SPORTSHOWROOM

Nike

Vomero

Luksusa polsterējums nodrošina izcilu komfortu.

Nike Vomero
© Nike

Spēcīga mantojuma

Nike ir dibināts uz augstas veiktspējas skriešanas apavu vēsturi, kas aizsākās jau 1960. gados. Slavenais zīmola līdzdibinātājs Bill Bowerman sāka ar klasiskiem treniņapaviem, piemēram, Cortez, un tieši viņa dizaina mantojums noteica komforta, izturības un ātruma standartus turpmākiem modeļiem, piemēram, vienmēr uzticamajiem Pegasus un stabilitātei veltītajiem Structure. 2000. gadu sākumā abi šie modeļi jau bija labi nostabilizējušies tirgū, taču Nike vēlējās savai sporta apģērbu kolekcijai pievienot arī greznu, luksusa klases apavu modeli. Tādējādi tika radīts jauns apavu modelis, kura koncepcija balstījās uz maksimālu amortizāciju un neparastu komfortu. Tā nosaukums bija Nike Vomero.

© Nike

Pareizais cilvēks šim darbam

Tāpat kā daudzi periodi Nike vēsturē, 2000. gadu sākums bija inovāciju laiks, kad zīmols centās attīstīt 90. gadu tehnoloģijas, piemēram, Zoom Air. 1990. gados liela daļa šo izgudrojumu nāca no basketbola nodaļas, un tieši bijušais Nike basketbola komandas dalībnieks Ārons Kūpers izstrādāja Vomero pamatkoncepcijas. Cooper pieredze un zināšanas padarīja viņu par ideālu kandidātu, lai izstrādātu komfortablu skriešanas apavu dizainu. Viņa tēvs bija priesteris, bet māte – sociālā aktīviste, tāpēc viņš bija iemācījies atvērtību un spēcīgu empātiju, bet radošumu bija mantojis no mātes puses, kurā bija fotogrāfi, ilustratori un citi talantīgi cilvēki, no kuriem daži bija saistīti ar augsti novērtēto Smitsonijas pētniecības institūtu. Tajā pašā laikā viņa vectēvs bija olimpiskais airētājs, kas viņam iemācīja veselīgu cieņu pret sportu un izraisīja lielu interesi par BMX sacensībām jaunībā.

© Nike

Neatlaidīgs gars

Studējot rūpniecisko dizainu universitātē, Cooper nolēma pieteikties uz dažām prakses vietām, lai uzlabotu savas nākotnes karjeras izredzes, un Nike bija viena no kompānijām, kurā viņš vēlējās strādāt. Tajā laikā zīmolam nebija prakses programmas dizaineriem, tāpēc Cooper pasniedzēji ieteica viņam meklēt citur, bet viņa neatlaidīgais gars uzvarēja, un viņš sazinājās ar Nike tieši, lai uzzinātu, vai viņi pieņems viņu. Pēc vairāku mēnešu mēģinājumiem viņš beidzot pārliecināja zīmolu pieņemt viņu kā pirmo dizainera praktikantu, un 1994. gadā viņš tika pieņemts darbā kā pilna laika dizainers. Nākamajos desmit gados Kūpers bija svarīgs basketbola nodaļas loceklis vienā no aizraujošākajiem periodiem tās vēsturē.

Darbs ar zvaigznēm

Šajā laikā Cooper strādāja ar dažiem no sporta lielākajiem vārdiem, tostarp 11 reizes All-Star izlasē iekļauto Charles Barkley un 6 reizes NBA čempionu Scottie Pippen, kuriem viņš izveidoja vairākus firmas basketbola apavus. 2000. gadu sākumā viņš piedalījās Nike eksperimentālajā Alpha projektā, kopā ar kolēģi dizaineri Ēriku Avāru izstrādājot novatoriskus modeļus, piemēram, 2003. gada Nike Zoom Ultraflight, un bija ietekmīgs LeBron James sadarbības sākuma gados. Pēc tam Kūpers pārcēlās uz Amsterdamu, lai strādātu EMEA Design ‘Pod’ komandā, kuras uzdevums bija apkopot vietējo sportistu un sporta kopienu viedokļus, lai tos varētu izmantot jaunu produktu radīšanā. Tieši šeit viņam radās ideja par Nike Vomero.

© Nike

Galvenās atziņas

Strādājot Nike Basketball, Cooper balstījās uz savas bērnības pieredzi, atklājot, ka ir svarīgi izprast cilvēkus, kuriem viņš veido dizainu, un viņu vajadzības izvirzīt augstāk par peļņu. Viņš arī saprata, cik svarīgi ir balstīties uz produktu pirmās filozofijas principiem un veidot simbiozi starp zinātni un mākslu, koncentrējoties uz funkcionalitāti, nevis formu. Visbeidzot, viņš skaidri apzinājās stāstu iedvesmojošo spēku. 

