavu kolekciju nākamajai paaudzei. Tika atkārtoti ieviesti R4, BB4 un TL, kā arī sieviešu ekskluzīvie modeļi, piemēram, Enigma un Nova. Tas iedrošināja Vincu Kārteru, kurš tobrīd spēlēja pēdējās divas sezonas savā lieliskajā NBA karjerā Atlantas Hawks komandā, atkal iziet uz laukuma Shox sporta apavos. 2019. gadā Nike pat izlaida trīs TL modeļus sadarbībā ar brazīliešu futbolistu Neymar, bet kanādiešu reperis Drake tika redzēts valkājot R4 apavus savā 2019. gada Assassination Vacation Tour, kad Shox atgriešanās sāka uzņemt apgriezienus.

© Nike

Modīgas sadarbības

2020. gadā Shox krāsu variācijas kļuva arvien populārākas, un pēc klusā 2021. gada 2022. gadā notika vēl viena sadarbības uzplaukuma vilnis, kad Nike ilggadējais partneris Supreme izstrādāja divas versijas agrīnā Shox silueta, kas pazīstams kā Ride 2. Šie balti un sarkani sporta apavi iemiesoja Y2K skrējēja retro izskatu ar savu tīkla un plūstošas ādas pārklājumu kombināciju uz biezas vidējās zoles, un, tāpat kā lielākā daļa Supreme x Nike sadarbības, tie izrādījās ļoti populāri. Aptuveni tajā pašā laikā britu dizainere Martine Rose parādīja savu unikālo skatījumu uz šo līniju kā daļu no savas 2023. gada pavasara kolekcijas Londonas modes nedēļā 2022. gada jūnijā. Spēlējoties ar savu iecienīto mules stila apavu modeli, Rose atvēra sava dizaina, pazīstama kā Shox Mule MR4, papēdi un paaugstināja Shox kolonnu augstumu, lai piešķirtu tam vairāk platformas izjūtu. Tajā pašā laikā elegants izšuvums un diskrēts zīmols rotāja apavu augšdaļu, piešķirot tam izsmalcinātu izskatu, kas dizainam nodrošināja plašu atzinību modes pasaulē un noveda pie vēl trīs spilgtu krāsu variantu izlaišanas 2023. gadā.

© Nike

Jauna Shox tehnoloģijas ēra

Nespējot piesaistīt sporta apavu fanu vai ikdienas valkātāju uzmanību gandrīz visā 2010. gadu desmitā, Shox apavi beidzot atgriezās popularitātē 2020. gadu sākumā, sākot jaunu uzplaukuma ēru desmitiem gadu vecajai amortizācijas tehnoloģijai. Balstoties uz populārajām sadarbībām 2022. un 2023. gadā, Nike atkal koncentrējās uz klasiskajiem Shox dizainiem, 2024. gadā izlaižot retro versiju OG R4 kopā ar virkni jaunu krāsu variantu un vēl vairāk Shox TL, kas kopš 2019. gada bija neatņemama daļa no atjaunotās Shox līnijas. Turklāt Shox Ride 2 tika atkārtoti laists tirgū kā vispārējs izlaidums pēc tā panākumiem kā sadarbības sporta apavu modelis divus gadus iepriekš. Pateicoties iepriekšējo gadu ažiotāžai, šie izlaidumi guva lielus panākumus, un radikālie sporta apavi iekļuva kultūrā, parādoties uz slavenību kājām, piemēram, hiphopa zvaigznes Kendrika Lamara, kurš visus pārsteidza, ierodoties uz The Pop Out: Ken and Friends koncertu oriģinālajā R4 Comet Red krāsu kombinācijā. Sociālo tīklu aktivitāte kļuva vētraina, kad viņa fani devās internetā, lai apspriestu ietekmīgā mūziķa neparasto sporta apavu izvēli, un pēkšņi visi atkal runāja par Shox.

© Nike

Tehnoloģija, kas apsteidz savu laiku

Šādi notikumi parāda, cik noslēpumaina ir un vienmēr ir bijusi Nike Shox amortizācijas sistēma, jo vairāk nekā divdesmit gadus pēc tās pirmās parādīšanās tā joprojām valdzina sporta apavu entuziastus visā pasaulē. Lai gan sākotnēji šī tehnoloģija tika izstrādāta kā alternatīva un, iespējams, Nike Air pēctece, visvairāk fanu piesaistījusi Shox Pillars unikālā estētika. Tas ir arī iemesls, kāpēc Shox joprojām ir aktuāls, pat ja ir pieejamas vieglākas enerģiju atgriežošas putas, piemēram, Nike React. Neskatoties uz šādu modernu amortizācijas sistēmu esamību, Shox silueti ir atraduši savu vietu mūsdienu sporta apavu kultūrā gan starp tiem, kas tos atceras no Vince Carter laikiem, gan starp jaunajiem faniem, kas dievina to drosmīgo dizainu. Pat tūkstošgades sākumā šie apavi bija savam laikam ļoti progresīvi, bet ar savu futuristisko stilu un elastīgajām zolēm tie joprojām spēj izraisīt tādas pašas sajūtas.

Read more

SPORTSHOWROOM izmanto sīkdatnes. Par mūsu sīkdatņu politiku.

Turpināt

Izvēlieties savu valsti

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East