ASICS
Gel-Kayano 14
Gandrīz nepamanītas retro skriešanas kurpes, kas kļuva par mūsdienu modes ikonu.
Augsti novērtēta sērija
ASICS Gel-Kayano ir viena no zīmola visvairāk cienītajām un ilgtspējīgākajām sporta apavu līnijām, kuras vēsture aizsākās 1993. gadā. Katrs modelis bija aprīkots ar modernu Gel amortizāciju, nodrošināja atbalstu un komfortu, un dizaineri vienmēr priekšroku deva funkcionalitātei, nevis izskatam. Tāpēc, lai gan šie apavi bieži bija populāri skrējēju vidū, tie reti tika uzskatīti par modes apaviem. Tomēr 2020. gados modes tendences mainījās, un zīmola Gel amortizācijas skriešanas apavu retro estētika no 1990. un 2000. gadiem pēkšņi kļuva par stila virsotni. Rezultātā ASICS atjaunoja vairākus tradicionālos modeļus, bet vislielāko ietekmi atstāja leģendārais Gel-Kayano 14.
Nenoteikta nākotne
Kad ASICS 2008. gadā laida klajā Gel-Kayano 14, šī līnija jau bija labi nostiprinājusies, un katru jauno modeli ar aizrautību un nepacietību gaidīja skrējēji gan Japānā, gan ārvalstīs, piemēram, ASV, kur kopš 1970. gadiem pieauga atpūtas skrējienu popularitāte. Tomēr, neskatoties uz labo reputāciju, sērija nonāca nenoteiktā posmā, jo tās leģendārais dibinātājs un vārda devējs Toshikazu Kayano vairs nebija dizaineru komandas sastāvā. Vizionārais dizaineris, kurš palika uzņēmumā un galu galā kļuva par ASICS arhīva kuratoru, bija devis nozīmīgu ieguldījumu oriģinālā Gel-Kayano Trainer panākumos un pārraudzīja sērijas tehnoloģisko attīstību turpmākajos gados, izstrādājot pirmos trīspadsmit modeļus un padarot tos par cienītiem modeļiem skriešanas aprindās. Bez viņa vadības nebija skaidrs, vai šos augstos standartus varēs saglabāt.
Dizaina principu mantojums
Cerot sākt šo jauno ēru spēcīgi, ASICS pievērsās jaunam dizaineram vārdā Hidenori Yamashita. Viņš jau bija strādājis pie zīmola Gel-polsterētajiem sporta apaviem, bija pazīstams ar Kayano līniju un varēja izmantot Toshikazu stingros dizaina principus kā vadlīnijas savam darbam. Sērijas attīstības gaitā Toshikazu bija sekojis japāņu filozofijai „kaizen”, kas koncentrējās uz pakāpenisku, bet nepārtrauktu uzlabošanu laika gaitā, lai radītu labāko iespējamo apavu konkrētajā brīdī. Tādējādi Toshikazu katrā atjauninājumā izmantoja jaunākās ASICS tehnoloģijas, dodot Yamashita izcilu platformu, uz kuras veidot savu Gel-Kayano 14. Viņš arī atstāja spēcīgu prakses mantojumu savam jaunajam kolēģim, tostarp ideju, ka katram apavam ir jābūt pamatotam dizainam un jāizmanto zinātniskās atziņas un klientu viedokļi, kā arī tirgus tendences, lai uzzinātu, kā vislabāk apmierināt savas auditorijas vēlmes un vajadzības. Visbeidzot, un varbūt vissvarīgāk, Toshikazu nodeva savu rotaļīgo garu, kas katram dizainam piešķīra tādu kaislību un prieku, kas varēja uzrunāt jebkura sportista sirdi.
Iedvesmas meklējumi
Vadoties pēc šiem ideāliem, Yamashita sāka domāt par savu stāstu un to, kā viņš varētu izmantot savas priekšgājēja atstāto stabilo pamatu, lai radītu tehnoloģiski progresīvu skriešanas apavu, kas būtu Gel-Kayano vārda cienīgs. Lai gan iepriekšējās versijas bija iedvesmojušas visdažādākās lietas, sākot no kukaiņiem līdz pulksteņiem un Eiropas sporta automašīnām, Yamashita aizrāva jēdziens „flash” jeb, kā viņš to formulēja: „tā darbības uzliesmojums, kad skrējējs nolaižas uz papēža un atspiežas ar pirkstiem”. Tas ietekmēja katru Gel-Kayano 14 aspektu, un rezultāts bija dinamiski augstas veiktspējas skriešanas apavi, kas kļuva par vieniem no ikoniskākajiem siluetiem zīmola vēsturē.