Ideāla vieta un ambiciozs mērķis

Ņemot vērā šos principus, Cooper sazinājās ar cilvēkiem, kuriem viņš projektēja skriešanas apavus, lai uzzinātu, kas viņiem ir visvairāk nepieciešams. Viņš dzīvoja ideāli piemērotā pilsētā, jo Amsterdamas bagātā skriešanas kultūra aizsākās jau pirms daudziem gadu desmitiem, 1928. gada vasaras olimpiskajās spēlēs, kad maratons uzrunāja vietējo skrējēju iztēli. 1975. gadā tika izveidots Amsterdamas maratons, kas galu galā tika paaugstināts līdz platīna līmeņa globāla pasākuma statusam, kuru ir tikai daži. Ap to izveidojās kaislīga skriešanas kopiena, un pilsēta kļuva par populāru vietu ceļu skrējienu entuziastiem. No viņiem Cooper uzzināja, ka sportisti visā Amsterdamā, Nīderlandē un plašākā Eiropā ilgojās pēc apaviem ar augstākās kvalitātes amortizāciju. Tāpēc viņš sev izvirzīja mērķi izstrādāt „visluksusa un ērtākos skriešanas apavus nozarē. Fantastisku skriešanu un uzticamību. BMW 7. sēriju. Bowerman Deluxe.”

© Nike

Pieredzes dizainers

Lai gan viņa mērķis bija ambiciozs, Cooperu atbalstīja talantīga, motivēta pasaules klases dizaineru komanda, taču, kā pats sevi dēvēja par „pieredzes dizaineri”, viņš vēlējās pats izmēģināt skriešanas pieredzi. Tāpat kā viņš izmantoja savu empātisko ausi, lai vāktu informāciju no cilvēkiem, viņš izmantoja savu sportisko formu, lai iejustos skrējēja domāšanā un izjustu apavus tāpat kā viņi. Uzstādot sev izaicinājumu noskriet piecus jūdzes mazāk nekā trīsdesmit minūtēs, viņš saprata, kas tieši ir nepieciešams, lai nodrošinātu gan komfortu, gan ātrumu, it īpaši kādam, kas ir tik garš un labi uzbūvēts kā viņš.

Ierosinātais dizains

Izmantojot sportistu atziņas un apvienojot tās ar savu personīgo pieredzi un ievērojamo zināšanu bagāžu par apavu dizainu un kāju darbību, Kūpers un viņa komanda izstrādāja dizaina uzdevumu, prioritizējot komfortu un ātrumu, vienlaikus meklējot iedvesmu arī citos Nike modeļos. Sākotnējie skices attēloja apavus ar nosaukumu Air Nirvana — nosaukumu, ko Kūpers sākotnēji izvēlējās, jo tas atspoguļoja apavu spēju nodrošināt ātru, bet vienlaikus mākoņveidīgu skriešanas pieredzi. Viens īpaši detalizēts dizaina skice atklāja daudzas viņa cerības attiecībā uz siluetu, aprakstot tā augšdaļu kā „ļoti mīkstu, bet ļoti elpojošu” ar „augstu un spilvenu līdzīgu tīkliņu” uz mēles, priekšpēdas un sāniem. Stratēģisks atbalsts bija jāpievieno pēdas vidusdaļai, izmantojot „elastīgu” un „formu pielāgojošu” audumu, savukārt „injicēti veidota papēža daļa”, kas balstījās uz Nike klasisko Mercurial futbola apavu papēža daļu, nostiprinātu pēdas aizmuguri, nodrošinot stabilitāti un fiksāciju. Vidējā zole nodrošināja amortizāciju un elastību, pateicoties „plašai un atbalstošai” ģeometrijai, ar „salu” mediālajā pusē „pēdas velves atbalstam” un „izgriezto” papēdi, kas parādīja „mīkstā putu materiāla somas” „mirgojošo attēlu”. „Visi-logs”, kas iedvesmots no Nike Structure 8, kas „sašaurinās, lai nodrošinātu labāku inženierijas veiktspēju”, atklāj arī šo Zoom Air vienību, kuras lielais, elastīgais dizains ir paredzēts, lai absorbētu „cik vien iespējams daudz sākotnējā trieciena” un nodrošinātu atsaucīgu soli. Gan papēža, gan priekšpēdas gaisa spilveni bija „apakšā ievietoti”, ar mīkstu Phylon putu vāku, kas sedza „visu pēdas gultni”, un „cietu phylon „rāmīti””, kas nodrošināja komforta un izturības līdzsvaru. Cooper ierosinātā ārējā zole bija ar „tehnisko vafeļu” dizainu, kas bija iedvesmots no Bill Bowerman „tradicionālās vafeļu” zoles „izcilai saķerei”, izmantojot „BRS vai jaunāku/izturīgāku gumiju”, kas varētu izturēt daudzus skriešanas kilometrus. Vidusdaļa aptvertu pēdas vidusdaļu, palīdzot izkliedēt skrējēja slodzi, atbalstot „pret svara ietekmi” un atvieglojot vienmērīgu pāreju. Tajā tiktu iekļautas arī „elastīgas rievas”, kas ietekmētas no Cooper pieredzes, strādājot pie Nike Free projekta, kas noveda pie veiksmīgas baso pēdu skriešanas apavu līnijas izveides, padarot to „ļoti elastīgu”. Visbeidzot, Birkenstock tipa zolīte, kas tika izstrādāta, izmantojot arī „dažas atziņas” no basketbola, tiktu „pilnībā pielāgota” pēdējās formas kontūrām, lai nodrošinātu „inženierijas komfortu”.

© Nike

Pilnīga nirvāna

Saskaņā ar Cooper dizaina filozofiju, Nirvana forma izriet no tās funkcijas, ar „spilgtām” krāsām uz ārējās zoles, kas uzsver, kā neitrāla skrējēja pēda pāriet no papēža pieskāriena līdz pirksta pacelšanai. Augšdaļai tika piešķirts „gluds, plūstošs dizains, kas izriet no piemērotības un komforta risinājumiem”, bet vidējai zolei bija „gluds un konturēts” izskats ar „organisku” un „spilvenu līdzīgu” aspektu papēžā un priekšējā pēdā. Tika cerēts, ka šī drosmīgā estētika palīdzēs Nirvana izcelties plauktā, piesaistot skrējējus, lai tie to apskatītu tuvāk, kur viņi „ieinteresēsies par tās intuitīvajiem veiktspējas elementiem un dizaina detaļām”. Paņemot to rokās, viņi būtu pārsteigti par to, cik viegls ir „apavs, kas izskatās tik atbalstošs”, mudinot viņus to uzmērīt un izbaudīt „360 grādu plūstošu komfortu”. Cooper apgalvoja, ka skrējēji „nekavējoties pamanītu greznu zolīti”, kas liktu viņiem „steigties uz skrejceļa, lai atrastu kaut ko nepareizu šajā apavā”. Tomēr viņu neticība tikai pieaugtu, atklājot, ka papēdis ir triecienu absorbējošs, vidējā pēdas daļa „pārsteidzoši stabila” un priekšējā pēdas daļa „neticami atsaucīga”, tomēr „joprojām mīksta”. Cooper noslēdza savu aprakstu par vispārējo iespaidu par apaviem ar skrējēja domām: „Šie apavi ir kā skriešana uz mākoņiem, bet es jūtos ātrs! Skriešana un pāreja ir tik vienmērīga! Šie apavi ir pilnīga nirvāna! Paldies, Nike!!”

Galīgais produkts

Lai gan nosaukums Air Nirvana netika izmantots galīgajā produktā, to aizstājot ar nosaukumu, kas cēlies no kalna rajona rosīgajā Itālijas pilsētā Neapolē, daudzi no Cooper skicē izklāstītajiem veiktspējas elementiem tika izmantoti. Iedvesmojoties no „daudzslāņu jakas”, Vomero apavu augšdaļā tika izmantoti dažādi sintētiskās ādas paneļi, kas uzklāti uz elpojoša tīkla pamatnes. Atbalstošā vidējā pēdas daļa bija veidota no ribveida joslām un gluda Swoosh logotipa, bet lielie perforācijas caurumi izturīgajā papēža daļā, aizsargājošajā purngala daļā un sānu pārklājumos nodrošināja papildu ventilāciju. Tika saglabāta arī uzmanība uz mīkstu polsterējumu, īpaši labi polsterējot papēdi, apkakli un mēli, lai nodrošinātu stabilu fiksāciju un ērtu, komfortablu uzvalku. Zole nodrošināja „luksusa veiktspēju”, pateicoties uzlabotai Cushlon putu izmantošanai, kas tika izstrādāta īpaši, lai nodrošinātu Vomero gludu skriešanas pieredzi. Šajā atbalstošajā putā bija iebūvēta pilna garuma Zoom Air vienība, kas nodrošināja augstu enerģijas atdevi un atsperīgumu, bet zole bija izgatavota no izturīgas gumijas un bija pārklāta ar Free iedvesmotām rievas, kas nodrošināja elastību un saķeri.

© Nike

Pievilcīgs atribūtu saraksts

Kad 2006. gadā tika laists klajā Nike Vomero, tas kļuva par pirmo un vienīgo „globāli izplatīto apavu”, kas netika izstrādāts zīmola pasaules galvenajā mītnē. Slavētas par to mīkstumu un pārsteidzošo ātrumu, agrīnās reklāmas aprakstīja tās kā „fantastiski amortizējošas, bet vienlaikus atsaucīgas”, kā arī „atbalstošas, bet elastīgas” un „vieglās, bet aizsargājošas”, liecinot, ka cilvēki vēlētos „skriet šajās apavās dienu no dienas”. Šis pievilcīgais pretrunu saraksts liecināja, ka Vomero pārdefinēja skriešanas apavu iespējas, un vēlāk tās tika iekļautas Nike Bowerman sērijā — piemiņas kolekcijā, kurā apkopoti tehniski izcilas sporta apavi, kuru konstrukcija atspoguļoja leģendārā dizainera principus. Tie noteica, ka apaviem jābūt vieglām, labi pieguļošām (gan sajūtas, gan mērķa ziņā) un pietiekami izturīgām, lai „izturētu distanci”. Ar savām uz komfortu vērstajām īpašībām un izturīgajiem materiāliem Cooper Vomero noteikti atbilda pēdējām divām prasībām, bet tā bija arī ievērojami viegla, ņemot vērā tās masīvo, polsterēto konstrukciju, kas to padarīja par perfektu papildinājumu sērijai. Tās arī atbilst dažām citām zīmola dizaina konvencijām, piemēram, redzami izceļot galvenās tehnoloģijas, kas tika panākts ar kontrastējošiem spilgti ziliem un metāliskiem sudraba toņiem stilīgajā krāsu kombinācijā.