Augstas veiktspējas dizains
Kad ASICS 2008. gadā pirmo reizi laida klajā Gel-Kayano 14, tās ātri tika atzītas par uzlabojumu salīdzinājumā ar 13. skriešanas apaviem. Skriešanas entuziasti guva labumu no labākas amortizācijas un atbalsta, ne mazākā mērā pateicoties papēža Gel ieliktnim, kas bija par 25 % lielāks nekā iepriekšējā modelī. To papildus aizsargāja sveķu plāksne, kas samazināja pārspiedienu, bet zīmola patentētā Solyte putu slānis nodrošināja vieglu triecienu absorbciju no pēdas vidusdaļas līdz papēdim. Šis mīkstais, bet izturīgais materiāls nodrošināja arī labu reaģētspēju, palīdzot lietotājam skriet ar lielāku enerģiju. Otrais Gel ieliktnis amortizēja priekšpēdu, bet pēdas vidusdaļu stabilizēja stingra Trusstic atbalsta plāksne. Tikmēr sarežģītais ģeometriskais protektora dizains nodrošināja spēcīgu saķeri no papēža līdz pirkstiem, bet elastīgās rievas ļāva brīvi kustēties, nodrošinot vienmērīgu pāreju pēdas garumā. Kopā šie daudzie atbalsta slāņi veidoja ASICS „Structured Cushioning” sistēmu, kas tika izstrādāta, lai palīdzētu pronatoriem, neradot smagu, apjomīgu sajūtu, kas parasti saistīta ar stabilitātes apaviem. Papildus tam Gel-Kayano 14 bija aprīkots ar elpojošu tīkla virsu ar izturīgu sintētiskās ādas apšuvumu, atstarojošiem elementiem, uzlabotu papēža pielāgojumu un plašu pirkstu daļu, lai nodrošinātu skrējējiem komfortu simtiem kilometru garumā, vienlaikus ievērojami samazinot traumu risku. Tas piedāvāja visus aspektus, ko Yamashita bija cerējis, sākot no aizsargāta papēža nolaišanās līdz enerģiskai pirkstu pacelšanai. Tas ne tikai padarīja šos apavus populārus sportistu vidū, bet arī nodrošināja apaviem atzinību no respektētiem skriešanas izdevumiem. Tajā pašā laikā, lai gan tolaik tie netika uzskatīti par modes priekšmetu, to izliektie pārklājumi, izteiksmīgās sānu strīpas, spīdīgais redzamais Gel un kopumā gludā, futuristiskā estētika piešķīra tiem harizmātisku izskatu, kas piesaistīja uzmanību arī ārpus skriešanas trases.
Jaunas tendences, jaunas partnerības
Pēc veiksmīga perioda kā viens no zīmola labākajiem skriešanas apaviem, Gel-Kayano 14 tika aizstāts ar jaunāku modeli un drīz vien tika izņemts no ražošanas. Tomēr desmit gadus vēlāk gan sporta, gan modes ainava bija mainījusies, radot ideālu vidi pārsteidzošam atgriešanās. Pamats tika ielikts 2018. gadā, kad ASICS reaģēja uz pieaugošo tendenci pēc vecmodīgiem skriešanas apaviem ar tīkliņa materiālu, atkārtoti laistot tirgū Gel-Kayano 5. To eleganto retro stilu atzinīgi novērtēja modes sabiedrība, jo īpaši pēc tam, kad tie tika izmantoti sadarbībā ar Berlīnes zīmolu GmbH un leģendāro britu dizaineri Vivienne Westwood. Tas veicināja dziļāku iekļūšanu nozarē, un drīz ASICS izveidoja ciešas attiecības ar daudzsološo bulgāru vīriešu apģērbu dizaineri Kiko Kostadinovu. Pēc pirmās sadarbības ar ASICS 2018. gadā Kostadinovs kļuva par vairāk nekā vienkāršu sadarbības partneri, pārejot uz zīmola konsultanta lomu, jo abu pušu uzticēšanās pieauga. Tieši šī partnerība nodrošināja Gel-Kayano 14 lielisko atgriešanos. Faktiski, bez tās 2008. gada siluets, iespējams, uz visiem laikiem paliktu ASICS vēstures daļa.