Vomero līnijas izveide

Pēc pirmā modeļa panākumiem Nike izveidoja Vomero līniju līdzās citām populārām skriešanas apavu franšīzēm, piemēram, Pegasus. Kamēr Peg bija uzticams universāls modelis, Vomero niša bija mīksta polsterējuma un komforts — īpašības, kas tika pārnestas uz nākamajiem sērijas modeļiem. 2007. gadā Zoom Vomero 2 uzlaboja šīs īpašības vairākos veidos, ieviešot dzimuma specifiskas versijas, lai nodrošinātu vēl lielāku atbalstu. Vīriešu modelim tika pievienota puscieta zole, lai efektīvāk atbalstītu pēdu, platāka pēdā, lai pielāgotos plašākam pēdu tipu klāstam, biezāka gumijas ārējā zole, kas uzlaboja izturību, un lielāka Zoom Air gaisa kamera papēdī, lai nodrošinātu visaptverošu amortizāciju. Sieviešu modelim pārveidotajā virsējā daļā tika iekļauts konturēts papēdis, kas nodrošina labāku pēdas fiksāciju, un nedaudz biezāka zole, kas nodrošina labāku amortizāciju. Abi modeļi galvenokārt bija paredzēti neitrāliem skrējējiem ar labu biomehāniku, kuri vēlējās just mīkstu, plūstošu atbalstu zem pēdām.

© Nike

Agrīnie modeļi

Daudzi skrējēji kļuva par Vomero līnijas faniem tās agrīnajos gados, un pirmie pieci modeļi tika īpaši labi uzņemti. Vomero 3 tika atzīts par vienu no labākajiem amortizējošajiem skriešanas apaviem, kad tas tika laists klajā 2008. gadā, tāpēc Vomero 4 izmantoja to pašu zoli un pievienoja plastmasas vidējā pēdas daļā, kas stabilizēja pēdu, vadot to katrā solī. Tam bija arī īpaša atvēruma vidējā zolē jaunajam Nike+ datoru mikroshēmai — datu vākšanas ierīcei, kas varēja savienoties ar lietotāja iPod, lai sniegtu atgriezenisko informāciju par viņa skriešanas rezultātiem, piemēram, nobraukto attālumu un tempu. Vizuāli pirmie četri apavi bija diezgan līdzīgi, bet 2011. gada Vomero 5 izveidoja jaunu skriešanas estētikas standartu, pateicoties savam gludajam, dinamiskajam dizainam, kas ietvēra ļoti elpojošu tīkla virsdaļu, atjauninātu vidējā pēdas daļas sēdekli, kas bija stilīgs un nodrošināja atbalstu, anatomiski veidotu papēža daļu ar strukturētām trīsstūrveida atvērumiem papildu ventilācijai, izteiksmīgus sānu Swoosh logotipus, izliektus pārklājumus un izteiksmīgas atstarojošas lentes. Atjaunotā vidējā pēdas daļa nodrošināja gludāku pāreju pāri pēdai, bet papēža un priekšpēdas Zoom Air spilventiņi un mīkstā divkāršā blīvuma putu vidējā zole patiesi maksimāli palielināja komfortu. Šo iemeslu dēļ Vomero 5 tika atjaunots kā valdzinošs retro sporta apavs pēc unikālas sadarbības ar britu dizaineri Samuelu Rossu un viņa modes zīmolu A-COLD-WALL* 2018. gadā.

© Nike

Jauns Vomero tips

Vomero 5 tolaik bija sava veida virsotne šai sērijai, un tā pēctecis, lai gan labi sabalansēts, mīksts un elastīgs, bija pieticīgāks un mazāk aizraujošs savā izskatā. Neskatoties uz to, 6. modelis joprojām tika labi uztverts, jo palika uzticīgs sērijas ētai par ērtu polsterējumu, bet, kad 2012. gadā tika izlaists Vomero 7, kaut kas bija mainījies. Tās joprojām bija labas skriešanas apavi, kas piemēroti mierīgam tempam, bet vairs nebija tā maksimālā polsterējuma sajūta, ko fani bija pieraduši sagaidīt no Vomero. Tas bija saistīts ar dažām būtiskām izmaiņām dizainā, jo īpaši jaunajā zolē. Vairs neizgatavota no divkāršas blīvuma putuplasta un bez segmentētiem blokiem vidējā zolē, tagad tā bija aprīkota ar vienu saistītu Cushlon plāksni visā garumā, ar stingru celulozes plāksni, kas ievietota strobel pēdā, un biezu sintētiska materiāla joslu starp zoli un virsu. Lai gan šīs izmaiņas padarīja Vomero 7 aizsargājošus, stabilus un izturīgus, tās arī padarīja tos daudz cietākus zem pēdām un apjomīgākus vidējā pēdas daļā, atņemot šai sērijai tās tradicionālo mīkstumu. Jaunajā Dynamic Fit virsējā daļā tika ieviesta Flywire auklas sistēma un atjaunināta acu konfigurācija, kas ļāva valkātājam panākt drošu un individuāli pielāgotu piegāji, vienlaikus mazinot auklas spiedienu. Tajā pašā laikā mīkstā polsterējuma palika uz apkakles un mēles, tāpat kā atbalstošais TPU papēža stiprinājums, un Ortholite Fitsole zolīte samazināja daļu no papēža plāksnes cietības. Galarezultātā Vomero 7 bija labas skriešanas kurpes, bet daudzi bija vīlušies par to, ka tās atkāpās no Cooper pamatvērtībām – greznas polsterējuma un augstākās klases komforta. Diemžēl viņiem Nike izmantoja tieši tādu pašu zoli nākamajos divos modeļos.

Pārmērīgi izmantota zole

2014. gada Vomero 8 bija solis uz priekšu dizainā, ar eleganto spacer mesh un bezšuvju pārklājumu kombināciju, kas nodrošināja vieglu, ērtu uzvalku un augstu elpojamību. Tas bija arī pēdējais Vomero modelis, kurā tika izmantota Nike+ tehnoloģija, jo uz rokas valkājami fitnesa trakerīši kļuva arvien sarežģītāki un tādējādi plašāk izplatīti. Vomero 9 tika laists tirgū tajā pašā gadā kā tā priekšgājējs, ar atjauninājumiem tīkla augšdaļā un Flywire auklas sistēmā, kurā tagad tika izmantoti plāni vadi, nevis plakanas lentes. Tomēr neviens no šiem uzlabojumiem nevarēja slēpt faktu, ka Nike bija atkārtoti izmantojis to pašu stingro zoles dizainu trīs nākamajos modeļos, kas daļai fanu radīja neapmierinātību ar zīmola inovāciju trūkumu. Bija normāli, ka zoles tika izmantotas divos secīgos modeļos, bet trīs modeļos tas jau bija pārspīlēti. Par laimi, tas nozīmēja, ka Vomero 10 modelī tas noteikti mainīsies.

© Nike

Atgriešanās pie formas

2015. gadā izlaistais desmitais Cooper skriešanas apavu modelis uzlaboja komfortu vairākos aspektos, sākot ar viengabala Flymesh virsdaļu. Tās mūsdienīgais bezšuvju dizains bija viegls, elpojošs un atbalstošs, un integrētās Flywire auklas bija dubultotas, lai nodrošinātu vēl lielāku drošību vidējā pēdas daļā. Tās arī bija aprīkotas ar iekšējo apvalku ar polsterētu iekšpusi un zīdainu oderi, un veidota FitFrame papēža daļa nodrošināja maigu, bet stabilu sajūtu pēdas aizmugurē. Tomēr vissvarīgākais bija tas, ka jaunā vidējā zole atgriezās pie divkāršā blīvuma konfigurācijas, kas Vomero atkal nodrošināja maksimālu komfortu. Cietā Cushlon EVA slānis veidoja izturīgu pamatu, bet virsējais slānis bija izgatavots no mīksta Lunarlon putu materiāla, kas bija izplatītāks priekšējā pēdā, nodrošinot amortizētu atspērienu. Atsaucīgais Zoom Air palika papēžā un priekšējā pēdā, un atjaunotā ārējā zole bija saķerejoša un izturīga. Vomero 10 simbolizēja atgriešanos pie franšīzes formas, un Nike uzsvēra tā ātrumu un mīkstumu reklāmā, kurā tas lido gaisā, pirms ietriecas pūkainā spilvenā, atstājot pēdas no spalvām, un galīgais uzraksts skan: “Par ko sapņo kājas”.

© Nike

Balstoties uz panākumiem

Nike turpināja šo panākumu, 2016. gada Vomero 11 modelī saglabājot gandrīz nemainīgu dizainu. Zole bija tāda pati kā 10. modelī, bet virsa bija atjaunināta ar inženierijas tīkla konstrukciju un jaunu Flywire auklas sistēmu, kas atgriezās pie plakanām lentēm, nevis auklām, kuras daži skrējēji uzskatīja par neērtiem. 2017. gadā modeļiem 12 un 13 tika ieviesta jauna zole, kas pilnībā aptvēra papēža un priekšpēdas Zoom Air spilvenus ar mīkstu Lunarlon putu slāni, kas bija ieskauts stingrā EVA rāmī. Tas izlīdzināja skrējēja svaru visā pēdā, nodrošinot uzticamu komfortu garo distanču treniņiem. Tikmēr elastīgā ārējā zole bija iedvesmojusies no iepriekšējiem Vomero modeļiem, iekļaujot plašas rievas starp noapaļotajām Waffle stila saķeres plāksnēm. Katram no šiem modeļiem bija atšķirīgs inženierijas tīkls augšdaļā, 12. modelim piedāvājot stingru fiksāciju ar savu novatorisko Flywire auklas sistēmu, kas sastāvēja gan no auklām, gan siksnām. 13. modelis atgriezās pie dizaina, kurā izmantotas tikai siksnas, taču tas tomēr bija slavens ar lielisko pielāgošanos, ko nodrošināja iekšējā uzmava un papēža stiprinājums, kā arī ar izteiksmīgo estētiku, ko radīja ap papēdi aptīti sintētiskie paneļi.