Pārliecinoša izvēle
Pēc Gel-Kayano 5 veiksmīgās atgriešanās un arvien pieaugošās Y2K skriešanas apavu un tēva apavu popularitātes ASICS atkal iedziļinājās savos arhīvos, lai redzētu, kuri citi modeļi varētu gūt panākumus mūsdienās. 2020. gadā uzņēmuma vadība bija gatava atkārtoti laist tirgū Gel-Kayano 13 — galu galā tas bija pēdējais modelis, ko izstrādāja uzņēmuma dibinātājs, un lielisks veids, kā godināt viņa mantojumu. Tomēr Kostadinov domāja citādi, ierosinot, ka 14 būtu pārliecinošāka izvēle, pateicoties tā futuristiskajai estētikai un aizraujošajai ātruma sajūtai, ko tas izraisa. Zīmols bija pārliecināts, un Yamashita tika atsaukts, lai reproducētu savu klasisko siluetu retro izlaidumam.
Mūsdienīgi uzlabojumi un klasisks izskats
Tā vietā, lai vienkārši izlaistu tieši tādu pašu apavu, Yamashita veica ASICS Gel-Kayano 14 mūsdienīgu atjauninājumu, izmantojot jaunākos materiālus, lai padarītu to vēl vieglāku un elastīgāku nekā oriģināls. Augšējā daļa tika uzlabota, lai nodrošinātu vēl lielāku komfortu un drošāku piegulumu, pievienojot pārstrādātus materiālus un izmantojot videi draudzīgākus ražošanas procesus, lai uzlabotu tās ilgtspējību. Tomēr būtībā tika saglabātas visas atbalstošās veiktspējas tehnoloģijas, kas padarīja oriģinālu par tik iecienītu sporta apavu modeli. Tajā pašā laikā ārējā daļa izcēlās ar klasisko 2000. gadu skrējēju izskatu, tās tīkla virsa un izliektās pārklājuma daļas izstaroja valdzinošu retro sportisko noskaņu, kas iemiesoja 2020. gadu sākuma visuresošās ielu modes tendences. Saglabājot oriģinālās funkcijas un uzvarošo estētiku, Gel-Kayano 14 bija perfekts veiktspējas un stila apvienojums, kas piesaistīja gan modernu sporta apavu entuziastus, gan ikdienas lietotājus.
Drosmīgais UB1-S
Saskaņā ar savu augsto pozīciju ASICS dizaineru kopienā, Kiko Kostadinov bija neatņemama Gel-Kayano 14 atkārtotās laišanas tirgū sastāvdaļa. Kamēr Yamashita bija aizņemts ar stilīgu retro krāsu toņu radīšanu, izmantojot retro metāliski sudraba paneļus un spilgtus toņu akcentus, kas atgādināja viņa sākotnējo „flash” koncepciju, Kostadinov un viņa novatoriskā studija pārveidoja apavu estētiku, eksperimentējot ar dažādiem materiāliem un krāsu kombinācijām. Viņi radīja četras atšķirīgas versijas viņa UB1-S modelim, katrai no tām piešķirot raksturīgu pagarinātu cilpu, kas izriet no bezplākšņu mēles. Tehnoloģiju ziņā Kiko Kostadinov Gel-Kayano 14 bija tāds pats kā Yamashita modelis, piedāvājot to pašu spēcīgo komforta, stabilitātes un atbalsta kombināciju, tikai ar izdomāto bulgāru drosmīgo, modernu stilu, kas ļāva tam pārsniegt savu skriešanas apavu vēsturi un kļūt slavens ar savu harizmātisko izskatu, kā arī savu veiktspēju.