© Nike

Vēl viena virziena maiņa

2018. gadā, kad Samuel Ross virzīja Zoom Vomero 5 uz jaunu ceļu, lai tas kļūtu par pieprasītu modes preci, Nike pievienoja iespaidīgas atjauninājumu savam jaunākajam skriešanas apavu modelim Vomero 14. Tā stingrajai vidējai zolei tika pievienota pilna garuma Zoom Air un jauna veida putas React, kas bija pazīstamas ar to, ka ir vieglas un izturīgas, bet arī daudz atsaucīgākas nekā Cushlon vai Lunarlon. Tomēr atkal šķita, ka Nike maina Vomero mērķi, un tas sāka zaudēt savu identitāti strauji mainīgajā skriešanas apavu pasaulē. Saskaņā ar tekstu uz apavu sānu papēža, Vomero 14 bija „izstrādāts garām distancēm”, bet ar savu gludo, sacīkšu tipa virsu, minimālistisko mēli, viegli polsterētu priekšpusi un stratēģiski izvietoto papēža polsterējumu, šķita, ka tas ir radīts īsiem, ātrajiem skrējieniem. Ātrdarbīgā Zoom Air un enerģiju atgriežošā React kombinācija, kas galvenokārt bija ievietota paplašinātajā papēdī, padarīja apavus ātrus un atsaucīgus, īpaši pirkstu atspiešanas brīdī, kad plānais React slānis nodrošināja kājai gandrīz tiešu piekļuvi elastīgajam Zoom Air spilventiņam. Tajā pašā laikā pilnībā oglekļa gumijas ārējā zole bija neticami izturīga, bet nespēja nodrošināt tādu mīkstinošo efektu kā tās priekšgājējas, kurās cietā gumija bija ierobežota papēžā, bet pēdas vidusdaļa un priekšpēda bija pildītas ar mīkstāku pūstošo gumiju.

© Nike

Identitātes krīze

Vomero 14 ne tikai sajauca ilggadējos franšīzes fanus, kuri bija pieraduši pie visaptverošas mīkstuma sajūtas ilgstošos, stabilos treniņskrējienos, bet arī izspieda siluetu no tā ierastās nišas, liekot tam konkurēt ar citiem zīmola skriešanas apaviem. Lai gan tās bija vieglas, amortizējošas un atsaucīgas, tām trūka nepieciešamā priekšpēdas amortizācija, lai sasniegtu Pegasus Turbo komfortu, kas bija ārkārtīgi uzticams garās distancēs, un tās nevarēja salīdzināt ar Vaporfly uzlaboto tehnoloģiju, kas uzvarēja maratonos visā pasaulē. Pegasus 36 bija daudzpusīgāks ikdienas treniņu apavs, jaunākie Zoom Elite un Zoom Rival modeļi nodrošināja stingrāku un ātrāku skriešanas pieredzi, bet īsākām distancēm daudz efektīvāks bija Zoom Streak 7. Tāpēc, lai gan Vomero 14 apaviem bija daudz izcilu īpašību, tie piedzīvoja identitātes krīzi, kas skrējējiem apgrūtināja to iekļaušanu apavu rotācijā.

Retro iedvesma un moderni materiāli

Nike atgriezās pie rasējamā dēļa un divus gadus strādāja pie Vomero 15. Kad tas beidzot tika laists klajā 2020. gadā, bija skaidrs, ka zīmols bija mēģinājis iedvesmoties no iemīļotiem arhīva modeļiem, piemēram, Vomero 5, iespējams, cerot izmantot tā retro stilu un aizdedzināt nostalģisku liesmu ilggadējo Vomero fanu sirdīs. Apavu augšdaļa bija izgatavota no elastīgas inženierijas tīkla ar gludu, ērtu iekšējo oderi, perforētu priekšpusi un plaši polsterētu apkakli, un tajā bija caurspīdīga vidējā pēdas daļa un ārējais papēža stiprinājums ar ventilācijas atverēm, kas atgādināja populārus modeļus, piemēram, Vomero 3. Savukārt apavu zole bija pilnīgi jauna, jo Vomero vidējā zolē pirmo reizi tika ieviesta ZoomX putu plastmasa. Šī viegla, izturīga polsterējuma reakcija bija ļoti ātra, un tas bija labi pazīstams, jo tika izmantots Vaporfly super apavos, kas palīdzēja tādiem elites sportistiem kā Eliud Kipchoge sasniegt rekordus maratonā. Aizsargāts ar SR-02 nesējputu rāmi, tas priekšējā daļā ietvēra arī vienu Zoom Air vienību, kas nodrošināja spēcīgu atspērienu no pirkstiem. Ārējā zole bija izgatavota no augstas nodilumizturības OG/RS-002 gumijas, uz kuras bija iegravēts blokveida un izliekta profila protektora raksts, kas nodrošināja efektīvu saķeri un izturību. Šis vecā un jaunā apvienojums padarīja Vomero 15 daudz universālāku nekā 14, ļaujot tam atkal sasniegt labākus rezultātus garākās distancēs, lai gan tā stingrās priekšpuses dēļ tas izcēlās drīzāk 10 km līdz pusmaratona distancēs, nevis tālāk. Neraugoties uz to, tas atjaunoja franšīzes popularitāti, tāpēc Nike saglabāja līdzīgu dizainu 2021. gada Vomero 16 modelim, vienīgi pievienojot nelielas izmaiņas, piemēram, greznu polsterētu mēli, kas atbilst silueta maksimālās amortizācijas filozofijai.

© Nike

Drosmīgs solis

Neskatoties uz Vomero 16 mīkstajiem, uz komfortu orientētajiem dizainiem, daži skrējēji joprojām uzskatīja, ka tie ir nedaudz pārāk stingri, taču Nike bija gatavs darīt kaut ko, kas pilnībā atrisinātu šo problēmu: pilnībā noņemt Zoom Air. Līdz šim elastīgā amortizācija bija bijusi katrā Vomero versijā, tāpēc tās noņemšana varēja šķist drosmīgs solis, bet, lai nodrošinātu tādu augstākās kvalitātes amortizāciju, kādu vēlējās fani, zīmolam tas bija jādara. Zoom Air vietā Vomero 17 lielajā vidējā zolē bija pilna garuma plūksnots, enerģiju atgriezošs ZoomX putu slānis, kas uzklāts uz biezas Cushlon 3.0 plāksnes. Papildus tam pārveidotā ārējā zole bija elastīga un nodrošināja labu saķeri, MR-10 pēdā bija uzlabota piegāde, kas nodrošināja izcilu komfortu, un atgriešanās pie viengabala inženierijas tīkla virsas un pilnībā nostiprinātas mēles nodrošināja vieglumu, elpojošu sajūtu un ērtu piegādi. Visbeidzot, pārspīlētā vidējā zole un gludais, minimālistiskais ārējais izskats nodrošināja stilīgu, mūsdienīgu estētiku.

© Nike

Pārliecinoši retro sporta apavi

Vomero 17 tika izlaistas 2023. gadā, tieši tajā laikā, kad retro Vomero 5 izraisīja milzīgu rezonansi sporta apavu tirgū. Pēc sadarbības ar A-COLD-WALL* 2018. gadā, 2019. gadā tika izlaistas dažas Vomero 5 vispārējās pārdošanas versijas, bet pēc tam viss kļuva kluss dzīvesveida jomā. Tomēr 2022. gada beigās Nike laida klajā eleganto „Cobblestone” un „Oatmeal” versiju, norādot uz izsmalcinātā silueta pastāvīgāku atgriešanos. Nākamajos gados šo apavu kombinācija no tradicionālās skriešanas tehnoloģijas un eleganta retro stila padarīja tos par vieniem no populārākajiem ikdienas apaviem, pavēlot ceļu 2024. gada laikapstākļiem piemērotai versijai, izturīgajiem Vomero Roam, kā arī sadarbībai, piemēram, eleganta izlaiduma izveidei no augstās modes koncepta veikala Dover Street Market, kas tika izstrādāts, lai atzīmētu mazumtirgotāja 20. gadadienu. Tas viss palīdzēja paaugstināt Vomero franšīzes atpazīstamību tieši laikā, kad tā piedzīvoja vienu no svarīgākajiem brīžiem savā vēsturē.

© Nike

Jauna skriešanas sistēma

Šajā brīdī bija skaidrs, ka Vomero vajadzēja spēcīgu identitāti, lai sasniegtu panākumu virsotni, un 2025. gadā zīmols to optimizēja, pārveidojot savu skriešanas apavu klāstu par jaunu sistēmu. Tas tika izstrādāts, lai apmierinātu plaša spektra sportistu vajadzības, vienkāršojot skriešanas apavu izvēles procesu un palīdzot skriešanas entuziastiem izvēlēties savam stilam un mērķiem atbilstošāko apavu veidu. Trīs skaidras amortizācijas kategorijas pārstāvēja Nike uzticamākās skriešanas apavu līnijas, kur Pegasus koncentrējās uz atsaucību, Structure uz stabilu atbalstu un Vomero uz maksimālu amortizāciju. Fakts, ka Vomero tika izvēlēts, nevis tādi franšīzes kā Invincible un Vaporfly, liecināja par to, cik augstu tas tika novērtēts, bet tagad zīmolam bija jānodrošina tā premium pieredze, ko gaidīja tā fani. To viņi izdarīja ar Vomero 18.