‘Atdzimšana’
Pateicoties Yamashita dziļajām zināšanām par apaviem, Kostadinov nenovērtējamajam ieguldījumam dizainā un savlaicīgajam, modē atbilstošajam izlaides grafikam, Gel-Kayano 14 ātri iekaroja modes pasauli. Pēc tam ASICS 2021. gadā laida klajā jaunu krāsu gammu, un drīz vien arvien pieaugošais zīmola sadarbības partneru skaits centās piešķirt savu radošo pieskārienu retro siluetam. Pirmais to izdarīja Awake NY dibinātājs Angelo Baque, kura acs uz spilgtu mūsdienīgu dizainu ļāva viņam radīt neaizmirstamo „Rebirth of Cool” krāsu kombināciju spilgtos zilos, dzeltenos un sarkanos toņos, kas bija veltījums viņa ekvadoriešu izcelsmei. Tā tika izlaista kopā ar elegantu melnbaltu īsfilmu, kurā Baque iepazīstina ar reperes Ladybug Mecca uzstāšanos vēsturiskajā Nuyorican Poets Café Ņujorkā. Tajā varēja redzēt dažādus grupas dalībniekus un skatītājus, kuri valkāja viņa Gel-Kayano 14, attēlojot to kā stilīgu, ikdienas apavu, kas piemērots neformālai socializēšanai. Tajā pašā laikā Mecca un grupa atskaņoja versiju “Rebirth of Slick (Cool Like Dat)” — pirmo singlu, ko 1993. gadā izdeva viņas repa trio Digable Planets — tādējādi saistot tā nosaukumu ar Baque iedvesmas avotiem un pat simbolizējot paša silueta “atdzimšanu”.
Agrīnās sadarbības
Angelo Baque x Gel-Kayano 14 bija neticami populārs, un 2022. gadā ASICS paplašināja savu sadarbības partneru sarakstu, iekļaujot slaveno fotogrāfi Renell Medrano un viņas boutique apģērbu zīmolu Ice Studios, kā arī DJ un producentu Zack Bia nesen dibināto ierakstu kompāniju Field Trip Recordings. Medrano izstrādāja elegantu gaiši zilu sporta apavu ar dzelteniem akcentiem, iedvesmojoties no savas fotogrāfijas un mīlestības pret ledu, bet Bia radīja ļoti ierobežotu versiju kontrastējošā baltā un melnā krāsā ar vintage izskata krēmkrāsas vidējo zoli. Papildus tam japāņu apģērbu zīmols BEAMS izlaida ekscentriskas kurpes ar GORE-TEX virsu, kas apklāta ar melnu moskītu tīklu, bet tieši ASICS sadarbība ar kanādiešu dizaina studiju JJJJound piesaistīja modes kopienas uzmanību.
Izcila debija
Savā debijas sadarbībā ar ASICS Justina R. Saundersa nostalģiskais, bet inovatīvais zīmols izveidoja divas atturīgas, minimālistiskas krāsu kombinācijas ar elegantiem neitrāliem toņiem, kas ietvēra gan ASICS raksturīgo izskatu, gan JJJJound apģērbu raksturīgo mūžīgo izsmalcinātību. Šie izsmalcinātie sporta apavi atsaucas uz Kayano 14 vintage Y2K saknēm un sporta vēsturi, vienlaikus piedāvājot daudzpusību, kas ļauj valkātājam stilīgi un ērti pārvietoties starp mājām, atpūtu un formālām reizēm. Rezultātā tās guva plašu popularitāti, kļūstot par vienu no zīmola populārākajām sadarbībām ne tikai Gel-Kayano 14, bet arī visai Kayano līnijai un pat plašākai Sportstyle klāsta līnijai.
Pieprasīts modes priekšmets
JJJJound sadarbība parādīja, cik tālu Gel-Kayano 14 ir attīstījies no savām skriešanas apavu saknēm, patiesi padarot to par pieprasītu modes priekšmetu. Ietekmīgas slavenības, piemēram, Hailey Bieber, sāka tos valkāt, un amerikāņu modele un radošā direktore atkārtoti parādījās pilates nodarbībās Field Trip Recordings izlaidumā, tādējādi pierādot to stilistisko daudzpusību un sporta apģērba iespējas. Kad siluets ieguva popularitāti modes industrijā, ASICS atkārtoti pierādīja, ka tas ir viens no labākajiem zīmoliem pasaulē, kas piesaista izcilus radošos talantus, no kuriem daudzi vēlējās to izmantot kā savu sadarbības platformu. Sadarbības, slavenību atbalsta un sociālo tīklu parādīšanās rezultātā Yamashita episkā Gel-Kayano 14 kļuva neticami populāra jauno paaudžu vidū, bet joprojām bija mīļota arī to vidū, kuri atcerējās oriģinālu, kā arī kaislīgiem sporta apavu entuziastiem, kurus valdzināja tās spēcīgā vēsture.
Attiecību padziļināšana
2023. gada janvārī ASICS rīkoja pop-up veikalu Parīzes modes nedēļā, tādējādi vēl vairāk nostiprinot savu reputāciju augstās modes jomā, un visa gada garumā zīmols padziļināja savas attiecības ar apģērbu zīmoliem, piemēram, Ronnie Fieg Kith un japāņu boutique atmos. Pirmais no tiem izstrādāja divas krāsu kombinācijas tipiski eleganti toņos, bet otrais sadarbojās ar Dienvidkorejas ielu modes zīmolu Undermycar, piešķirot apaviem elegantu, futuristisku pieskārienu. Vēl viens Āzijas modes zīmols Unaffected izlaida trīs pāru Gel-Kayano 14 apavu kolekciju ar pārveidotu auklas sistēmu, bet Kanādas dzīvesstila zīmols Aritzia savā eleganto trīs pāru kolekcijā iestrādāja savu pievilcīgo “ikdienas luksusa” koncepciju.
Godinot vēsturi
2023. gads bija arī Gel-Kayano līnijas 30. gadadiena, un ASICS nolēma to atzīmēt, pievienojot kolekcijai pavisam jaunas sporta kurpes. Tās pazīstamas kā Gel-Kayano Legacy un apvieno iepriekšējo modeļu elementus, jo to dizaineris Yuuki Okumura vēlējās godināt Kayano bagāto mantojumu, ieviešot galvenās funkcionālās iezīmes un raksturīgās detaļas no katras kurpju ēras. No Gel-Kayano 14 viņš paņēma visu zoli, tādējādi parādot silueta ietekmi uz sēriju un uzsverot, cik efektīva joprojām ir tā strukturētā amortizācija, pat trīsdesmit gadus pēc tās izveides.
Sadarbības paplašināšana
Gel-Kayano 14 popularitāte 2024. gadā vēl vairāk pieauga, un tika izlaistas desmitiem jaunu, acīm tveramu krāsu variantu, kā arī vēl vairāk sadarbības projektu. Atmos atgriezās pie silueta ar dizainu, kura toņi bija iedvesmoti no Tokijas dinamiskās naktsdzīves, un Field Trip Recordings atgriezās ar neaizmirstamo krāsu variantu “Fern Green”. Tikmēr Kith turpināja Marvel tematikas sporta apavu sēriju ar “Silver Surfer” izlaidumu, un ASICS paplašināja savu Āzijas klāstu, sadarbojoties ar Dienvidkorejas zīmolu The Museum Visitor un Singapūras sporta apavu veikala Limited Edt un sporta apavu mākslinieka Mark Ong zīmola SBTG duetu. Zīmols arī paplašināja savu globālo klātbūtni, sadarbojoties ar Brazīlijas vīriešu apģērbu zīmolu P. Andrade, radot krāsainu dizainu, kura mirdzošie dabiskie toņi atspoguļoja valsts dinamiskos ainavas, pirms sadarboties ar Ayrton Senna Institute, lai godinātu noslēpumainā Brazīlijas Formula 1 braucēja dzīvi un karjeru. Gads noslēdzās ar divām unikālām Gel-Kayano 14 sadarbībām, viena ar amerikāņu radošo zīmolu Concepts, kura spilgti krāsainā “Out of Office” izdevuma mērķis bija atbrīvot valkātāju no ikdienas rutīnas, atgādinot par mieru un atpūtu saulainā atvaļinājumā. Otrais tika izstrādāts kā daļa no ASICS iniciatīvas “Crafts For Minds” sadarbībā ar radošo direktori Florence Tétier, kura izvēlējās Kayano 14 kopā ar diviem Gel-Nimbus siluetiem, jo pati bija šo modeļu fane. Sadarbībā ar Ecole Les Petites Ruches skolēniem – skola bērniem ar neiroloģiskām atšķirībām, kas veicina mācīšanos caur dabu, iekļaušanu un savstarpējo saikni – Tétier izgatavoja unikālas pērlītes un piekariņus katram apavam no pārstrādātiem rotaļlietu un citiem atkritumu materiāliem, un peļņa tika novirzīta tieši šai iedvesmojošajai skolai.