© Nike

Jauna maksimālas amortizācijas ēra

Vomero 18 iezīmēja jaunas ēras sākumu Nike maksimāli amortizējošajiem skriešanas apaviem. Tagad, kad apavu loma bija skaidri definēta, siluets varēja pilnībā koncentrēties uz maksimāla komforta nodrošināšanu, un to panāca, apvienojot zīmola divas modernākās putu plastmasas vienā milzīgā vidējā zolē. Zem biezas ZoomX amortizācijas slāņa atradās ReactX putu pamatne – jaudīga React attīstība, kas bija gan par 13 % atsaucīgāka, gan daudz ilgtspējīgāka ražošanā. Šī izņēmuma mīkstā vidējā zole bija visaugstākā, kāda jebkad izmantota Vomero, sasniedzot iespaidīgus 46 mm papēžā un nosakot jaunu standartu vieglajam komfortam. Nike paplašināja mīkstā atbalsta sajūtu visā apavā, sākot no samazinātas gumijas ārējās zoles un elastīgās virsas līdz polsterētajai mēlei un ērtajai iekšējai oderei. Citas funkcijas, piemēram, slīpais papēdis un maigs priekšpēdas rocker, kas vadīja pēdu no papēža pieskāriena līdz pirksta pacelšanai ar subtīlu dzinējspēku, tika izstrādātas, lai padarītu ikdienas treniņus vieglus un patīkamus. Šādas funkcijas, kā arī visi Vomero 18 aspekti, tika izstrādāti, balstoties uz sieviešu skrējēju viedokli, lai nodrošinātu, ka apavi ir piemēroti visiem dzimumiem. Tajā pašā laikā to aizraujošā estētika bija pārliecinoša attīstība salīdzinājumā ar iepriekšējiem modeļiem — gluds, minimālisma stila virsas daļa, kas pārklāta ar dinamiskiem plūstošiem rakstiem, lai saskaņotos ar eleganti izliektām zoles kontūrām.

© Nike

Sērijas uzlabošana

Vomero 18 noslēdza Nike Vomero līnijas mantojumu, balstoties uz tās saknēm, lai sasniegtu maksimālu amortizāciju skriešanai pa ceļu. Bet tas bija tikai sākums. Nike skriešanas pa ceļu sistēma sadalīja katru kategoriju trīs līmeņos, kas atšķiras ar pieaugošu sarežģītību un kvalitāti. Zemākais līmenis bija tā saucamais Icon, kas tika uzskatīts par katras kategorijas „ankru” ar uzticamu apavu tiem, kuri vēlējās optimizēt savu ikdienas skriešanas pieredzi, neveicot pārāk daudz pētījumu. Virs tā bija Plus un Premium līmeņi, kas tika izstrādāti, lai piedāvātu „uzlabotu pieredzi”, kas ļautu valkātājam pārvarēt savas robežas.

© Nike

Aizraujošs teasers

Neilgi pēc Vomero 18 izlaišanas Nike sajūsminātajiem faniem atklāja dažas detaļas par gaidāmo Vomero Plus. Attēlos bija redzama milzīga, pilnībā ZoomX vidējā zole un valdzinoša minimālisma stila virsa ar izliektām līnijām, kas graciozi viļņojas gar sāniem. Tas solīja būt labākais Vomero un kulminācija ceļojumam, kas bija sācies gandrīz divdesmit gadus iepriekš. Vēl aizraujošāks bija fakts, ka sērijas virsotne, Vomero Premium, vēl nebija atklāta.

© Nike

Aizraujošs stāsts

Kad Ārons Kūpers sāka vākt informāciju par savu ierosināto Air Nirvana, viņš pat nespēja iedomāties, kāds būs viņa projekta iznākums. Tomēr, stingri pieturoties pie saviem principiem, kas paredz cilvēkus izvirzīt priekšā peļņai, meklējot empātiju ar apkārtējām kopienām, Kūpers atklāja uzvarošo formulu, kas veido Nike Vomero līnijas pamatu. Neskatoties uz to, ka dažkārt tā ir novirzījusies no saviem pamatiem, tā vienmēr ir atgriezusies pie pamatvērtībām – maksimālai amortizācijai, kas nodrošina izcilu skriešanas pieredzi kilometru pēc kilometra. Kā saka Kūpers: „Svarīgas ir stāsti”, un Vomero stāsts ir tikpat aizraujošs kā jebkurš cits, sākot ar ikoniskā silueta drosmīgo koncepciju, turpinot ar novatoriskām dizaina izmaiņām, vairākkārt zaudējot virzienu un radot vienu no populārākajām retro sporta apavu līnijām 2020. gados, līdz beidzot kļūstot par būtisku modeli Nike mūsdienu skriešanas apavu klāstā.

Read more

SPORTSHOWROOM izmanto sīkdatnes. Par mūsu sīkdatņu politiku.

Turpināt

Izvēlieties savu valsti

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East