Vēl lielāks gads
Pēc sadarbības ar vadošo amerikāņu dzīvesstila zīmolu Lapstone and Hammer un augstākās klases vīriešu apģērbu zīmolu 8ON8, ASICS 2025. gadu sāka ar vēl lielākiem plāniem attiecībā uz Gel-Kayano 14. Papildus plašai kolekcijai ar valdzinošiem vispārēji pieejamiem sporta apaviem, zīmols izgatavoja dažus no saviem līdz šim mīlētākajiem sadarbības krāsu toņiem, sākot ar eleganto “Eucalyptus” izlaidumu no ietekmīgās stilistes Julianas Salazaras, pirms atkal cildinot japāņu kultūru, sadarbojoties ar modes zīmoliem, piemēram, Beauty & Youth un Urban Research, kā arī neparasto stāstnieku rokgrupu Zutomayo. Pavasarī ASICS laida klajā pieprasīto „Just Say No” krāsu kombināciju kā ekskluzīvu produktu sadarbībā ar Losandželosas apģērbu veikalu Sneaker Politics, kā arī sadarbojās ar franču luksusa zīmolu A.P.C., lai izveidotu savu pirmo visaptverošo tenisa apģērbu kolekciju, kurā starp apģērbiem, kas paredzēti lietošanai ārpus tenisa korta, bija divu pāru komplekts ar nemirstīgo Gel-Kayano 14. Apmēram šajā laikā sāka cirkulēt baumas, ka JJJJound vasarā atgriezīsies, lai savai sadarbības kolekcijai pievienotu trešo sporta apavu modeli, radot vēl lielāku ažiotāžu ap retro siluetu. Šis ilgi gaidītais turpinājums beidzot tika laists klajā 2025. gada jūnijā, un tajā bija iekļauti divi eleganti krāsu toņi, katrs no kuriem bija dekorēts ar raksturīgo neitrālo un metāliski sudraboto toņu kombināciju, vienam no tiem piešķirot elegantu zilo akcentu, bet otram – tumši zilo un spilgti dzelteno. Pieticīgi, eleganti un ļoti izsmalcināti, tie iemiesoja visu to, ko mūsdienu modes un sporta apavu kopienas bija iemīļojušas Gel-Kayano 14.
Izcilas modernas sporta kurpes
Gel-Kayano 14 panākumu pamats tika likts, kad Toshikazu Kayano pievienojās ASICS 1980. gadu beigās — ilgi pirms tā mūsdienu atgriešanās. Viņa ierašanās sakrita ar Gel amortizācijas ieviešanu, ko viņš varēja izmantot, lai ar pārliecību laistu klajā savu skriešanas apavu sēriju, zinot, ka tā nodrošinās lielisku atbalstu pēdām. Izmantojot savu raksturīgo pieeju, viņš Kayano līnijai piešķīra savu priecīgo garu un spēcīgo darba ētiku, un tieši tas tika pārnests uz katru nākamo modeli, pat pēc tam, kad viņš pievērsās citām lietām. Tāpēc, kad vadības grožus pārņēma Hidenori Yamashita, viņš sekoja Kayano principiem un izveidoja izcilas skriešanas apavas. Pateicoties tam, Gel-Kayano 14 kopš tā atgriešanās mūsdienās ir pastāvīgi slavēts kā viens no ērtākajiem sporta apaviem. Tagad šīs ikoniskās kurpes tiek uzskatītas vairāk par dzīvesstila, nevis sporta apaviem. Tās ir drosmīgi stilīgas un neticami daudzpusīgas, un dažas no lielākajām ASICS sadarbībām paplašina to arvien pieaugošo produktu klāstu. Tās nav vienkārši nostalģisks triks, bet to pievilcīgais retro šarms ir pamatots ar izcilu tehnoloģisko veiktspēju — īsumā, Gel-Kayano 14 ir ASICS Sportstyle klāsta virsotne.